Era tankar kring Tesla Model Y

Det verkar ju funka bra. Folk med avsaknad av matematiskt sinnelag stirrar sig blinda på den månatliga utgiften, ignorerar konstiga ord som ”restvärde” och har svårt att skilja på kostnad och utgift. Då kan man lätt få för sig att en flång ny Tesla är en spargris.

Med det sagt så har jag själv valt att medvetet lägga större delen av min bilbyggare på just värdeminskning, istället för service, skatt och bränsle.

3 gillningar

Och vad är skillnaden på detta i det sammanhanget? Vad man betalar varje månad är väl kostnaden. Utgiften är väl restvärdet på bilen som man troligtvis inte känner till idag?

Det fungerar ju förträffligt, jag är helt enig i allt du skriver. Jag tror dock, som du säger, att majoriteten inte alltid har så bra koll. Sen är det ju en trevlig bil, och har man råd att äga den så ser jag inte många alternativ som slår den på fiungrarna för den kostnaden just nu.

Tvärt om.

Dina utgifter är det du betalar för den månadsvis, kostnaden för bilen är toti-balotti med värdeminskining + insats + utgifter (+alternativkostnad om du verkligen vill gå in på djupet)

Tack för detta förtydligande. :slight_smile:

Edit: kan du förklara detta? “alternativkostnad om du verkligen vill gå in på djupet”. Är väldigt nyfiken på vad det kan vara. Kanske lite OT men men…

Helt rätt fast tvärtom.

1 gillning

Hej hej,

Såklart jag kan förklar detta(hoppas jag, är inte alltid så pedagogisk). Alternativkostnaden är alternativet för pengarna du petar in som insats vid lån/lease. Säg att du lägger in 100k kontant. Dessa pengar kommer oftast från ett bankkonto eller från börsen där du gjort ett uttag.

Efterson det är pengar som du behöver lägga in i klump så går du miste om de pengar som de skulle avkasta på bankonto(ca 4% per år) och på börsen (ca 7% per år efter inflation på 2%, så ca 9% i faktiska pengar) det blir lätt att räkna på detta på ett år(4000kr eller 9000kr) men över tid så blir ju summan större. Så år 2 har du ju 109k på börsen då får du ju 9800kr år 3 10700 och ju längre det ligger på börsen ju mer pengar går du ‘miste’ om. I detta fallet blir det ju 9000+9800+10700=29500kr som det ‘kostar’ i utebliven vinst på börsen över 3år.

Detta är ju förenklat och börsen kan ju gå back eller upp ännu mer. Men som tumregel brukar man säga att börsen över tid ger i genomsnitt 7% avkastning justerat för inflationen.

Så alternativkostnaden för att lägga 100k i handpenning över 3år blir ca30k mindre pengar för dig på kontot i kronor och ören.
Detta är förenklat och man kan räkna på det ännu djupare.
Så om man köper en begagnad bil som är billigare och kräver en lägre handpenning så blir alternativ kostnaden lägre.

Alternativkostnaden kan också vara att ni inte åker på en 4veckor lång safari resa till vintern för pengarna :wink:

1 gillning

Kan tillägga att jag tycker alternativkostnadsberäkning är lite överdrivet. Man behöver ofta en bil eller ett boende och det kostar pengar. Men det är bra att förstå principen så man inser att dyrare saker kostar mer än de egentligen gör på pappret. Oftast i form av andra mål i livet(resor man inte kan ta, ekonmisk frihet etc)

1 gillning

Jag tycker det är fullkomligt nödvändigt när man tittar på en investering i halvmiljonklassen.
I praktiken har man ju valen att 1) casha, 2) avbetala med en kontantinsats och en viss ränta), 3) leasa.
Beroende på vad man sätter för alternativkostnad blir de olika valen rationella i olika lägen.

1 gillning

Bara för att man behöver köpa någonting betyder det ju inte att finansieringen inte kan vara mer eller mindre optimal.

Men det lämpar sig ju bättre att pantsätta en Tesla som säkerhet än en tvättmaskin :smiley:

Och visst kanske en 15-20 år gammal, lågmilad Toyota för 20K ger lägst TCO egentligen. Om man bara ska från A > B.

1 gillning

Super super tydligt! Efterfrågade något liknande av @janbolmeson i en annan tråd där man diskuterade vad som är fördelaktig, hyra eller köpa bostad samt att dem som äger sin bostad går miste av avkastning när man låser sitt kapital. Visste inte detta hette, alternativkostnad.

Tusen tack för detta! Tar detta med mig när någon påstår att “min ägda” bil inte kostar pengar. :slight_smile:

2 gillningar

Just nu kostar det ungefär exakt 10.000 i månaden i värdeminskning för en Model Y. Sen tillkommer försäkring, privat ca 500kr månaden, 30 spänn i skatt.
Det är faktiskt inte så mkt mer än så.
Men många som köper på 0% tänker nog inte direkt på vad det kommer att kosta totalt per månad att äga bilen. 12-13.000? ja ungefär som boendet kanske.

Förmodligen är det mer lönsamt att köpa en 1 år begagnad som inte gått mer än de max 2000 milen per år de får gå för att ha 4års garanti. Det finns massor till salu som man kan ta över med ca 2-4% ränta som är rörlig i rask takt nedåt.

bilen i sig har extremt låg ägandekostnad förutom värdeminskningen. Den första jag hade fick jag betalt för att äga.

Jag tänker att om man har möjligheten att köpa en bil i halvmiljonklassen kontant så bör man som jag skrev förstå principen för att kunna göra ett informerat val. Men är av åsikten att det är mer villhöver som styr de flesta här då de har råd att göra dåliga affärer lite dåligare utan att det påverkar. Men man skall ju förstå princippen och göra ett aktivt val att skippa den.

Det är viktigt för dem som egentligen inte har råd att köpa bilen som behöver förstå att det kostar mer. Problemet är att dessa ofta inte har samma tänk kring sparande och investeringar som gemen forumsmedläm här. Och för dem är ofta alternativkostnaden avsaknaden av annan konsumption snärare än pengarnas potentiella utvecklig.

1 gillning