Inte skrivit på forumet tidigare men läst mycket så jag vet att det finns många kloka människor här!
Jag har fått möjlighet att ta rollen som VD i ett mindre bolag, omsättning 30-50 miljoner, 15-20 anställda. Bolaget visar väldigt bra resultat årligen och ingår som dotterbolag i en större koncern, dock inte toppstyrd utan vi sköter oss relativt mycket själv.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av chefsjobb egentligen men har varit i bolaget länge (15+ år). Börjat på “golvet” och jobbat mig upp till arbetsledare/projektledare. Jag känner till branschen och våra kunder väl och vet vad våra kunder förväntar sig av oss.
Vi har ett gott rykte och en stadig och lojal kundabas men även nya kunder söker sig till oss.
Kommer framöver gå en del kurser i ledarskap och personalansvar.
Idag har jag strax under 50,000kr/mån och förmånsbil.
Företaget är inom byggsektorn på västkusten strax norr om Göteborg.
Hur bör jag tänka kring lön och andra förmåner? Är ju en väldig spridning på “VD-löner” när man kikar på statistik så jag vet inte ens i vilket lönespann som är rimligt.
Vill inte börja för lågt då det kan vara svårt att jobba ikapp det men är samtidigt ödmjuk inför uppdraget och min skrala erfarenhet inom området.
Finns det någon korrelation mellan omsättning, anställda, vinst etc. och vilken lön en VD kan tänkas ha? Förstår att det är vanligt med bonus baserat omsättningsmål och dyl.
Är medvetet lite diffus i texten då jag inte vet vilka som läser här och vill försöka förbli någorlunda anonym.
Grattis till nya möjligheten!
Ta kontakt med Ledarna, de kan ge råd om vad ett vd-avtal bör innehålla med tanke på ansvar och det faktum att du kan få gå på dagen om styrelsen vill det. De har också lönestatistik men den kanske ska tas med en nypa salt.
På den nivån är mitt intryck att andra förmåner kan vara en ganska väsentlig del av ersättningen utöver själva lönen. Tänker då på olika bonus/options/delägar system beroende på hur ägarbilden ser ut. I de fallen kopplade mot bolagets resultat på marknaden eller ekonomiskt enligt olika mätetal.
Ja, jag har nästan förstått att det är mycket annat än själva lönen, men det är ju så jäkla svårt vad man ska göra för anspråk både lönemässigt och andra förmåner. Bonus är något jag funderat på. Som dotterbolag så finns ingen möjlighet för delägarskap tyvärr.
Koncernen är väldigt bra och jag tror/hoppas de kommer erbjuda en rättvis ersättning men man vill ju gärna ha nåt humm om hur landet ligger så att säga
Du har ingen kontakt/relation med den tidigare VDn? Om denna lämnade på bra villkor och ni hade bra dialog kan det vara en bra fråga att ställa till den.
kollat nuvarande VD och ledningsgruppskollegor på Ratsit.
pratat med nuvarande VD och försökt få bra input. Inte bara på lön utan på hela rollen, förväntningar etc. Varför lämnar han, etc etc.
Säkerställt att jag förstod uppdraget. En dotterbolags-VD kan ha väldigt olika ansvar beroende på hur koncernen är strukturerad och exakt vilka legala ansvar man tar. Som exempel jobbar jag i en koncern där en “dotterbolags-VD” antingen kan vara en glorifierad säljchef, eller en senior platschef med legalt ansvar för en komplicerad produktionsverksamhet med alla de arbetsrättsliga, personalrelaterade och HSE-relaterade krav som kommer med det. Lönen sätts därefter.
Lön och kompensation kan vara så mycket mer än fast grundlön. Förhör dig om hur bonusstrukturer, förmånspaket etc ser ut och om du iom en befordran klättrar upp i dessa.
