Jag har ett passivt “vilande” lantbruk och har jobbat som anställd på annat håll i hela mitt liv och går nu i pension som 62 åring.
Jag har samtidigt fått ett par erbjudanden som innebär några mindre säsongsbetonade uppdrag typ vägunderhåll och liknande, jag har ett egenintresse i dessa uppdrag men gör dom inte gratis och behöver därför givetvis fakturera detta vitt. Det rör sig endast om små belopp som jag inte kan räkna som annat än ren bonus, så inkomsterna måste ändå komma från pensionen.
Frågor.
Kan jag ta ut tjänstepension fullt ut och ha en enskild firma samtidigt?
Uppdragen är beroende på väder och vind så omfattning kommer att variera över åren, från mycket små belopp på säg 30 000 till 80 000 per år
Vadå? Jag lyfter tjänstepension från min anställning i oliks banker och driver samtidigt enskild närverksamhet. Inga som helst problem. Mina gamla arbetsgivare har ju inget med detta att göra.
Du har självklart helt rätt, det är jag som fått det om bakfoten.
Är nu på väg att registrera mig för moms och skaffa F-skattsedel och har en liten fundering gällande SNI koder
Jag kommer att i huvudsak (80%) syssla med vägskötsel som snöröjning och dylikt och i en begränsad omfattning 10% (tror jag) med virkesförädling men det vet man inte vart det bär hän, det kan växa beroende på om jag vill eller inte.
Till det finns möjlighet att konsultera inom ett specifikt område i industrin som kraftigt avviker från övrigt, är det normalt ok eller kan det knorras över en sådan spretighet?
Till saken hör att jag idag inte riktigt vet om jag vill hoppa på det sistnämnda eller inte och i vilken omfattning det blir så jag tänkte ange 10% till att börja med med risk att det är där pengarna finns om det blir mer seriöst.
Med andra ord hur viktigt är det att få med dessa SNI koder i ett tidig skede? Eller är det bättre att uppdatera den dagen det blir verklighet?
En fundering, första inköp till firman var nu i oktober, och anmälan om F-skatt + momsreg sker nu i november, jag valde förlängt räkenskaps år.
Jag kan fakturera redan nu för november och december när det är klart med registreringen, men kan för egen del lika gärna vänta till januari beroende på om det är fördelaktigt skattemässigt eller inte?
Jag förvärvsarbetar året ut och får en slutlön i januari med avslut för semester och liknande saldon.