Ensamstående tvåbarnsmor i ekonomisk knipa efter lägenhetsköp i nyproduktion. Blev ”blåst” av mäklare. Kan ni hjälpa henne med tips?

Hej alla.

Min sambos syster, som för övrigt är ensamstående tvåbarnsmor, hade satt upp sig för att köpa en lägenhet i ett nybygge för något drygt år sedan. I och med räntehöjningarna samt att föreningen höjde avgiften med 2000 kr ville hon dra sig ur för att hon inte hade råd. Hon hade inte skrivit på några papper ännu men trodde hon köpt lägenheten. Hon ringde mäklaren å sa ”jag har inte råd att bo där nu, så jag måste sälja”. Mäklaren sa då ”för att sälja måste du skriva på papperna”. Hon fick ingen info att hon bara kunde skippa skiva på. Så hon skrev på. Å har alltså nu skrivit på ett köpekontrakt i väntan på tillträde. Hon får inte nya lägenheten såld och 8 andra lägenheter ligger ute i samma förening av samma orsak får man anta, och hennes gamla lägenheten har gått ner mycket i värde. På grund av allt detta får hon heller inte något lånelöfte som kan betala den nya lägenheten. Och alltså hamnat i en mycket svår ekonomisk sits.

Vad ska hon göra? Har ni några tips? Har hon någon chans att hävda att mäklaren lurat henne? Han sa ju inget formellt fel, bara undanhöll information.

Ett annat alternativ är att dra sig ur, vilket jag förstår att skulle vara avtalsbrott. Men jag hittar ingen info hur mycket det skulle kosta.

Ett annat alternativ kan jag tänka mig är att sälja den nya lägenheten till stor förlust. Men lägenheten som hon köpte för 2,7 miljoner kan jag tänka mig (nu när det visar sig att förneningens ekonomi också är dålig med hög avgift) att det finns risk att priser kommer vara flera hundra tusen kronor lägre, vilket skulle sätta henne i skuld å svår ekonomisk sits.

Kan någon hjälpa med några tips i denna svåra situation?

Tack så jättemycket!

2 gillningar

Om du tittar strikt på avtalslagen så vore det sannolikt att hon skulle kunna (försöka) komma ur det hela. Du behöver en jurist för det.

7 gillningar

Tack för svar Jens. Kan avtalslagen säga att mäklaren gjorde fel å att alltså kontraktet kan hävas? Okej då är det en justist då som kommer kosta några tiotusenlappar men kanske är värt det. Är det inte risk att byggföretaget bestrider å så är det en lång jobbig process igång? Där man riskerar förlora å betala alla kostnader?

1 gillning

Så jobbar inte jurister. De ger dig råd om nästa steg som är mer insatta än från främlingar på ett forum.
Kostar några tusen för konsultation och sen bestämmer ni vad ni ska göra.

3 gillningar

Du behöver gå till domstol för att få ordning på frågan. Om du kan bevisa eller göra troligt att det förhåller sig exakt som du säger så kommer domstolen att häva avtalet. Det kommer att vara förknippat med risker att hantera detta men utsikterna att få rätt borde vara goda. Det är i slutänden en fråga om att göra det sannolikt att det sett ut som du beskriver.

En konsultation skulle sannolikt ge det utfall jag beskriver här men du kan inte få något resultat den vägen. Resultat får du i domstolen.

4 gillningar

Så med andra ord tycker du också det kan vara värt med en juristkonsultation? Trots att hon ju skrivit på ett bindande kontrakt.

Ja. Helt klart.

4 gillningar

Jag har ingen uppfattning vad gäller hennes möjligheter att klämma åt mäklaren. Men att försöka dra sig ur avtalet som sådant verkar ganska riskfyllt om man läser följande artikel:

Väldigt olycklig situation många människor hamnat i.

Jag tycker det låter värt ett försök. Mäklaren är inte renhårig och fanns inget kontrakt från början och det som nu finns hävs har ju byggbolaget inget att komma med heller.

1 gillning

Hittade denna informatio:
“om formkraven är uppfyllda så kan det ändå finnas en möjlighet att köpet kan hävas på grund av ogiltighetsgrunder vid avtalets upprättande. Huvudregeln inom svensk rätt är att avtal ska hållas, men under vissa förutsättningar är det möjligt att ogiltigförklara ett avtal. Om någon, till exempel, har ingått avtal med en annan och utnyttjat dennes oförstånd så ska avtalet betraktas som ogiltigt. Till sådant oförstånd kan bristande omdömesförmåga, likt berusat tillstånd, räknas. Du kan därför låta rätten bedöma avtalets giltighet genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten”

Texten gällde för fastighet men kanske även kan vara tillämpbar för lägenheter.

