Går det ordna ett miniarbetsliv?

Jag behöver lite hjälp att tänka och nysta kring min livssituation. :tornado:

Har nyligen avslutat min senaste period med arbetsträning, som inte gick så bra som jag hade hoppats. Så har nu återigen ansökt om 100% sjukersättning, har sedan 5-6 år 50% sjukersättning. För ett par år sen så gjorde jag en liknande arbetsprövning, med i princip samma resultat som denna gång.

Trots anpassade arbetsuppgifter på det kontor jag var på, så gör min hjärntrötthet och min kroniska värk att jag har en arbetsförmåga på cirka 5h per vecka. I % blir det 12.5% av en heltidstjänst.

Så nu har jag cirka 6+ månader (handläggningstid) att klura ut hur mitt liv kan bli så bra som möjligt framöver, med de förutsättningar jag har. Men behöver lite hjälp att tänka.

Så till min frågeställning!

Går det ordna ett miniarbetsliv? :thinking:

Jag älskar att jobba och vill så hemskt gärna kunna arbeta, men min kropp är numera tydlig med att uppmärksamma mig på att jag behöver ta hänsyn till mina begränsningar.

Har senaste veckorna klurat och efterforskat lite hur min ekonomi kommer påverkas, om ansökan godkänns. Troligen sänks min inkomst med runt 2 000kr per månad. Jag vet ännu inte om någon av mina försäkringar kan täcka upp lite av det, men först måste ett beslut komma innan den cirkusen drar igång. Så det projektet får vänta lite.

Men det finns en liten möjlighet, om jag förstått reglerna rätt, att kunna skaffa en minisysselsättning på upp till 5h per vecka. Precis lagom med tanke på min arbetsförmåga.

Med det så snurrar det runt lite för mig och jag försöker se över alternativ.

Så här tänker jag idag.

Antingen skaffa ett deltidsjobb på 5h per vecka, vilket skulle kunna rädda upp min ekonomi något. Tänker att en blandning mellan hemmajobb och ett på jobbet jobb vore bra, jag gillar den sociala biten en arbetsplats ger.

Eller satsa på ett volontärarbete, kul och socialt givande, men kanske inte ger så mycket ekonomiskt. Finns många alternativ i mitt närområde.

Ett tredje spår skulle kunna vara att omvandla min konfektyrhobbyverksamhet till ett företag. Detta kräver en lite längre startsträcka, då det inte finns så bra information online om det ens är tillåtet. Men då det skulle handla om att fortsätta i liten skala, som nu, men att satsa på lite vinst i stället, så skulle det kunna vara ett alternativ. Men jag behöver lära mig en hel del nytt fluff kring företagsekonomi. Vilken bolagsform som är bäst, plocka ut lön eller vinst, hjälp från revisor, osv.

Har ni några förslag på hur jag ska tänka, eller kanske har tips om var minijobb kan hittas, eller har information kring starta eget parallellt med sjukersättning?! Skriv gärna!

Tänker att tråden också kan vara ett ställe där andra i liknande sits kan ställa frågor eller kan komma med tips!

4 gillningar

Fem timmar och att träffa människor… Det låter som ett “lunchinhopp” i en mindre butik där ägaren behöver pipa iväg en timme om dagen på lunch och ärende och du kan täcka upp.

Pratar vi välgörenhet tror jag det är svårt att få till en lagom omfattning. Det är inte ovanligt att ett lillfinger blir hela handen.

Absolut bäst vore ju om du kunde bli konfektyrdrottning i eget tempo. Men då får du reda ut ordentligt vad det innebär med tanke på vad du orkar och vad som tillåts i regelverket.

Lycka till oavsett!

8 gillningar

Konfektyrpyssel är ju det jag ändå ”gör”. Så det vore kul om det gick.

Fördelen med om jag kunde omvandla verksamheten till ett företag är att jag har 10+ lokala butiker som frågat om att få köpa in och sälja vidare. Något som jag undvikit att tacka ja till, då det är i gråzonen kring reglerna för hobbyverksamhet. Men en liten webbutik och ett litet gäng lokala återförsäljare skulle nog passa.

Men tänker mer jobb som handpaketering eller piff inför konferenser eller dylikt.

1 gillning

Kan du hitta ett sådant jobb vore det väl utmärkt. Din konfektyrhobbyverksamhet kan du lägga tid på i mån av ork. Att driva det som ett företag blir kanske ett alltför stort åtagande, så som jag ser det. Men jag känner ju inte dig.

2 gillningar

Att lära ut pralintillverkning via något studieförbund ett par ggr i veckan :chocolate_bar:

7 gillningar

Om det går att ordna ett miniarbetsliv? JA! Det är klart att det måste gå!
Genom forumet känner man sig tillräckligt för att veta att du är klurig, lösningsorienterad och empatisk. Det är viktiga och användbara egenskaper. Klart att det finns massvis av möjligheter för dej!

Tyvärr känner jag inte dig så bra att kunna ge vettiga råd, men jag är övertygad om att du löser det!

En enkel tanke skulle kunna vara att chokladen har en frihet som få andra sysselsättningsförslag ger. Det är på dina villkor, då kanske man orkar mer? Du skulle inte kunna få arbetsträna med att starta upp eget?

6 gillningar

Har varit handledare och kursledare förut och tyvärr så passar inte det så bra. Jag blir lätt stressad och när det är för många som pratar över varandra så blir jag helt snurrig. :see_no_evil:

1 gillning

Jag startade upp en pralinverkstad med ett par anställda i samband med arbetsträning för många år sedan, det var jättekul, men det var också jättetufft både fysiskt och mentalt. Så vill gärna undvika en liknande verksamhet. Ju mindre desto bättre för min del. Men jag ska höra med lokala Nyföretagarcentrum om de vet mer. Kanske de har onlinekurser eller seminarier.

