Boktips nybliven VD

Hej,

Jag har fått en fantastisk möjlighet att anta rollen som VD i ett bolag med 10 anställda. Jag söker boktips. Jag driver mitt eget bolag idag men vi är bara två. Allt skalas alltså upp och jag vill då naturligtvis växla upp i kompetens för att göra förtroendet rättvisa.

Vilka böcker är mest hjälpsamma? Ja, jag fattar det där med balans och resultat men behöver få ytterligare koll på ekonomi och den juridik som omgärdar såväl VD som styrelsens uppdrag. Bolaget är i tjänstesektorn. Lagstiftning är jag kvalificerad att läsa men behöver ha den där kopplingen till verkligheten på ett bra sätt.

Jag tar också gärna emot tips på böcker kring ledarskap.

Blir lite ensam i rollen då jag i dagsläget inte har några direkta kontakter i samma position. Andra värdefulla tips för en flygande start tas därför också tacksamt emot😊

@janbolmeson tipsade om att ni är grymma här i forumet och att jag säkert kunde få bra tips av er alla.

Tack!

1 gillning

De 7 goda vanorna : grunden för personlig utveckling och hållbart ledarskap

Denna är riktigt bra.

1 gillning

Hej & Grattis!

Läs inga böcker, det hjälper inte. Drick mycket kaffe och lyssna med örat mot rälsen hur kulturen i bolaget är. Missar du den så spelar det ingen roll vilken bok du läst…

Stort lycka till!

4 gillningar

Har ingen specifik boktitel i åtanke men någon bok om styrelsearbete och allting som gäller kring det vore nog bra att läsa. Styrelser kan i praktiken fylla väldigt skiftande ändamål - allt från en symbolisk formaliaroll till rådgivning till att faktiskt ha reell makt. Om företaget utvecklas är det bra att ha hela bilden där.

1 gillning

Som sades ovan, mycket handlar om örat mot rälsen… överväg också en diskussionspartner / mentor / rådgivare som du kan prata i förtroende med och som har relevant erfarenhet.

Det finns en hel del böcker men vilka som passar dig beror ju på vad du kan och vad bolaget gör.

Björn Lundén har många böcker, inklusive om ekonomi och VDs roll. Nu är det ett antal år sen jag senast läste någon men de var lättsmälta. Länk. Länk2

Jag skulle börja med att kolla innehållsförteckningarna på följande (utan speciell inbördes ordning) för att se om något passar:

• “Vägledning till god styrelsesed” (kan tankas ned gratis här: länk)
  • Försäljning i konsultföretag av Johan Sköld.
  • The Hard Things About Hard Things av Ben Horowitz
  • The E-myth revisited av Michael Gerber
  • Good Strategy, Bad Strategy av Richard Rumelt m.fl.
1 gillning

“Omgiven av idioter”, låt den gärna ligga framme på skrivbordet… ironi

Hahaha att säkerställa så nivån av blod i kaffeomloppet är i balans är alltså a och o😆

Bra där med örat mot rälsen. Som akademiker och jurist är det ju lätt att fastna i att svaret finns i böckerna när svaret eller svaren kanske snarare finns hos medarbetare, i den egna erfarenheten, i magkänslan eller på helt annat ställe. Bra påminnelse!

1 gillning

Tack! Mentor låter fantastiskt i teorin men hur hittar jag en sådan i praktiken?

1 gillning

Att hitta en mentor eller nåt annat diskussionsstöd går ofta med lite jobb - men det kan ibland vara svårt att hitta rätt person. Både erfarenheter och personkemi ska ju stämma för en bra diskussion.

Jag skulle gå på tre spår:

• Branschen. Finns det folk i samma eller närliggande bransch du känner till? Kanske en pensionerad person från en liknade firma du känner till? I en annan ort om det känns för nära din egen verksamhet? Eller en VD från en kund eller leverantör eller nåt annat ett halvt steg vid sidan om?
  • Organisationer. Det finns dels offentliga organisationer som gör sånt här, och intresseföreningar. Bland det offentliga tänker jag främst på det statliga företaget Almi som åtminstone där jag bor har organiserad verksamhet kring mentorskap men det finns också en del annat som görs av kommuner eller startup-kuvöser kring universitet och liknande. Bland de privata initiativen tänker jag på organisationer som Företagarna, lokal handelskammare, Styrelseakademien m.fl. Att bara hänga med på en nätverksträff eller fråga om nån senior person där vill ta en fika kan vara en väg framåt.
  • Ditt privata nätverk. Kanske har du en granne eller en morbror som drivit företag? Även om han drev en rörmokarfirma och du kör en digital eventbyrå så kan det vara ett start på vissa erfarenheter och kontakter som sen kan leda vidare. Har du kollat dina gamla studiekamrater på LinkedIn? Någon kanske har en lämplig roll idag?

Många av de som agerar mentorer och liknande är lite på “elefantkyrkogården”, de har ett arbetsliv bakom sig och vill kanske inte köra själva fullt ut men ändå inte släppa hela kontakten med näringslivet. Förvånansvärt många är väldigt öppna på att dela med sig av både erfarenheter och kontaktnät om man bara frågar.

Om det känns lite svårt att fråga direkt kan man fråga indirekt. Frågan “Känner du till någon som kan tänkas göra X?” så kan de ju mycket väl svara “Ja, jag gör det gärna själv!”.

Viktigt också att veta om det får kosta pengar. Tar man det till en betald relation kan det tas på större allvar och professionalism av båda parter men … det kanske helt enkelt inte finns sådana pengar i firman (eller inte känns värt det).

Här är lite info om Almis program:

Tusen tack för att du tar dig tid!

1 gillning

Verkar kräva medlemskap på 1900 kr per år om jag inte missförstod något. Billigare att beställa i så fall.

Grattis!

Eftersom det är ett så litet bolag misstänker jag att grundarna är stora ägare och att ägarna kanske också jobbar i bolaget?

Om någon av de sakerna stämmer kan jag varmt rekommendera denna bok, både för dig och dem att läsa och diskutera tillsammans:

Det finns tydligt återkommande fallgropar med att vara extern VD i ett sådant bolag. Vissa saker går inte att förändra men att lära sig känna igen situationen är guld värt. Även om det i värsta fall innebär att du bestämmer dig för att lämna.

3 gillningar

Har precis läst Principles av Ray Dalio och tycker att det finns väldigt mycket att hämta ur den boken. Ledarskap, organisation, hur man arbetar effektivt etc. En annan jag rekommenderar är the inner game of tennis, som mer handlar om hur man kan hantera sina tankar och tvivel i pressade situationer. Grattis till nya rollen och lycka till!