Men frågan var väl inte att köpa en dyr telefon med avbetalning eller en billig telefon utan avbetalning?
Det var väl dyr telefon med avbetalning eller dyr telefon utan avbetalning.
Så tolkade jag det.
Men frågan var väl inte att köpa en dyr telefon med avbetalning eller en billig telefon utan avbetalning?
Det var väl dyr telefon med avbetalning eller dyr telefon utan avbetalning.
Så tolkade jag det.
Just mobiler är lite märkliga. Jag har aldrig köpt en mobil kontant eftersom dom alltid varit billigare på avbetalning. Operatörerna vill ju låsa in dig i två år och för min del har jag sällan sett det som något problem.
I övrigt använder jag gärna gratis lån. Jag har råd att betala det direkt men har hellre pengarna på kontot så länge som möjligt. Det blir mer flexibelt så för mig
Vad jag konstaterat när det gäller mobiltelefoner är det att man kan få hyfsad rabatt om man köper dem med avbetalning och ett 24 mån abonnemang. Dock brukar det alltid krävas ett av de dyrare abonnemangen med mycket data för att det ska bli någon rabatt att tala om, så i slutändan blir det dyrare ändå. I alla fall för mina behov.
Rent generellt vad det gäller avbetalning och kreditkort, så är jag uppfostrad med att allt sånt är dåligt och det ska man hålla sig borta ifrån, men efter hand har jag blivit mer rationell. Kan man få bonus på sina köp och räntefritt lån, så varför inte? Ja om man handlar mer pga avbetalning så är det ju ingen bra idé.
Jag förstår att anledningen är att man skall handla mer, för annars finns det ju inget att tjäna på att erbjuda räntefria lån, men jag har inga problem med att hantera detta själv.
Generellt känns ett gratis sätt att öka sin likviditet bra. Med det sagt tycker jag det är lite meckigt med avbetalning (sätta sig in i villkoren) och har aldrig använt det.
Man tänker lite olika.
En telefon för 3-4000 är långsam och har inte särskilt bra kamera. Det tycker inte jag duger för den pryl jag använder mest förutom sängen. Väldigt få så billiga mobiler kommer få uppdateringar någon längre tid heller. De är alltså kortlivade säkerhetsrisker.
Jag tog en black friday deal på senaste pixel, med 100GB data i två år. Det hade gått jämnt upp med att köpa kontant och du billigt abbonemang och även om jag sällan använder särskilt mycket data så gillar jag att ha det som “försäkring”.
Skulle fibern gå ner kan jag fortsätta jobba ett bra tag t ex.
Köper alltid mobilen när telia har kampanj. 24 mån bindningstid och 24 mån avb. Räntefri och avgift fri. Absolut billigaste. Gjort så sista 8 åren. Bet 120kr/mån=2880kr för mobilen som annars kostade ca 10000 samsung s23. Brukar betala bort avbet direkt. Sedan så får barnen min gamla mobil och den har används i 4 år. Och abbonemanget ska jag ändå ha. Så jag får 7120 kr till sparkontot. Blir rätt bra avkastning på köpet. Nackdelen är väl att man inte får välja mobil
Finns andra produkter jag köper som oxå blir billigare med avb.
Någonting säger mig att billigaste abonnemanget inte säljs av Telia…
Det stämmer inte att alla billiga telefoner är slöa. Det beror helt på vilket märke man köper.
Jo, det stämmer och det gäller alla märken.
Däremot kan det skilja vad man använder telefonen till och hur man upplever det på grund av det.
Varför är den annars billig? För delarna i den är sämre och slöare.
Håller med, har använt såna här lån ett par gånger. Visst känns det skönare att betala någon tusing i ett par år istället för att ta från bufferten men jag har insett att det inte är värt kruxet och att sätta sig in i reglerna för respektive lån.
När jag gjorde ögonlaser så gick lånet via resurs bank. Deras faktura var vilseledande och hade 2 OCR, där det ena aktiverade en försäkring. Man fick även manuellt ändra fakturan från det lägsta beloppet till det som jag behövde betala minst för att slippa ränta.
Bara att utsätta sig för sånt skit är en “kostnad” jag inte vill ta längre.
Oj vad denna tråden kom att handla om olika mobiltelefoner - själv kör jag billig android men har inget emot folk som kör maxad iPhone, var och en får välja vad den vill.
Den mer generella frågan om att använda ränte- och avgiftsfri avbetalning för produkter och tjänster man har råd att betala kontant genom att använda besparingar kvarstår dock.
