Jag behöver lite hjälp att tänka och nysta kring min livssituation. ![]()
Har nyligen avslutat min senaste period med arbetsträning, som inte gick så bra som jag hade hoppats. Så har nu återigen ansökt om 100% sjukersättning, har sedan 5-6 år 50% sjukersättning. För ett par år sen så gjorde jag en liknande arbetsprövning, med i princip samma resultat som denna gång.
Trots anpassade arbetsuppgifter på det kontor jag var på, så gör min hjärntrötthet och min kroniska värk att jag har en arbetsförmåga på cirka 5h per vecka. I % blir det 12.5% av en heltidstjänst.
Så nu har jag cirka 6+ månader (handläggningstid) att klura ut hur mitt liv kan bli så bra som möjligt framöver, med de förutsättningar jag har. Men behöver lite hjälp att tänka.
Så till min frågeställning!
Går det ordna ett miniarbetsliv? ![]()
Jag älskar att jobba och vill så hemskt gärna kunna arbeta, men min kropp är numera tydlig med att uppmärksamma mig på att jag behöver ta hänsyn till mina begränsningar.
Har senaste veckorna klurat och efterforskat lite hur min ekonomi kommer påverkas, om ansökan godkänns. Troligen sänks min inkomst med runt 2 000kr per månad. Jag vet ännu inte om någon av mina försäkringar kan täcka upp lite av det, men först måste ett beslut komma innan den cirkusen drar igång. Så det projektet får vänta lite.
Men det finns en liten möjlighet, om jag förstått reglerna rätt, att kunna skaffa en minisysselsättning på upp till 5h per vecka. Precis lagom med tanke på min arbetsförmåga.
Med det så snurrar det runt lite för mig och jag försöker se över alternativ.
Så här tänker jag idag.
Antingen skaffa ett deltidsjobb på 5h per vecka, vilket skulle kunna rädda upp min ekonomi något. Tänker att en blandning mellan hemmajobb och ett på jobbet jobb vore bra, jag gillar den sociala biten en arbetsplats ger.
Eller satsa på ett volontärarbete, kul och socialt givande, men kanske inte ger så mycket ekonomiskt. Finns många alternativ i mitt närområde.
Ett tredje spår skulle kunna vara att omvandla min konfektyrhobbyverksamhet till ett företag. Detta kräver en lite längre startsträcka, då det inte finns så bra information online om det ens är tillåtet. Men då det skulle handla om att fortsätta i liten skala, som nu, men att satsa på lite vinst i stället, så skulle det kunna vara ett alternativ. Men jag behöver lära mig en hel del nytt fluff kring företagsekonomi. Vilken bolagsform som är bäst, plocka ut lön eller vinst, hjälp från revisor, osv.
Har ni några förslag på hur jag ska tänka, eller kanske har tips om var minijobb kan hittas, eller har information kring starta eget parallellt med sjukersättning?! Skriv gärna!
Tänker att tråden också kan vara ett ställe där andra i liknande sits kan ställa frågor eller kan komma med tips!