Erfarenheter av att vara god man?

Jag funderade lite och kom fram till att vi i detta forum borde vara utmärkta goda män: God man – Wikipedia

Jag har funderingar på att anmäla mig som det i den kommun jag bor (inte för att tjäna pengar utan mera för att jag gillar att hålla på med privat ekonomi). Någon som har faktisk erfarenhet av vad detta innebär?

12 gillningar

Hade funderat på det länge och hösten 2015 fick jag tummen ur. Har varit god man (& ett uppdrag ledde till Särskild Förordnad Vårdnadshavare) åt ensamkommande fram till i höstas då det sista (SFV) tog slut.

Har lärt mig enormt mycket av det - både om mig själv, mina goda barn och de olika system som finns som jag som svensk aldrig stött på förut.

Som ’vanlig’ god man är det dock mer privatekonomiskt fokus än det är som God Man till ensamkommande. Skulle tro det finns ett behov så absolut en god tanke. Det är ett fint sätt att kunna ’ge tillbaka’ (eller kanske snarast ‘pay it forward’?) av lite av sitt kunnande.

7 gillningar

Ingen erfarenhet själv, men har i tidigare arbete haft en del kontakt med god man. En del gör det för att de brinner för det, andra för att tjäna pengar. Skall man ta sådana uppdrag ska man som du är inne på göra det för det är en god hjälp gentemot en annan medborgare, inte för pengarna.
Vill absolut inte avskräcka men du bör vara medveten om att det finns en anledning varför en person behöver god man. I många fall finns psykiatrisk problematik, demens, missbruk, olika funktionsnedsättningar kan bjuda på utmaningar. Så är det inte i alla fall men man skall tänka på vilka krav det kan ställa på en och vilka utmaningar som finns. Trots det kan det nog vara givande på flera olika plan.

11 gillningar

Tack för bra tankar, jag har nu funderat några dagar och anmält mig till min kommun som god man. Vi får se om det finns ett behov och jag blir accepterad. :wink:

13 gillningar

Oh, vad glad jag blir att läsa att du anmält dig som god man!

När jag gick min god man-kurs hos Malmö Stad så slogs jag av att det var väldigt många invandrare som anmält sig som god man, och de allra flesta av dem gjorde det uttryckligen för att de ville ge tillbaka vilket värmde mitt hjärta. Det där med att bidra med det som vi kan bidra med tror jag är en av de absolut mest grundläggande behoven vi har som människor, och det är så himla fint att se att du fattat detta beslutet, oavsett om det finns ett behov eller ej!

:heart:

5 gillningar

Hej @tankespjarn , jag har nu blivit tillförordnad god man. Inför mitt första uppdrag undrar jag om det finns någon bank att rekommendera för att underlätta att sätta upp överförmyndar-spärrade konton och att komma åt dem som ställföreträdare eller om alla banker nuförtiden kan hantera detta?

2 gillningar

Heja dig - så glad jag blir att höra detta!!

När jag behövde motsvarande (2015-2017 typ) var det enkom Swedbank som funkade så tyvärr kan jag inte bistå med info om fler banker fattat poängen än. Låt mig gärna veta dock om du bemödar dig om att fråga flera banker!

2 gillningar

Eftersom min huvudman redan hade Swedbank så gick jag dit. Hon jag pratade med hade verkligen superkoll på läget.

Jag har en fundering till, jag försöker ansöka om merkostnads ersättning för min huvudman för mitt arvode som god man. Då arvodet varierar (beroede på vad jag gör i mitt uppdrag) samt det ska räknas in arbetsgivaravgifter på mitt arvode, samt eventuellt ersättning för mil körda enligt körjournalen (eller är det kommunen som betalar detta?). Hur har du gått tillväga för att räkna ut den faktiska summan som du kostar din huvudman? Eller har du ansökt om detta i efterhand när du fått arvodet och betalat det åt huvudmannen så du vet hur stort beloppet är?

Jag var God Man åt ensamkommande vilket gav mig en ersättning från överförmyndarnämnden i respektive kommun hen bodde i. Så har inte en susning ärligt talat! Men ÖF borde kunna bistå med hjälp tycker jag.

Bara som info ifall någon annan god man råkar komma in i tråden. Jag ringde försäkringskassan. Man kan bara få merkostnadsersättning efteråt, så jag kan inte ansöka innan jag vet hur stor kostnaden är för min huvudman. Jag bör dock skicka in registerutdraget till dem som styrker att jag är god man så att de vet om det och kontaktar mig i framtiden istället för min huvudman.

2 gillningar

Jag är god man men har ingen huvudman idag.

