Hej forumet,
Jag har följt RikaTillsammans länge men inte varit aktiv här tidigare – så det känns både roligt och lite nervöst att dela min resa med er.
För tre år sedan satt jag ensam hemma i källaren med kaffekoppen som sällskap, sena kvällar och ett Excel-ark som kändes större än livet självt. Jag hade precis sagt upp mig från ett mycket välbetalt jobb, mitt i en tid när räntorna stack upp mot 5 %, vi hade nybyggt hus och småbarn hemma.
Det var en chansning som många i min omgivning nog tyckte var smått galen – och jag ska erkänna att jag själv hade stunder då jag undrade vad jag gett mig in på.
Idén var enkel: hjälpa företag att köpa smartare och spara pengar genom bättre upphandlingar och avtal. Det var jag, min dator och en telefon, och många dagar bestod av att försöka få tag på någon som ville lyssna.
Sedan gick allt fort. Väldigt fort.
Idag, tre år senare, är vi åtta anställda, har tre kontor och jobbar med några av Sveriges största bolag. Omsättningen har ökat i rekordfart och vi har lyckats behålla lönsamheten längs vägen.
Men med snabb tillväxt kommer också växtvärk:
- Fler medarbetare och nya kontor ställer helt andra krav på struktur och ledarskap.
- Jag märker hur mycket som fortfarande passerar genom mig, vilket riskerar att bromsa utvecklingen.
- Samtidigt vill jag bevara den kultur och det entreprenörsdriv som varit vår styrka från början.
Nu står vi inför nästa fas – att skala upp nationellt och kanske även internationellt. Det känns både spännande och lite skrämmande på samma gång.
Jag delar det här inlägget eftersom jag har sett hur värdefulla diskussionerna här på forumet kan vara, och jag tror att era erfarenheter kan hjälpa mig att fatta klokare beslut i den här fasen.
Jag är därför nyfiken på er som varit i samma läge:
Hur har ni hanterat växtvärk, strukturerat upp organisationen och samtidigt bevarat det som gjort er framgångsrika?
Vilka misstag önskar ni att ni undvikit i den här fasen?
Ser fram emot att höra era tankar och erfarenheter!