Enskilt ägande till gemensamt

Jag köpte en bil innan jag blev sambo och hade då lån oxå på bilen.

Vi båda använder den och jag tycker då hon ska vara med och betala på lånet. Då vill hon vara med på kontraktet för att inte bara ha betalt av lånet och inte få något om vi går isär.

Tips på hur det går att lösa?

Javisst. Skriv över halva bilen på henne samt halva lånet. Dessutom ska hon betala sin del av det du redan bekostat. Eftersom det skett en viss värdeminskning på bilen sedan du köpt den till dess ni träffades får hon räkna av den. Klart som korvspad.
Jag ägde en bil innan jag träffade mitt ex. Jag betalade av lånet, hon använde bilen mest och när vi gick isär gav jag henne värdet för halva bilen under separationen (tror 40k/2=20´000sek).
Varför? Ingen skulle kunna komma och hävda att jag blåste henne i processen, så hellre betala lite för mycket än lite för lite. När jag ett år senare sålde lägenheten jag löst ut henne från fick jag 300´000sek mer än jag köpte den för. Some say karma. :rofl: :rofl:

Hur gör jag det?

Skriver halva bilen på henne? Skriv en lapp i två exemplar där det framgår att hon äger halva bilen. Rent formellt kommer en av er stå som ägare och stå för försäkring och skatt. Sen skriver ni båda under båda handlingarna och tar varsitt exemplar.

Ett eget papper alltså? Inte koppla in jurist?

Lånet då? Prata med det företag där lånet är?

Ni kan också spela in överenskommelsen. Muntligt gäller men är svår att bevisa. Står ni båda på lånet, vilket för mig är överkurs, är det ju också ett skriftligt bevis. Det är banken som tar in henne, men jag tycker inte att det är nödvändigt, så länge ni är överens.

1 gillning

Jag hade låtit partnern köpa halva bilen till halva nuvarande värdet. Det är lätt att uppskatta värdet. Kika på Bilpriser.se (privatperson till privatperson) och om det verkar rimligt så kör ni på det.

Om partnern vill finansiera köpet genom att vara med på lånen så skriver ni ett till kontrakt på det. Ett kontrakt för bilen och ett annat för lånet, helt enkelt.

Lättast hade nog varit i princip detta (men jag är ingen jurist):

Kontrakt 1: “PERSON X köper 50% av bil REGNR av PERSON Y för Z kr. Underskrifter, ort och datum”

Kontrakt 2: “PERSON X lånar Z kr av PERSON Y till 5% ränta. Det är ett annuitetslån. Varje månad betalas A kr fram tills att lånet är slutbetalt på DATUM. PERSON X kan när som helst välja att lösa lånet i sin helhet. Underskrifter, ort och datum”

1 gillning