Så som jag minns det så är huvudregeln att huvudmannen står för alla kostnader som den goda mannen har kopplat till sitt uppdrag. Många huvudmän har begränsad ekonomi. Beroende på vad en kvar att leva på-kalkyl visar så kan kommunen ta över den goda mannens utlägg.

Jag löste huvudmannens ekonomi via Danske Bank. Funkade kanon, men som du skriver gäller säkert det för flera banker.

Vad är ersättningen för att vara god man?

Åtminstone för mig som GM för ensamkommande så varierade det - mitt Gode Barn bodde i tre kommuner i Skåne med mig som GM, eftersom vi funkade så bra ihop, och det var olika ersättningar i alla.

Information om det bör finnas på kommunens Överförmyndarenhet.

Nånstans runt 10k/år. Något mer om det är en krävande huvudman. Många gode män har flera uppdrag samtidigt dock (vilket jag också planerar att ha, men just nu har jag bara ett).

@Daniel_Nilsson
Hur har det gått som god man?
Jag gjorde utbildningen för ett par veckor sedan och ska kontakta min eventuella blivande huvudman nästa vecka

1 gillning

Jag tror det kommer variera kraftigt beroende på vilken huvudman du får tag i så mitt tips till dig är att vara väldigt selektiv. Jag är nu god man för en man och hans hustru, bägge två kriminella, har haft problem med droger, barnen ifråntagna, adhd och har allmänt problem med att förstå hur man beter sig i samhället. Detta gör att mina stora utmaningar är inte god man delen med redovisningar och liknande utan att vara någon form av “pappa” till två vuxna som inte vet hur man beter sig. För att göra det hela värre kan jag inte heller bli av med mina huvudmän. Så länge det inte kommer någon som vill ta över uppdraget så kan det inte avslutas verkar det som. Jag har begärt entledigande för bägge två för över ett halvår sedan då jag anser det vara resursslöseri att jag är god man till dem då de ändå gör av med alla pengarna direkt, men har inte hört något om någon möjlighet att avsluta uppdraget.

Hade jag fått samma huvudman som @tankespjarn ovan, dvs. ett barn eller någon annan “hjälplös” (äldre på boende, förståndshandikappad osv) person hade det varit betydligt lättare. Nu måste jag hela tiden ha i bakhuvudet att det är kriminella personer utan vanligt vett och sans jag har att göra med vilket gör att jag i vissa fall måste ta beslut som är “dåliga” för dem (föra över pengar till cigaretter och liknande) för att inte riskera att bli osams med dem och själv råka illa ut då de ju har min adress, telefonnummer osv.

Så mitt tips är att när du väljer uppdrag, ta då ett enklare än det jag fick på mig.

8 gillningar

Tack för svar. Vad tråkigt att höra! Det måste vara jobbigt att vara fast i något som man inte vill fortsätta med, men jag tycker det låter konstigt att du inte kan kliva av uppdraget om det blir för påfrestande.

Jag har valt en huvudman med omsorg, en äldre herre. Det fanns en hel del tveksamma huvudmän som förslag och de flesta kände jag att det inte kommer att gå.

2 gillningar

Ja mycket konstigt. Det här är ett utdrag ur konversationen med överförmyndarkansliet i min kommun:

Min fråga (en del av ett lite längre mail):

“Jag börjar bli trött på att bli indragen i deras konflikter och intriger och undrar därför hur länge ett godmanskap kan kvarstå om ingen vill ta över?”

Deras svar:

“Jag förstår att det blir en jobbig situation i och med din begäran om entledigande. Som du förstår jobbar vi på att snarast hitta din ersättare. Dock finns det ingen tidsgräns för detta då vi måste hitta någon annan frivillig som vill åta sig uppdraget. Jag hoppas på att vi snart kan lösa detta.”

En liten tid efteråt fick jag följande mail från dem (allmän info):

"Hej alla gode män och förvaltare,

Vi på kansliet kämpar varje dag med att hitta människor som vill hjälpa en annan människa som är i behov av hjälp. Trots vårt idoga arbete är det många människor som står utan god man. I dagsläget har vi 67 uppdrag som vi behöver hitta en god man till.

Här kommer min vädjan till dig; Fundera igenom, länge och väl, om du möjligen har tid till att hjälpa ytterligare en person som är i behov av hjälp? Det skulle vara så värdefullt."

Med tanke på att det finns så pass många lediga uppdrag så känns det som om detta kan ta ett tag. Dessvärre har jag nu blivit bränd och kommer troligen inte hoppa på fler uppdrag efter detta…

4 gillningar

Som sagt, vad tråkigt att det blivit så och jag tycker att kommunen borde kunna ta över så du slipper. Får du något extra arvode med tanke på den besvärliga situationen?

Du kanske kan erbjuda dig att ta tre andra (som du idogt väljer ut) mot att du slipper just dessa två?

1 gillning