Enkel fråga om pensionsgapet

Om värdeutvecklingen hade varit inställd på 0, hade det då blivit delningstalet?

Använd inte begreppet delningstal för detta, snälla :joy: Det blir bara förvirring.
Du ska inte behöva räkna på det sättet helt enkelt.

Om du har 0% förväntad värdeutveckling + att det är ett “fribrev” dvs inga nya insättningar + att det inte ingår någon inflationsuppräkning så blir detsamma.

Jag testade på en försäkring i fribrev med 0% värdeutveckling och som jag kan ta ut typ direkt dvs. ingen inflation inräknad och då stämmer det precis. På 5 år blir det kapitalet/(5*12) som beräknas utbetalas.

Om du vill veta exakt hur MinPension räknar tex om inflationen så är det bäst du kontaktar dem. De har en trevlig kundtjänst.

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Nej, det är mer komplicerat eftersom värdeutveckling kan vara förankrad inte bara i inflation utan även reallöneutveckling i samhället, dvs siffran du ser ska ge dig en uppfattning om hur mycket pengar du får relativt en löntagare i framtiden. Sätter du avkastning till 0% så blir t.ex implicita delningstalet större än 5 vid 5-årigt uttag (6.5 resp. 12.8 vid 5 resp 10-åriga uttag för mina). Detta kommer bero på hur långt till pension du har. Om du kan ta ut idag, kommer implicita delningstalet bli väldigt nära 5, har du långt till pension kommer det vara större eftersom du under lång tid förlorar relativt lönekollektivet.

1 gillning

Tänk om pensionsförsäkringsbolagen ff fick ta hänsyn till kön när de uppskattade återstående livslängd …

Helt rätt, antalet år kvar är i intervallet. Tack för förklaringen!