Jag förstår precis vad du menar! För min egen del ser jag inga hinder att kliva av vd-rollen framöver – snarare tror jag att det kommer bli skönt den dagen det sker. Jag kommer absolut att vilja och ska fortsätta jobba i bolaget, men inte nödvändigtvis som vd. Mina styrkor ligger i att vara ute på fältet som “murbräcka” – att både ta in kunder och etablera nya kontor eller kompletterande affärsgrenar.
Jag har redan börjat processen med att delegera mer, bland annat genom att ta in en extern försäljningschef som är tydlig med nyckeltal, aktivitet i CRM, säljarnas dagliga rutiner och liknande sådant jag gör idag men som tar mycket tid och inte är det mest konstruktiva för mig att lägga fokus på.
Planen är att när vi stängt 2025 titta på att anställa en COO. Det är en betydande kostnad, men sett till vart vi står i vår resa är det sannolikt ett steg vi behöver ta för att få bättre förutsättningar framåt.
Jag har delvis omgett mig med delägare som jag litar på och som driver sin egen verksamhet inom koncernen. Exempelvis är vårt kontor i Stockholm ett dotterbolag där den lokale vd:n har aktier i det bolaget, medan moderbolaget tillhandahåller IT, system, kompetens, utbildning, marknad m.m.
Min ambition är att hitta motsvarande kompetenser i t.ex. Göteborg och Malmö som kan haka på samma koncept.
Hur såg det ut för dig när du byggde upp din ledningsstruktur – hittade du din “bundsförvant” internt eller tog du in någon externt?