Löneanspråk som blivande VD - hur ska jag tänka?

Grattis!
Spännande med det första VD-jobbet. Du har fått många bra input tidigare. Jag sammanfattar i punktform det som jag tycker är absolut viktigast.

• Lön. Absolut inte under 80tkr. Bör ligger på runt 90’
  • Bonus. Kan byggas upp på flera sätt, men bra om det är ganska enkelt såsom olika nivåer kopplat till EBIT-nivå. Utfall minst 2 månadslöner.
  • Pension. Bör vara minst 25% av bruttolön(gärna att även bonus är pensionsgrundande).
  • VD-instruktion. Måste vara tydligt skrivet och tydligt genomgånget. Bra att ha en timme med hela styrelsen (inte bara ordf) så att alla har samma målbild.
  • Uppsägning. Gå inte med på mindre än 12 mån o.m företget säger upp dig och inga konkurrensklausuler och absolut ingen avräkning om du börjar annat jobb under tiden. Du ska även behålla ALLA förmåner under uppsägningstiden.
  • Rätt till externa uppdrag. Se till att du har rätt att ta 2 styrelseuppdrag parallellt med arbetet.
  • 30 dagar semester
  • Jag har använt Ledarna till att gå igenom VD-avtal. De är bra, men överväg att ta hjälp av en arbetsrättsjurist på “stan”.
  • Säkerställ att du har rätt att forma din egen organisation/ledningsgrupp så att det inte finns koppling från ägare/styrelse att “hen måste absolut ha den positionen”.
  • Se till att du har en bra CFO. Ovärderligt när det gäller rapportering mm.
2 gillningar

Tackar, väldigt spännande men samtidigt lite skrämmande.
Bra sammanfattning med konkreta och handfasta tips/nivåer, uppskattas! Suger åt mig allt.
Alla här verkar ganska överens om många av punkterna, ska bli intressant om organisationen ligger i detta häradet också. Lovar att återkomma hur utfallet blir.

1 gillning