Hei.
Takk for en flott side. Dette har jeg savnet i Norge!
Med datter i Sverige tillater jeg med som nordmann å stille et spørsmål her…
Min kone og jeg nærmer oss pensjon (62 og 64). Jeg tenker i utgangspunktet å jobbe til jeg er 70. Vi har leilighet verdi ca 8 mill, gjeld 3,5 mill. Jeg har full opptjening av pensjon, min kone har lav (minste) pensjon. Jeg har startet uttak av min pensjon fra folketrygden, ca 20000,- netto pr mnd i tillegg til at jeg har full lønn, ca 800` Penger fra pensjon spares hver måned.
Vi har investert ca 1,9 mill i fornd og 100 000 i aksjer. Primært globale index (KLP, Nordnet), Europa Index (KLP, DNB), Emerging Markets (KLP) og aksjene ex i Kongsberggruppen.
Aller råd når man nærmer seg pensjon sier at man skal redusere aksjefond og gå til ex rentefond. Med dagens uro i markedene i tankene vurderer jeg bare å spare 20000 pr mnd på høyrentekonto til 4,5% i stedet for å dytte mer inn på fond.
Hva tenker dere…?
Välkommen @joerneo, klart du får skriva här oavsett vart dottern bor!
Jag tänker mig att som alltid så ska man jobba strategiskt med sina pengar, att ändra sparinriktning reaktivt på grund av ändringar i världsmarknaderna är just, reaktivt.
Det sagt, det är nog sunt att ta hänsyn till vad du har för fördelning med tjänstepensionen och folketrygden ränta vs aktier. Det kan absolut vara som så att du har 100% aktier/aktiefond i privatperson men kanske 50/50 i den allmänna pensionen? Då är det kanske inte riktigt någon brådis att ändra något?
Vidare, om ni nu redan är strax över 60 år så är den förväntade livslängden för er ytterligare 20-30 år. Det finns alltså rätt mycket tid kvar som eventuella aktier har på sig att återhämta sig, inte minst om det finns betryggande tillgångar i folketrygden.
Sedan nämner du att din fru har låg/minsta pension. Hur ser det ut med efterlevande skydd om du skulle gå bort? Finns det plan eller trygghet för henne om din pension försvinner?
Kortsiktigt så tror jag inte att du gynnas av att sälja aktierna, men jag kan ha jättefel. Om det är rätt att spara dina 20’ pr mnd direkt i räntekonto istället för aktier är också svårt att sia om. Hade marknaden inte varit orolig, hade du då ändrat upplägg?
Det känns som fel tidpunkt att börja flytta mitt i den lilla virvelvind vi ser på börsen nu, men annars är det ju generellt en bra grej att inte ligga fullinvesterad inför uttagsperioden, om du/ni inte har stora marginaler i ekonomin.
Men det du skriver på slutklämmen tycker jag är utmärkt (inte minst för att jag gjorde så själv innan jag slutade jobba). Hitta ett högräntekonto och vill du så lek med tanken att starta ett nytt med jämna mellanrum, för att maxa räntan och ändå ha pengar tillgängliga om det behövs.
Takk!
Vi har forsikret gjelden. Om jeg går bort først klarer hun fint å betjene den gjelden som gjenstår. Leiligheten kan vi selge og kjøpe oss noe mindre/rimeligere. Vi har buffer på konto, så jeg heller mest mot å fortsette fondssparingen. Jeg har inntil 6 år igjen i jobb, og det tror jeg er det viktigste.
Fordi jeg tar ut folketrygden allerede nå vil min livslange pensjon reduseres med 11000,- pr mnd. Så får jeg håpe at sparingen kompenserer for dette.