Vi har en Kia e-Niro där leasingperioden tar slut sista februari i år. Vi står inför fyra huvudsakliga alternativ (då vi vill fortsätta ha elbil):
Köpa loss Kian med nollränta (erbjudande från bilhandlaren, väntar på prisförslag)
Privatleasa en något större bil (då Kian känns aningen liten), t ex Skoda Enyaq 85 som finns med vinterdäck, försäkring och 1000 mil/år för 6555 kr/mån
Köpa en ny elbil, och där ligger väl Tesla Model Y med nollränta bäst till (125 tkr kontantinsats, 4 900 kr/mån + försäkring så säg 5500 kr/mån (de räknar med 52% restvärde efter 3 år med 1000 mil/år)
Köpa en begagnad elbil - här har jag väldigt dålig koll …
Egentligen gillar jag privatleasing när det kommer till elbil då andrahandsvärdet känns så osäkert med tanke på snabb teknikutveckling etc. Men där är det ju ingen nollränta i kalkylen. Alt 4 känns mindre lockande då jag helst inte vill hosta upp mer än 100-150 tkr i kontanter.
Har ni några tips på hur bäst tänka kring det här? Nu är det väl dessutom en ny Model Y på gång, osäker på om det innebär att “gamla” modellen då tappar i värde?
Risken med privatleasing, vilket jag själv drabbats av, är att du kan åka på kostnader för orimligt slitage när bilen skall återlämnas. Då spelar ens kalkyl som man lagt upp för de 3 åren mindre roll. Givetvis finns den även en risk med restvärde/restskuld men här har jag tolkat det som att du bara kan behålla bilen och fortsätta att betala ränta+amortering på skulden efter säg 3 år. Men privatleasing måste du lämna tillbaka den.
Stämmer att Model Y kommer i ny version 2025 så personligen hade jag inte ens med nollränta köpt en nuvarande Model Y. I synnerhet inte om du är orolig för restvärdet. Även Skoda Enyaq tror jag släpps i ny version nu men om du går på en begagnad så tror jag, utan att själv har kört den, att det är fin uppgradering från Kian.
Kolla vad försäkring kostar på Kia:n, kan vara dyrt med helförsäkring på elbil, mer än tusen kronor/månad för typ Id4 för mig (41 är i villa i Stockholm)
Kolla tex Renault Scenic för 5000 kr/mån exklusive däck/försäkring som alternativ, tycker den verkar rätt vettig!
Du måste ha med de 125 000 kr i kalkylen för att få det jämförbart, det är 3500 kr/mån
Håller med dig om att det är svårt att få ihop kalkylen på att köpa och äga begagnad elbil. Såg att VW har kampanj på 3 år gamla Id4 som privatleasing för 3795 kr, känns mindre än värdeminskningen, men samma försäkringsproblem som i 1.
Sant, det är svårt att avgöra utan att ha fått detaljerna från Kia-handlaren - behöver veta vad vi behöver betala för onormalt slitage om vi lämnar tillbaka den samt vad vi får köpa loss den för. Erbjudandet är 20% kontantinsats och billån på resten med noll procent ränta (dock osäker på hur de lägger upp det med löptid och restvärde).
Får läsa på lite ang nya Model Y, men håller med om att det känns lite riskfyllt att satsa på nuvarande modellen just nu.
Ang 3: där gick jag visst bort mig lite i hur finansieringen funkar. Då de räknar med 52% restvärde efter 3 år med inköpspris 629129 kr blir väl den förväntade värdeminskningen nästan 8400 kr per månad? Och varje procent förändring i restvärde gör ett par hundra kr på värdeminskning per månad. Då känns ju Enyaq attraktiv i jämförelse med 6556 kr/mån inkl allt och utan att behöva oroa sig för restvärde …
Låter ju bra. Tror nyckeln är att göra rimligt underhåll av bilen. För egen del så har jag dåliga erfarenheter av Renault. Vore ju intressant att höra vilka ÅF/Märken som du haft oproblematiska återlämningar till samt vilket underhåll du gör under leasingperioden. Hur ofta tvättar du, rekond, lackskydd, invändigt skydd så som gummimattor.