Att låna (avbetala) bostad verkar ju vara vad som rekommenderas, dvs att investera istället för att betala av lånet och bli skuldfri. Att göra samma sak för något som kostar 10 000- 15 000 (utan kostnad) verkar inte vara lika självklart.
Kan skillnaden vara att det ena (bostad) kan ses som en investering och det andra (mobilen) som konsumtion? Hur är det då med en bil på 300 000? Den kan ju knappast ses som en investering som ökar i värde. Bör den då betalas så snabbt som möjligt dvs man bör ta av sina sparade pengar förutom bufferten?
Måste tillstå att jag själv har lite problem att se helt rationellt på valet mellan kontant och gratis avbetalning när man har råd att betala kontant.
Märkligt, då pixel 6a kom, sålde den för 3500 spänn. Den var då den mobben med bäst kamera på marknaden, lika snabb som ordinarie pixel 6/7 samt senaste iPhone. Bara ngt mindre skärm och ej trådlös laddning. Skillnaden mellan 3500 och 11000.
Just det jag försökte komma åt med OP. Om du har bestämt dig för att köpa något och har råd med det oavsett vad och har möjligheten till ett räntefritt lån (alltså bättre villkor än ditt bolån, CSN-lån som gemene man sannolikt inte betalar mer än nödvändigt), varför inte välja det? Bara för att lånet rör en konsumtionsvara så går det emot all logik? Jag vet att det på forumet tidigare pratats om att folk har mentala “hinkar” med pengar men i slutändan är allt egentligen samma pengar, det spelar ingen roll om lånet är för en vara som behåller värdet eller om det är en vara som tappar i värde med tid, det är ändå en vara du tänkt köpa i aktuellt scenario. Du kan få mycket bättre avkastning än 0% ränta, t.o.m. hos storbankernas sparkonton.
Återigen! Detta förutsätter att du ändå hade tänkt köpa varan, kontant eller ej och har råd med det samt inte missbrukar krediten så att den börjar ticka ränta.
Och återigen. Om du har ett bolån/CSN-lån och väljer att, efter lagstadgad amortering, att köpa din mobil för 4000 kronor, så gör du det egentligen teoretiskt (eller nej, inte ens teoretiskt) sett med pengar som hade kunnat ge dig 4% omedelbar avkastning (i bolånsfallet). Varför är 0% då inte ett alternativ?
Håller med.
Skulle aldrig köpa en mobil på kredit - ej heller en mobil för 13K bara för att surfa på Aftonbladet och ta lite bilder.
Därför har jag kvar min 3K mobil som jag köpte begagnad och kör Hallon på till jag förlorr den eller batteriet ger upp ( om det inte går att byta vilket jag tror ).
Funkar bra!
Bara märkligt om man är ointresserad och okunnig.
Bra för priset, absolut. Tensor G1 var inte särskilt snabbt och 6a kom med mindre minne. Den var inte lika snabb som 7an (Tensor G2) och ingen av dem är i närheten av det som sitter i en iPhone.
Det var definitivt inte mobilen med bäst kamera på marknaden och den har sämre kamera än vanliga pixel 6.
Rent matematiskt så är det såklart korrekt att om man kan få ett helt räntefritt lån för en utgift som ändå måste betalas så tjänar man långsiktigt på att ta lånet och lägga motsvarande kontanter på börsen. Frågan kan därför inte vara om det är matematiskt korrekt utan vilka andra risker man tar, som t.ex. ökad konsumtion.
Hur ser du på nackdelen att många småkrediter (även om du aldrig betalar ränta) kan ge dig sämre kreditvärdighet? Kan ge problem vid t.ex. vissa jobbansökningar, hyra lägenhet, hyra bil, ansökan om bolån. Jag vet inte hur stort problemet är eller hur länge en betald konsumtionskredit syns på UC dock.
Håller med dig. Om man pratar mobiltelefon just så handlar det väl precis som allt annat, hur intresserad man är av just mobiler
en del vill ha märkeskläder, en del vill ha bättre/dyrare bilar, och en del nöjer sig inte med något annat än den senaste iPhone modellen, sånt är ju individuellt.
—> tillbaka till diskussionen om räntefria avbetalningar ![]()
![]()
Så länge man har en fast och trygg inkomst så är detta en kanonstrategi.
Jag nöjer mig däremot med 1% cashback från kreditkortet(som betalas nästan omgående) och betalar för hela summan direkt vid större köp.
Men jag gillar ändå tanken!
Hade jag nyttjat räntefri avbetalning så hade jag sett till att matcha hela priset på ett sparkonto just ifall inkomsten skulle försvinna.
Iphone 6 är ju faktiskt 10 år i år så det är ju inte helt orimligt att det är dags att uppgradera.