Hej alla pensionsexperter
Jag försöker förstå hur livsvarig utbetalning av en tjänstepension (fondförsäkring) fungerar.
Om man har 100 000 och tar ut det på 10 år så förstår jag att man första året får 1/10, dvs 10 000. År två får man 1/9, okänt belopp osv.
Men hur blir det när man väljer livsvarigt? Har förstått att man använder ett delningstal beräknat på livslängd. Säg att det också är 10. Första året får man då även i detta exempel 1/10, dvs 10 000. Men, om man nu blir äldre än beräknat, vad händer de kommande 25 åren. Hur beräknas utbetalningen då och finns det något slags försäkringsmoment inblandat?
Ja, livsvarigt betyder helt enkelt att dina pengar går in i en pott med alla andra som valt livsvarigt, och därigenom blir som en försäkring. Överblivet kapital från de som dör tidigare än vad är förväntat från statistiken kommer finansiera de som lever längre.
Pengarna är ju placerade i en fond och i exemplet där man tar ut beloppet på 10 år så är ju det som utbetalas beroende på hur fonden har gått (1/10 av behållningen år ett, 1/9 år två osv)
Spelar fondutvecklingen ingen roll om man väljer livsvarig utbetalning?
Delningstalen räknas ner för varje år. Ett mer realistiskt exempel är att delningstalet kan ligga på 19 vid 65 års ålder, 12 vid 75 års ålder, 6 vid 85 års ålder, 3 vid 95 års ålder etc. De som lever till 110 års ålder har då delningstal väldigt nära 1. Exempel 1,2 i premiepensionen, vilket innnebär att om man skulle ha 10 kr kvar då på fondförsäkringen så betalas 8,33 ut det året och bara 1,67 är kvar. Det inses då lätt att pengarna helt enkelt tar slut snabbt i hög ålder.
Effekten är att om man har fondförsäkring som har bra avkastning så kan kapitalet växa i ganska många år, pga höga delningtal som gör att man tar ut mindre första åren än vad kapitalet växer pga avkastning. Till slut nås jämvikt och sen börjar det minska snabbare och snabbare pga allt lägre delningstal. Tanken är alltså att pengarna ska ta slut vid runt 90 eller något senare. För de som lever riktigt länge träder garantinivåer in för att man ska klara uppehället om man lever och har hälsan.
Exempel på delningstal för allmänna pensionen finns här.
Du förvaltar väl inte kapitalet själv när du börjat ta ut pengar, utan det är då själva försäkringskomponenten träder i kraft och försäkringsbolaget förvaltar pengarna mot löfte att de betalar ut livsvarigt.
9.5. Successiv överföring till traditionell pensionsförsäkring (försäkring utan anknytning till värdepappersfonder)
När fem år och sju månader återstår till pensionsåldern påbörjas
en successiv överföring till en traditionell pensionsförsäkring.
Det beror på vilken fondförsäkring man har. I många fall kan man fortsätta att förvalta och byta fonder men inför varje nytt år säljs kapital av för utbetalning det året. Det är bra att ta reda på vad som gäller så att man inte åker på en överraskning. Jag räknar med att kunna förvalta vidare alla fondförsäkringar jag har när uttag har påbörjats.
Hej och tack för ett bra svar.
Det kan vara så att det bara är hos mig poletten inte har ramlat ner för jag förstår inte riktigt trots era eminenta förklaringar…
Grundproblemet är att jag inte förstår hur en livsvarig utbetalning skiljer sig från en tidsbestämd.
10 års utbetalning = 1/10 år 1
Livsvarig med delningstal 10 = 1/10 år 1
Vad är skillnaden?
Finns det några andra pengar (försäkringsdelen) som kan komma i spel om man väljer livsvarigt? Dvs mindre påverkan från dåliga fondval.
Du får olika delningstal beroende på uttagsperiod.
Tar du ut livslång från 65 som exempel så börjar du inte på 10 i delningstal utan runt 19. Alltså att 1/19 tas ut första året. Vilka delningstal man har beror på vilken ålder man har. Men det finns lite olika sätt att göra det på.
Då det är lite krångligt och varierar från från fall till fall så är det bra att ta reda på vad som gäller. Jag har skickat frågor till alla bolag jag har penionsförsäkringar hos, för att kartlägga hur/när jag kan ta ut, om jag kan fortsätta byta fonder eller inte etc. Det finns även de där man kan ha olika uttag under ett max antal olika tidsperioder, eller att man kan skjuta upp utbetalningarna ett antal år etc. Jag skulle önska att det vore mer flexibelt än så men så ser det inte ut.
