När bolaget växer fort – hur undviker man att tappa greppet?

Jag förstår precis vad du menar! För min egen del ser jag inga hinder att kliva av vd-rollen framöver – snarare tror jag att det kommer bli skönt den dagen det sker. Jag kommer absolut att vilja och ska fortsätta jobba i bolaget, men inte nödvändigtvis som vd. Mina styrkor ligger i att vara ute på fältet som “murbräcka” – att både ta in kunder och etablera nya kontor eller kompletterande affärsgrenar.

Jag har redan börjat processen med att delegera mer, bland annat genom att ta in en extern försäljningschef som är tydlig med nyckeltal, aktivitet i CRM, säljarnas dagliga rutiner och liknande sådant jag gör idag men som tar mycket tid och inte är det mest konstruktiva för mig att lägga fokus på.

Planen är att när vi stängt 2025 titta på att anställa en COO. Det är en betydande kostnad, men sett till vart vi står i vår resa är det sannolikt ett steg vi behöver ta för att få bättre förutsättningar framåt.

Jag har delvis omgett mig med delägare som jag litar på och som driver sin egen verksamhet inom koncernen. Exempelvis är vårt kontor i Stockholm ett dotterbolag där den lokale vd:n har aktier i det bolaget, medan moderbolaget tillhandahåller IT, system, kompetens, utbildning, marknad m.m.
Min ambition är att hitta motsvarande kompetenser i t.ex. Göteborg och Malmö som kan haka på samma koncept.

Hur såg det ut för dig när du byggde upp din ledningsstruktur – hittade du din “bundsförvant” internt eller tog du in någon externt?

1 gillning

Allt som du kan delegera bör du delegera.

Spendera fyra dagar i veckan på saker som får bolaget att växa. Ta en dag för att gå igenom mindre to-dos som lagts på hög under veckan. Då blir det inte att man fastnar i massa små uppgifter varje dag.

När någon kommer till dig med frågor så försök ha som standard att alltid skicka dem vidare till personen som har det ansvarsområdet. Blir väldigt lätt att man annars blir den som kan svara på allt.

Ha tydliga KPIer och rapportering till dig på ett strukturerat sätt 1-4 gånger i månaden.

Det är mina råd.

1 gillning

Jag hade medgrundare som var de bubdsförvanterna. Ledningsgruppen växte såklart med andra roller över tid.

Det där kommer med ett antal vanliga fallgropar. Att byta VD och jobba kvar som engagerad grundare är förenat med en del problem. Innan du tar det steget rekommenderar jag varmt den här boken på temat.

Tack för boktipset – den ska jag definitivt läsa!
Jag tror att om vi hittar rätt vd, eller alternativt en COO som kan ta en stor del av det administrativa och se till att vi behåller struktur och ordning även under tillväxten, så är mycket vunnet.
Jag har ingen prestige i titlar – för mig handlar det om att ha rätt personer på rätt plats så att bolaget kan växa hållbart. Personligen tycker jag det är rätt skönt att inte alltid behöva stå i rampljuset.