Jag har fått ett erbjudande från den lokala idrottshallen (som är ett AB) att gå in som VD där. Den nuvarande VD:n är över 80 och även om han är frisk och kry på alla sätt så känner han att han inte orkar hålla på med det längre.
I mina uppgifter kommer ingå att se till att ekonomin flyter, betala fakturor, fakturera det som ska faktureras, hålla koll på och förnya avtal som finns med hallen. Se till att OVK och liknande saker görs så som de bör. Ha kontakt med den lokala idrottsföreningen som nyttjar hallen en del och så. Jag tror inte att det kommer innebära enorma mängder jobb, självklart en del när jag ska sätta mig in i allt och så, men när allt väl är känt så kanske det blir någon timme eller så i veckan totalt. Jag har fått med mig ett gäng pärmar med alla papper i som jag ska sätta mig och titta på.
Ersättningen för detta är inte klar än men det har pratats om 1-1,5 basbelopp per år som betalas ut per månad.
Några frågor som kommer till mig är:
Är detta, enligt er, en rimlig ersättning?
Jag jobbar idag heltid åt en kommun som enhetschef och min lön är så att jag får betala statlig skatt. Finns det något alternativ förutom att ta ut ersättningen som lön? Om jag får 1 basbelopp så blir 4375kr/månad så typ hälften av det efter skatt?
Är det något annat som jag bör tänka på att kolla innan jag skriver på några papper?
Finns det någon jävsrisk i detta? Är hallen kommunal? Att försöka undvika skatt tror jag är en regelrätt dålig idé som offentlig tjänsteman. Det kan lätt bli en lokal skandal av sådant.
Om kommunen erbjuder löneväxling kan du använda det men det är också det hela.
Du bör anmäla sysslan till din arbetsgivare oavsett men om din arbetsgivare och den aktuella hallen inte har någon fast/varaktig relation bör det vara ok.
Det är väl lite delat. Det är en rolig grej som jag gärna gör åt hallen i den lilla by jag bor. Hallen gagnar hela bygden. Men sedan så vill jag ju gärna få betalt för tiden jag lägger ner. Vad vore en lämplig ersättning tycker du?
Så det är ett ideellt uppdrag, du får ju ingen kompensation alls och som firmatecknare och VD kan du ju hamna i ett läge där du inte får ansvarsfrihet.
Hur kan du fått “pärmar med papper” fast du inte signerat något än? Allt verkar galet. Men lycka till
Jag hade inte tagit betalt för tid utan för ansvar och riskexponering.
Vems ansvar är det att brandskydd är i sin ordning tex, jo VD.
Vems ansvar är det att bokföring är i sin ordning, jo VD,
Vem hamnar i tidningen när nån fotbollsmorsa gråter ut för att hennes lille grabb fått mögelsporer i näsan och utvecklat allergi? Jo VD.
Vem blir uppringd mitt i natten när några tonårsligister dragit igång larmet? Jo VD…
Ett ideellt uppdrag är det ju inte, jag får ju ersättning på över 4000 per månad. Jag tror inte jag behöver lägga så många timmar per månad så ersättningen per timma är ju inte dålig. Det där med ansvar är ju något jag har funderat på. Hur det ska värderas.
Jag bor i ett litet samhälle där ”alla känner alla” och jag känner således den som är VD nu och även de som sitter i styrelsen. Hade möte med en i styrelsen och VD:n idag. Vi kikade lite på det och jag fick låna hem pärmarna för att titta i dem och tänka över erbjudandet. Krångligare än så är det inte.
För mig, en introvert och snudd på folkilsk jävel, skulle det krävas ordentliga pengar - en faktor 10 högre.
För en social kameleont, bygdens kändis och fixgubbe, kanske det räcker med känslan att man gör något bra för byn.
Du får försöka pricka in dig på skalan.
Hur menar du?
Det är 5 medlemmar i styrelsen, ordförande, vice ordförande och sen 3 till totalt. Har inte läst igenom något protokoll och så än. Något speciellt du är ute efter?
Det är mycket värt att ha en fungerande styrelse. Med det menas främst att styrelsen består av dugliga personer som gör det som förväntas av dem. Styrelsen är din viktigaste resurs som VD och är det något strul där faller det på dig. Saker som skulle vara varningstecken är:
Årsstämman har få närvarande och ”vem som helst” kan lätt bli styrelseledamot.
Styrelsen domineras av någon ”gammal räv” som mest sitter där för sin egen skull.
Ledamöterna representerar olika intressen (föreningar?) och lägger stor kraft på att driva sina frågor men inget på att driva de gemensamma.
Utgångspunkten som VD ska vara att styrelsen är din resurs och att deras insatser gör ditt jobb enklare. Som du nog förstår kan ibland det motsatta läget föreligga. Bra att kolla upp det.
Om det inte är något jag missar här så är det inget “erbjudande” alls. Låt ägarna driva sitt egna företag tills de är beredda att börja betala en vanlig lön!