Här är ett exempel från Pensionsmyndigheten, det är några år gammalt men principen gäller för delningstalen.
Ja, i praktiken innebär det att i höga åldrar livslångt handlar det om enstaka kronor och ören som delas per år. Fast man kan tycka att om man kommer under ett visst belopp borde man kunna betala ut det rakt av och sluta med delningstalen, det blir meningslöst. Kanske gör man så, jag vet inte.
När du är 84 år så kommer inte din förväntade livslängd vara 1 år, dvs när du börjar med, säg, 20 års förväntad livslängd vid 65 års ålder, så betyder inte det att delningstalet är 19 ett år senare och så vidare tills att det är 1 år när du är 84. När du är 84 år gammal din förväntade livsläng runt 7 år om jag inte minns fel.
Om du inte har efterlevandeskydd så kan en stor del av kapital komma från arvvinster från andra i samma årskull som dig som dör. Ju äldre man blir desto större blir den här komponenten.
Enklast är väl att du börjar med att läsa villkoren på just din fondförsäkring
Jo det stämmer så det blir mer pengar att betala ut än bara det som borde varit kvar rakt av via delningstalen. Om man får ta del av arvsvinster alltså.
Jag läser era svar som att den enda skillnaden att ta livsvarigt är att man fortsätter dela beloppet i all oändlighet så att det inte ska ta slut?
Känns ju lite meningslöst
Arvsvinster får man ju oberoende av vilken uttagstid man valt så det kan väl inte vara själva försäkringskomponenten
Jag ska motvilligt erkänna att trådskaparens fråga var den absolut svåraste biten att förstå och vidare förklara på ett pedagogiskt och lättbegripligt sätt när jag jobbade som pensionsrådgivare.
Jag hade flera långa och invecklade resonemang med livaktuarier om hur de räknade fram utbetalningstakten på en livsvarig fondförsäkring utan att riktigt greppa det fullständigt.
Kände mig på slutet som ett barn och att någon pratade över huvudet på mig.
Men grundtemat är att det tillförs pengar från de första 50% avlidna till de sista 50% som avlider.
Att de skulle vara så enkelt kunde man kanske acceptera men det finns ju ytterligare parametrar som ställer till det;
Bara för att en människa dör så upphör ju inte en utbetalning i samma veva då det många gånger finns ett efterlevandeskydd som sträcker sig 5-20 år framåt från det att den försäkrade startade sin utbetalning. Så att bara kolla på förväntad livslängd och delningstal avseende den försäkrade blir ju skevt eftersom kortaste utbetalningstid från fondförsäkringen blir ju som lägst den tid återbetalningsskyddet gäller. Sen om det är jag själv eller hustru/barn som får utbetalning kvittar ju i sammanhanget.
Även under utbetalningstiden har man ett eget ansvar att se över sina fondval och då frågar man ju sig om en riskbenägen och aktiv kund när det gäller fondbyten har mer att tjäna gentemot en passiv kund som tar ner risken genom en lägre aktieexponering. Tillförs det då mer pengar successivt om man är framgångsrik med sina fondval? Här skulle jag säga JA utan att själv vara helt övertygad…
Till slut så valde jag att begära ut siffror från förvaltningen/administationsavdelningen på 20 års uttag respektive livsvarig utbetalning och tillsammans med kunden föra ett resonemang vilken uttagstyp som passade ihop bäst med det resterande pensionspusslet.
Även här blev det ju ett antagande då ingen på förhand kan förutsäga fondutvecklingen eller med vilken aktivitet och riskexponering kunden skulle välja i framtiden, utan det fick bli en ögonblicksbild av det nuvarande kapitalet och ett resonemang kring om kunden ville rädda hem 100% av kapitalet genom 20 års utbetalning eller välja att spekulera i sin egen förväntade livslängd och kanske bli en vinnare i slutändan.
Va skönt att inte ens du förstår det som jobbat med det. Insåg att mitt inlägg ovan var fel så jag tog bort det.
Jag/vi har landat i 20 års uttagstid för att det kändes mest förutsägbart, förståeligt och att man kanske inte behöver så mycket pengar när man är typ 85+ år (då man ev går plus med livsvarigt). Allmänpensionen är ju livsvarigt så det får väl räcka plus privata pengar om man blir så pass gammal. Så tänker vi
Går plus med livsvarig utbetalning gör man väl tidigast någonstans vid 87-90 år skulle jag gissa eftersom du först har 20 år med lägre utbetalning där det finns lite att jobba ikapp jämfört med det tempade alternativet på 20 år.