Enskilda aktier - Min aktieportfölj utdelningsaktier

Hej. Min aktieportfölj innehåller bland annat,
ABB
Bilia
Boliden
Castellum
Electrolux
H&M
Holmen B
Husqvarna
JM
Loomis
NCC
Nobina
Sandvik
Securitas
Skanska B
Swedish Match
Tele2
Volvo B

Jag har hållt på med aktier i ca 6 månader och har redan kommit upp i mer än 130 000 sparande och har märkt att börsen varit lite skakig på sistone och att många tror att en krasch är på g… Jag undrar vad ni tycker om min utdelningsportfölj och hur ni hade agerat? Vad hade ni ändrat på? Endast enskilda aktier kör jag på. Tacksam för idéer!

Hur ser din analys kring varje bolag ut?
Har du räknat på någon förväntad tillväxt och använt en diskoteringsränta, isåfall vad räknar du med för att kvalificera till att äga?

Har du någon exit strategi för varje aktie?

Långsiktiga/kortsiktiga innehav?

1 gillning

Precis som @Nightowl skriver så är det omöjligt att utvärdera en portfölj på det sättet. Det korta svaret du får från oss isf är typ välj en indexfond. Om du väljer avvika från det - vilket kan vara motiverat - så behöver du beskriva din tanke- och beslutsprocess samt motivering till varje aktie. Då kan vi hjälpa dig med att hitta luckor i resonemanget.

1 gillning

Ja, alltså det är ju lite som att fråga om recept på biff stroganoff på en sida för veganer :grinning:

RT fokus är på indexfonder och olika fondportföljer med olika aktieandel beroende på risktolerans och sparår.

Även inom RT filosofin (så at säga) så finns det utrymme för enskilda aktier men det är i den så kallade lekhinken (om man vill) som rekommenderas vara en liten del av totala portföljen. Typ 10% av högrisk hinken som kanske är 30-50% av totala kapitalet för en hel del som hänger här. Alltså cirkus 3-5% av totala kapitalet i enskilda aktier, Max.

Jag själv tillhör nog det lilla fåtalet här som har en rätt rejäl aktieportfölj, kanske 10% av totala kapitalet om inte minnet sviker mig. Den har jag byggt upp under lång tid (10+ år) och tänker behålla under ännu längre tid. Jag gillar varje bolag i den och vill behålla vartenda ett oavsett upp eller nergång.

Så med det sagt, så tycker jag du ska fråga dig

• varför du enbart kör med enskilda aktier?
  • hur lång sparhorisont har du? (Tips, med enskilda aktier ska man ha absolut minimum 10 år, helst 20+ år eller evigheten)
  • hur ser ditt totala kapital ut inkl pensioner och vad är aktieandelen i den?
    Där hade jag nog börjat :slight_smile:

Om du vill ha kommentarer på din portfölj, så är det svårt eftersom ingen känner till något mer än det du skrev ovan.

Jag tolkar det som att du vill bygga upp en långsiktig utdelningsportfölj för att ge dig cash flow at leva på, men det som talar emot det är att du byggt upp den på kort tid och nu oroar dig för en krasch efter så pass kort tid.

Normalt sett är utdelningsportföljer mest hos så kallade värde investerare, och sådana ser mer en krasch som ett köptillfälle (vilket kräver att man har cash/torrt krut att gå in med) eller åtminstone ett ”sitta still” tillfälle.

Personligen ser jag inget större fel på bolagen i din portfölj men det beror såklart på vad målet är och risktolerans, samt vilken avkastning man vill ha.

Några av bolagen kanske jag personligen är lite skeptisk till, av olika anledningar, såsom Loomis (kontanthantering i en digitaliserande värld), Nobina (kort historik), Securitas (dålig historisk utveckling), Tele2 (dålig historisk utveckling) … men du kanske har läst på och hittat något bra med dessa som jag inte gjort.

Din lista är lite av ”who’s who” bland svenska bolag och jag har själv aktier i 6 av dem: Boliden, H&M, Holmen, JM, NCC, Skanska. Nu säger det kanske inte så mycket eftersom jag har många aktier i min portfölj både i Sverige och utomlands.

Jag vet inte om detta gav dig något. Tipset annars är väl att hitta några likasinnade som vill diskutera enskilda aktier. Jag tror inte du får mycket napp här på RT. Själv har jag hittat ett litet gäng privat med folk jag känner och deras kompisar där vi har ett snack några gånger om året kring börsen och specifika aktier. Kanske du kan hitta något liknande?

Lycka till :grinning::+1:

3 gillningar