Enskild firma och a-kassa

Någon här som har erfarenhet hur man kan övertyga en handläggare på a-kassa att enskilda firman man har stör inte på något sätt att man står till arbetsmarknadens förfogande?

Problemet gäller min fru som jobbar inom träning/coaching (endast helger och kvällar). För att ha en ansvarsförsäkring så har hon därmed startat en enskild firma. Nu när hon blivit arbetslös så börjar a-kassan trilskas med att enskilda firman måste läggas vilande eller avvecklas.

Det ser lite döfött ut att försöka ha verksamheten igång. Det ger inga stora pengar, utan kanske 500-1500 kr / månaden.

En idé att försöka runda det här är att jag startar enskild firma. Sedan får hon fakturera mig genom Fakturera utan företag - Börja frilansa med Cool Company (eller liknande tjänster). Det är inga stora summor det handlar om så kvittar om de tar någon procent.

Någon som har bra input eller idéer hur man ska gå vidare med detta?

Enskild firma och A-kassa är ett problem. Ni är inte de enda som råkat illa ut, om det nu kan vara en tröst i bedrövelsen.

Din lösning är ingen ovanlighet! Lägg ner din frus firma direkt.

1 gillning

En möjlighet kan vara om firman går att betrakta som en sk “bisyssla”, se t ex Företag – bisyssla - Akademikernas a-kassa

Så jäkla surt bara…

Funderar på work arounds. Viktiga är att hon har ansvarsförsäkring. Sen är det skitsamma hur ersättningen går till egentligen.

Om någon har bra idéer så är det tacksamt!

Hon är säkert inte den enda med detta problemet. Prata med försäkringsbolaget, och eller något annat bolag.

Kan bolaget exempelvis godta att hon är medhjälpare i din firma? Jag bara spånar …

Kanske inte helt utsiktslöst. Äger du exempelvis en mindre jordbruksfastighet brukar detta alltid gå bra.

Beror nog mycket på handläggaren.