Extraknäck som äldre - vilka alternativ finns?

Jag har ofta tänkt att man som äldre gärna skulle ha något extraknäck. Jag menar alltså att man börjat ta ut pension men också har någon typ av betald sysselsättning parallellt med det.

Att vara nämndeman har varit ett välkänt alternativ. Där tjänstgör man några dagar här och där och får ett arvode per dag. Arvodet är inte högt men när man har gott om tid är det kanske inte hela världen.

Att jobba kvar i sitt tidigare yrke som timvikarie eller liknande är en annan variant. Det bygger då på att man har/haft ett yrke där det är möjligt.

Vissa företag som Veteranpoolen erbjuder såvitt jag förstår vissa jobbmöjligheter för äldre. Detta vet jag dock inte så mycket om.

Vad finns det mer för varianter?

Det bästa ekonomiskt borde ju vara att fortsätta som konsult inom den profession man tillhört. Man har kompetens och kontaktnät.

Ett annat alternativ är att göra något som man tycker är roligt och inte bryr sig så mycket om det ekonomiska. Där sätter bara fantasin gränserna. Stugvärd i en STF stuga i fjällen?

Jag personligen kommer (om jag har hälsan) ägna mig åt att gallra leveransvirke, röja och plantera i egen skog.

1 gillning

Extra resurs på förskolor. De skriker efter folk för att hantera sjukdom som är rätt vanligt när man har att göra med småbarn :blush:
Som extra resurs har du ju inte heller något admin jobb eller hanterande av föräldrar då du oftast är där mitt på dagen då det är som mest barn. Sällan tidiga mornar eller sena eftermiddagar. Du kan i princip bestämma dig dagen före om du vill jobba nästa dag om det är en lite större kommun och du är villig att köra.

1 gillning

Är det här ett jobb som är lätt att få som pensionär mer allmänt? Jag antar att det handlar om att vara vikarie helt enkelt.

Ja. Vet av pensionärer utan utbildning eller tidigare erfarenhet inom förskolan som fått jobb likt detta. Och ja vikarie är det men du har ju inte heller samma arbetssysslor som ordinarie personal.

Tentavakt? Elevassistent?

Är detta något som pensionärer i realiteten kommer ifråga för? Min fråga var mer empiriskt menad. Vilka konkreta (och någorlunda allmänt tillgängliga) extraknäck känner ni till som någon har? Att man i teorin kan extraknäcka som fiskeuppsyningsman, astronaut, översättare från uzbekiska eller något annat är inte konstigt.

På den tiden jag pluggade och hade saltentor var det i princip alltid någon som såg ut att vara i pensionsålder som satt och “vaktade”.

När jag gick i skolan var det även ofta typ gråhåriga elevassistenter

1 gillning

Stämmer.
(Har jobbat med administration på ett stort lärosäte där säkert 70% av tentavakterna var pensionärer)

I övrigt kan nämnas hund/kattvakt, personlig assistent (kan dock vara lite knepigt), värd/reception på vissa gym.

1 gillning

Om du vill göra en insats och pengar inte spelar roll, så råder det stor brist på ”God man” och ledsagare.

Om man tar det några steg längre behövs också fler familjehem där du kan bidra med en trygg uppväxt för många utsatta barn.

Att engagera sig politiskt kan säkert också ge några kronor, samtidigt som du bidrar med någonting värdefullt.

3 gillningar

Hyr ut ett rum i din bostad/sommarstuga eller annan egendom på Airbnb.
Ev också bil när den inte används.
Startade uthyrning av ett rum i vår bostad i en medelstor stad i Norge och tjänar nu in 14.000 kr bara i augusti!
Kräver att man är lite aktiv med att skriva till kommande gäster, tvättar sängkläder osv så det är inte helt “passiv” inkomst.
Jag valde Airbnb istället för månadsuthyrning då gästerna då inte bor in sig ordentligt här med matvaror osv, och man tjänar mycket mer per natt.

Har man erfarenhet av att jobba med människor och är stabil är socialpsykiatri/behandlingshem en möjlighet. Det behövs alltid timvikarier och en av de nuvarande vikarierna är 68.

Jag jobbade i en kommun för några år sedan där cheferna slutade/fick sluta en efter en, tror det försvann 18 st på ca ett år. Där tog de in flera pensionärer som interimchefer för att lösa alla vakanser. På ekonomiskt bistånd jobbade en 72-årig socionom på timmar (hade dock jobbat där i många år) samt en 70-åring var inne i ett halvår för att lösa en föräldraledighet.

I stort sätt kan man extraknäcka alla sorters jobb som äldre… Mer frågan vad man vill å är intresserad av att göra…

Som nämndeman måste man väl vara ansluten till ngt parti, eller hur ligger det till?

Poängen är ju att det ska vara just ett extraknäck. Att behöva gå upp tidigt på morgonen, bevaka olika pass, vara ständigt tillgänglig etc. är ju inte förhållanden man vill utsätta sig för om man inte måste. Det är ju samma typ av förhållanden som präglat tillvaron för ”fattiga” under hela arbetslivet. Med extraknäck menar jag i första hand en lagom lättsam aktivitet som inte påverkar känslan av att ha ”semester på heltid” i så stor omfattning.

Att BEHÖVA jobba för att man har låg pension är i min värld något helt annat. Då blir det plötsligt något betungande. Jag tänker mig att ha en pension på kanske 35-40 tkr och sedan kanske ett extraknäck som drar in 5-6 tkr eller något i den stilen.

Min poäng var mest om någon hittat, känner till eller hört talas om något roligt och enkelt som passar tillvaron som pensionär. Säkert finns det yrken eller roller som kunde vara möjliga som jag inte känner till sedan innan.

1 gillning

Mina föräldrar är 76 resp 78 år. Mamma sommarjobbade o extraknäckte på sin tidigare arbetsplats länge men har nu endast stödpersonsuppdrag. Det är arvoderade uppdrag i regional regi, för patienter under sluten eller öppen psykiatrisk tvångsvård. Pappa har en enskild firma och gör märkliga uppdrag som att tex röja väg till, och fylla på reservtankar till nån sorts master (mobilmaster?). Min faster är 72 och jobbar extra på förskolan i byn, hon har aldrig jobbat med det tidigare men det är ont om daglediga som är tillgängliga på kort varsel och hon trivs bra och jobbar bara när hon vill. En gammal kollega har ett par uppdrag som god man.

1 gillning

Vet en som jobbar som blomsterbud! Soft jobb att åka runt och göra folk glada.

Min plan är förresten att ställa upp som volontär! Vi har en kommunalt finansierad/organiserad volontärtjänst där pigga pensionärer hjälper skruttiga pensionärer med lite av varje - utifrån fallenhet och förmåga. Drömmen är ju att få ta ut en massa äldre på promenader, frisörbesök, byta gardiner, dricka kaffe osv! Så jäkla mysigt.

2 gillningar

Det beror på kunskap och erfarenhet. Många hantverkare och bilmekare har inga problem att finna extra jobb som pensionärer.

LOL :slight_smile:

Å andra sidan vet nog inte ens mina barn fortfarande vad jag gjorde när jag jobbade även om det var 20 år sedan jag slutade. :slight_smile:

( Nu 79 )

2 gillningar