Viktigast av allt. Fundera på vad rollen är värd för dig, både i termer av karriärmöjligheter på sikt, men också vilken riskpremie du känner att du måste ha. Vad är det värt att (förmodligen) skriva om ditt anställningsavtal så att du helt plötsligt inte omfattas av LAS utan svart på vitt har 6-18 månaders “fallskärm” om dina chefer får ett horn i sidan till dig?
@Anonym har redan gett de viktigaste kommentarerna.
Eftersom du kommer stå utanför LAS och kollektivavtal är det mycket att hantera. Ledarna eller Unionen Chef (eller andra) fackförbund kan ge dig det mesta gällande avtalsdelar osv.
Gällande löneanspråk är det oerhört svårt att ge ett spann, men om du ligger på +50,000 idag och ska ta denna typ av ansvar, skulle i alla fall jag inte ens överväga VD-rollen under 80,000 i baslön. Bonus är bonus och kan vara ett trevligt tillskott men det är sällan någon garanti att det faller ut.
Kolla speciellt:
Pensionsavtal. Vilket system du går in i. Vilka avsättningar osv. Kolla om bonus eller omsättningsersättningar är pensionsgrundande. Kolla pensionsavgifter.
Försäkringar. I kollektivavtalet ingår flera olika. Du måste säkerställa att du har motsvarande. Kolla även VD-ansvarsförsäkring o ev styrelseansvar om du får en sådan roll.
Uppsägningstid. Minimum från arbetsgivarens sida menar jag är 6 månader. Helst mer. Från din sida bör det inte vara mer än 6 månader, annars blir du livegen. Om det finns karensklausuler bör dessa kollas extra noga.
Viktigare är dock att du förstår att ta du ett faktiskt legalt ansvar. Du kan aldrig säga att du inte visste, så räkna med en rätt brant inlärningskurva. Skaffa dig gärna en mentor som kan ge stöd just i nuet.
Näst viktigast är förväntansbilden. Finns det en VD-instruktion och gärna även ett ägar/koncerndirektiv är det något du ska lusläsa. Om det finns möjlighet så kolla med tidigare VD. Räkna dock med att det du får höra kanske inte är hela sanningen.
Och det allra viktigaste: hur och till vem rapporterar du, och hur ser den styrningen ut? Att som liten verksamhet ingå i en stor koncern, med helt därigenom olika förutsättningar kan göra din situation antingen helt ohållbar eller helt perfekt.
Företaget är relativt nyligen uppköpt och tidigare VD hade lön till brytpunkten + utdelning. Lönen är samma nu dock utan utdelning då lönen som gällde innan uppköp står fast. Dock inte för min del.
Ska absolut sätta mig ner och prata mer ingående med nuvarande VD. Anledningen till dennes avgång är exit/pension.
Bra punkt. Vad jag förstått så är det mer åt det senare alternativet. Men ska givetvis få detta verifierat.
Bra, det ska jag höra mig för om.
Osäker just nu om jag kommer vilja avancera ytterligare i framtiden, men man vet aldrig. Jag kan inte säga att jag är speciellt orolig att stå utanför LAS då jag verkar i en bransch med brist på tjänstemän av min befattning. Men visst är det ett risktagande som är värt att beakta.
Håller med, jättesvårt men uppskattar att du ger input på lön. Då får jag en referens att förhålla mig till, jättebra.
Pension, försäkringar och uppsägningstid ska kollas upp.
Dokument, avtal och andra väsentliga underlag kommer lusläsas!
Mitt intryck av koncernen i sin helhet just nu är väldigt bra, jag har ju dock inte suttit med i större sammanhang men har pratat med flera i styrelsen och fått ett väldigt positivt intryck, vilka också är positivt inställda till mig som person och min kommande roll.
Det är säkert så att styrelsen är positiva. Annars skulle du knappast komma ifråga för rollen, så det stödet har du garanterat.