1 gillning

Jag skulle ABSOLUT rekommendera att träffa både 2 eller 3 jurister och höra deras åsikt och sedan gå på medelvärdet av deras åsikter. Mer än en gång har jag hamnar i en situation där två jurister haft olika åsikter om en sakfråga.

Min upplevelse är också tyvärr att du får det som du betalar för när det gäller jurister. Bra jurister är dyra, men ofta är det ju mycket pengar på spel när man träffar dem, så det brukar vara prisvärt.

Ett tips inför juristmötet är att förbereda och sammanställa så mycket som möjligt:

• Alla avtal, broschyrer och dokument

• All kommunikation, mejl och SMS, samt

• skapa en tidslinje

Ju bättre det här är, desto mindre tid behöver juristen för att ge en kommentar.

8 gillningar

Är hon med i ett fackförbund eller har bra försäkringar brukar det också ingå gratis konsultation hos jurist/advokat. Kolla upp det!

8 gillningar

Är det inte bättre om hon löper linan ut och flyttar in i den nya lägenheten och säljer den gamla? Sen när räntorna går ner så kanske avgiften sjunker lite.

Hellre det än att hon står med två lägenheter…

Sannolikt att hon kan ta sig ur avtalet då hon blev ”blåst” av mäklaren att skriva på. Står något om det i avtalslagen. Du behöver en jurist - vet inte om du vet det här men din hemförsäkring kan hjälpa dig stå för 80% av jurist kostnaderna. Jag hoppas det här hjälper & önskar lycka till

4 gillningar

Flera i den här tråden verkar ganska säkra på att det går att ta sig ur avtalet på grund av att mäklaren fick henne att skriva på. Jag är inte övertygad om att det är så enkelt.

Jag betvivlar inte att hon blev pressad till att skriva på, som det har beskrivits, men det kan vara svårt att bevisa att så är fallet. Att låta en jurist titta på ärendet tycker jag emellertid låter som en god idé, eftersom en sådan person kan få ta del av detaljerna kring den bevisning som eventuellt finns, på ett sätt som vi i forumet inte kan (eller i vart fall inte har).

2 gillningar

Ofta finns det möjlighet att gå på ett första möte ”gratis”. Vill man sedan gå vidare så kostar det. Det är ju iallafall bra att kunna bedöma personen.

1 gillning

I teorin är det så men lagen är väldigt tydlig när det gäller förhållanden mellan näringsidkare och privatpersoner. Bevisbördan ligger helt och hållet hos näringsidkaren. Hade det inte varit så hade läget varit markant sämre.

Det handlar inte bara om bevis utan sannolikt mer om att ”göra det sannolikt att aktuella förhållanden föreligger”. Det handlar om att skapa en bra story och att den ska vara bättre än mäklarens. Mäklaren kommer sannolikt att ”spela dum” och fokusera på formalia.

1 gillning

Kan detta vara ett skäl att häva avtalet?

Dessa vidriga förhandsavtal borde förbjudas där individerna tar alla risker. Vilket jag försökte hävda i en annan tråd, till ingen nytta.

2 gillningar

Hon måste träffa en jurist. Kan noteras att jag själv är jurist sysslar dock inte med att ge juridisk rådgivning. Kan dock flagga för att nybyggnation av bostadsrätter är väldigt komplext och att många konsumenter råkat illa ut på ett sätt som ofta står sig i domstol. Det är flera juridiskt relevanta saker som inte framgår av din text och som gör det omöjligt att bedömma möjligheterna till framgång. En grej är att när man tecknar sig så ingår man förhandsavtal som oftast är väldigt luddiga men i sig bindande. Kan det vara så att hon redan hade ingått ett förhandsavtal? Och sen ingick ett upplåtelseavtal?

4 gillningar
  1. Ring Mäklarsamfundets kundrådgivare: Köpa och sälja bostad | Mäklarsamfundet

2. Mäklare har en egen tvistlösningsmekanism dit man som konsument kan anmäla tvister. Det gör du här https://www.frn.se/

3. Anmäl även mäklaren till FMI, hjälper inte specifikt din vän kanske men kan pröva mäklarens lämplighet https://fmi.se/

Och som Jan säger ovan. Bevissäkra! Jaga fram alla bevis. Det kan tyvärr nog krävas mycket för att kunna leda i bevis för att man blev lurad.

Sen erbjuder också Advokatsamfundet en kvarts kostnadsfri sittning med jurist, det kan vara en bra start då de kan peka i rätt riktning eller ge bra tips på advokater. Finns här: Advokatsamfundet - Advokatjouren

4 gillningar