Erfarenheter av att vara god man?

Jag funderade lite och kom fram till att vi i detta forum borde vara utmärkta goda män: God man – Wikipedia

Jag har funderingar på att anmäla mig som det i den kommun jag bor (inte för att tjäna pengar utan mera för att jag gillar att hålla på med privat ekonomi). Någon som har faktisk erfarenhet av vad detta innebär?

7 gillningar

Hade funderat på det länge och hösten 2015 fick jag tummen ur. Har varit god man (& ett uppdrag ledde till Särskild Förordnad Vårdnadshavare) åt ensamkommande fram till i höstas då det sista (SFV) tog slut.

Har lärt mig enormt mycket av det - både om mig själv, mina goda barn och de olika system som finns som jag som svensk aldrig stött på förut.

Som ’vanlig’ god man är det dock mer privatekonomiskt fokus än det är som God Man till ensamkommande. Skulle tro det finns ett behov så absolut en god tanke. Det är ett fint sätt att kunna ’ge tillbaka’ (eller kanske snarast ‘pay it forward’?) av lite av sitt kunnande.

4 gillningar

Ingen erfarenhet själv, men har i tidigare arbete haft en del kontakt med god man. En del gör det för att de brinner för det, andra för att tjäna pengar. Skall man ta sådana uppdrag ska man som du är inne på göra det för det är en god hjälp gentemot en annan medborgare, inte för pengarna.
Vill absolut inte avskräcka men du bör vara medveten om att det finns en anledning varför en person behöver god man. I många fall finns psykiatrisk problematik, demens, missbruk, olika funktionsnedsättningar kan bjuda på utmaningar. Så är det inte i alla fall men man skall tänka på vilka krav det kan ställa på en och vilka utmaningar som finns. Trots det kan det nog vara givande på flera olika plan.

8 gillningar

Tack för bra tankar, jag har nu funderat några dagar och anmält mig till min kommun som god man. Vi får se om det finns ett behov och jag blir accepterad. :wink:

8 gillningar

Oh, vad glad jag blir att läsa att du anmält dig som god man!

När jag gick min god man-kurs hos Malmö Stad så slogs jag av att det var väldigt många invandrare som anmält sig som god man, och de allra flesta av dem gjorde det uttryckligen för att de ville ge tillbaka vilket värmde mitt hjärta. Det där med att bidra med det som vi kan bidra med tror jag är en av de absolut mest grundläggande behoven vi har som människor, och det är så himla fint att se att du fattat detta beslutet, oavsett om det finns ett behov eller ej!

:heart:

3 gillningar