Vis av egen erfarenhet är: att vara ansvarig för en liten gruppering i en koncern/corporate-miljö, innebär (kanske) olika sorters utmaningar. Koncern/corporate kan ha höga krav på rapportering, närvaro, processer, certifieringar osv, i och med att det ofta finns gott om resurser (=kravställare) på HQ gentemot dig. I din lilla gruppering har du inte alls samma resurser och hjälp att svara upp, utan det mesta riskerar att landa i ditt knä, samtidigt som du ska jonglera med allt som händer i en organisation. 15-30 personer är den i mitt tycke besvärligaste storleken.
Tillräckligt stor för att det hela tiden ska hända saker som kräver åtgärd.
Inte tillräckligt stor för att ha mellanchefer/teamledare som kan hantera.
Att säga “Nej, det hinner vi inte” eller “Visst, och det innebär följande för vår planering”, kommer vara ett viktigt verktyg för dig. Som nybliven kan det vara svårt att sätta sådana gränser. Skaffa dig en kompetent mentor.
Jag jobbar i en större koncern och en hel del med förvärv och integration av nyförvärv. En stor utmaning för små förvärv brukar vara att anpassa rapportering, compliance och processer till den större koncernen. I ditt fall, med en så liten organisation, kommer du förmodligen få agera spindel i nätet för mycket av detta. Det kan vara rätt själadödande om första två åren går åt till att tjafsa med koncerncontrollern om standarder i en COGS-kalkyl, t ex.
Om du brinner för ordning och reda mer än verksamhetsutveckling kan det dock vara mycket rogivande, men det beror ju på vad som ger dig engagemang. Om det är ett uppköp, fundera också på vad det är som uppköpande bolag är intresserade av i bolaget. Är det patent? Personal? Produkt? Ta bort konkurrent? Ta sig in på ny marknad? Något annat? Vad det är som motiverar dem kommer påverka din vardag tydligt.
Ja, visst märks det att det är fler och matigare rapporter alla redan som ska sammanställas.
Frågan jag ställer mig är hur jag ska hinna göra ett jobb som krävs för att hålla igång anställda samtidigt som man får alla dessa nya uppgifter som kommer en VD till.
Men gränsdragning som du nämner är nog viktigt att bli bekväm med.
@Anonym
Absolut en utmaning då den typen av rapportering i stort sett varit obefintlig tidigare. Jag vet att detta tar mycket tid så jag förstår knappt hur jag ska hinna med den dagliga verksamheten samtidigt, men man hittar väl rutin för detta antar jag.
@MbBus
Jag har tankar kring nya strukturer mm men inser att detta kommer ta tid att implementera. Risken blir väl att man faller tillbaks i befintliga hjulspår då det är bekvämt och “så här har vi alltid gjort och det har ju fungerat” men märker att vissa sätt att arbeta inte passar mig som i sin tur tar mer av min tid än nödvändigt.
Uppköpet beror i stor del på att bredda sig i koncernen geografiskt men också fler discipliner
Är kravet så stort på rapportering får väl ovanstående företaget va beredd på att du låter nån lägga tid på att sammanställa massa material o siffror åt dig så inte du ska lägga hela VD lönen o tiden på att vara admin. Även om du till viss del måste göra det.
Det behöver ju inte bara vara ren rapportering, om det är ett nyförvärv. Det kan ju röra sig om så spännande utmaningar som byte av ERP-system, hållbarhetscertifieringar, kvalitetsrevisioner, genomlysning av HSE-protokoll enligt nya moderkoncernens praxis, andra krav på order to cash, krav på leverantörsutvärderingar eller vad som helst som får tiden att rinna iväg…
Det viktigaste i en sådan roll som TS är aktuell för blir väl att snabbt försöka förstå förväntan och kravbild samt vad koncernen har för stöd.
Vi ska byta affärssystem så där hoppas jag att hela rapporteringen kommer flyta på bättre, enklare att plocka fram nyckeltal mm utan för mycket handpåläggning.
Men jättebra tankar och tips allihopa, har gett mig en del att fundera på och ta upp med styrelsen.