Mitt hemmakök är redan registrerat och godkänt hos miljökontoret, så det är en stor fördel.

2 gillningar

Trodde det kunde vara mindre strikta regler för att göra mat henna i mindre skala, men så verkar det inte vara: Matlagning i eget privat kök - tillåtet att sälja? - Fråga oss - Livsmedelsverket (skrev mitt inlägg medan inlägget ovan skrevs :stuck_out_tongue: )

Tänkte på att det kanske går att jobba några timmar på ett lokalt katthem, men är kanske inte så hög ersättning.

uppdatering: Kan någon annan dra igång en pralinverksamhet och du är med litegrann?

2 gillningar

Men typ såhär: du producerar så mycket som du känner är lagom och säljer detta. Skapar en viss exklusivitet!

3 gillningar

Just mat är de rätt hårda med, så fort det är kött eller skaldjur inblandat så är det nästan omöjligt att få hemmakök godkända. Men med gräddkolor, som kokas upp så varmt, så är det lättare. Lite svårare för choklad, men då jag har erfarenhet från mina tidigare arbetsplatser kring hygien osv, så var det inte så svårt.

Det finns en annan tjej på min ort som tillverkar praliner, men hon vill nog köra solo. Jag gillar mest att göra chokladkakor och små chokladbitar. Jag gör gärna fyllda praliner ibland, men det är så många moment, så det tar väldigt lång tid.

1 gillning

Tror exklusivitet inte ska underskattas, ofta tappar storproducenter i kvalitet ju större de blir. Men behöver efterforska om det är ok för FK att omvandla verksamheten till ett företag, när beslut tagits. FK vet redan om att jag pysslar och säljer i liten skala. Min handläggare är en av mina stammisar. :joy:

8 gillningar

Den här biten är verkligen inte svårt, speciellt inte om man kör det i liten skala utan att ha massa fasta utgifter och en komplicerad verksamhet. Ren inköp->förädling->försäljning är ju väldigt enkelt.

Förvisso en liten startsträcka så klart, men sen när det väl rullar är det minimalt med jobb.

Med så liten omsättning är det AB med enbart lön. Du behöver ingen revisor. En redovisningsbyrå som hjälper dig att komma igång och sen hjälper dig en gång per år för att deklarera, du kan bokföra löpande själv.

5 gillningar

Tack för tips! :blush:

3 gillningar

Tycker du ska köra en hobbyverksamhet vid sidan av, starta en enskild firma, du behöver inte ett AB. Sen kör du bokföringen själv om du känner att du orkar, det är hyfsat enkelt när man väl kommit in i det. Finns många bra bokföringsprogram på nätet och det finns gott om hjälp på nätet, och grupper på fejsbok.

4 gillningar

Det finns även ett tak för hur mycket man får tjäna, utöver sin sjukersättning. Så det behövs lite koll på det. Ska se om jag hittar uppgifterna kring den regeln.

1 gillning

Håller verkligen inte med dig här. Det finns stora fördelar med att bedriva verksamheten som aktiebolag.
Jag skulle säga att det är enklare eftersom att alla som redovisar är vana vid AB. Du är inte personligt ansvarig, utan har en juridisk person. Blir det någon verksamhet av det hela så kommer du ändå alltid landa i AB. Nu är kravet på aktiekapital dessutom bara 25 tkr, det är inte mycket.

Enskild firma och hobbyverksamhet är en återvändsgränd. Jag tycker också att du ska ta hjälp i början. Spara alla kvitton i en mapp och sätt dig med en kompis när en månad har gått. Så att du kommer igång utan att behöva kunna allt.

4 gillningar

Lever också med kronisk värk och hjärntrötthet. Dock bara sjukersättning på 50 och jagar jobb på 50 procent. Det är lite komplicerat då de jobb man hittar sällan är mer än några månader och är ganska stressiga så man tappar balansen lite mellan jobb och hälsa.

Har du en bra ide skulle jag säga att det är bara att testa att starta eget eller fortsätta på hobbynivå.

Hade arbetsträning i butik men även om jag varit där ett år blev det inte ens en bidragsanställning.

Jag lever med kronisk värk asperger och hjärntrötthet.

5 gillningar

Att hitta ett jobb som passar när man är lite av en trasdocka är inte helt lätt. Hoppas verkligen du hittar något bra, som du trivs med.

Skickar lite pepp! :raised_hands:

2 gillningar

Hittade texten på FK hemsida, så här står det:

”Hur fungerar det om jag vill arbeta lite varje vecka?

Du kan arbeta lite grann med till exempel politiskt eller ideellt arbete och ändå behålla hela din sjukersättning. Det gäller om du:

• har hel sjukersättning
  • arbetar högst 5 timmar i veckan
  • tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör.

Men du måste anmäla till oss innan du börjar. ”

Jag tror de menar med sista punkten, att lönen ska vara rimlig för en 12.5% tjänst.

Så nu kanske jag ska kika i den där tråden om hur jag kommer upp i 100k i lön per månad. :wink:

Nej, men med en rimlig normallön så blir det stor skillnad, när min vanliga inkomst blir låg.

Men jag behöver kolla upp om vinst i ett AB räknas som inkomst av tjänst eller inte.

Måste också kolla om det är ok att ha ett miniföretag parallellt med sjukersättning. Företaget behöver också vara vilande över sommarmånaderna, när det är för varmt för choklad och gräddkola. Så i snitt över ett år så blir det troligen mindre än 5h per vecka.

2 gillningar