Hej!
Med erfarenhet från tidigare familjeägt företag som producerade och sålde glass, med god lönsamhet är jag nu själv intresserad av att starta eget. Numera är företaget sålt och jag själv har flyttat till annan ort och jobbar med ett klassiskt kontorsjobb, vilket fungerade bra när barnen var yngre med all trygghet och förutsägbarhet som man får av att vara anställd.
Entreprenörsandan från familjen finns dock i mig också, därmed är planen att öppna eget inom den makalöst populära gelato branschen. I den mellanstora staden jag bor i nu saknas det egengjord gelato. Svenska befolkningen är enligt statistik ett glassätande folk.
Familjeföretagets glassbar var populär med anledning av:
1: Läge läge läge
2: god glass
Då jag numera bor i annan stad med betydligt sämre kontaktnät än min hemstad skulle jag vilja ha tips på var jag ska starta. Så som jag själv tror är mest lämpligt är
1.Kontakta fastighetsägaren i stadens citykärna och kolla planer om framtida uthyrningar av lokal med livsmedelsproduktion och försäljning.
2:kontakta befintligt företag inom restaurang/cafe och se hur intresset är att sälja.
3:därefter med en bra lokal finns redan både kunskap och kontaktnät inom glassvärlden för att sätta igång.
Ni som gjort resan inom livsmedel, hur startade ni? Alla tips mottages tacksamt.