Erfarenheter av att vara god man?

Det verkar som överförmyndaren har helt eller delvis rätt. Med reservation för att jag inte är någon jurist.

Föräldrabalk 11 kap. 19 § 2 st.

En god man eller förvaltare har rätt att på begäran bli entledigad från sitt uppdrag. Om godmanskapet eller förvaltarskapet ska fortsätta, är den gode mannen eller förvaltaren dock skyldig att kvarstå till dess en ny god man eller förvaltare har utsetts, om inte annat föreskrivs i 19 a §

Föräldrabalk 11 kap. 19 § a

Skyldigheten enligt 19 § andra stycket att kvarstå som god man eller förvaltare gäller inte om en god man som har förordnats enligt 4 § eller en förvaltare har skälig orsak att bli entledigad innan en ny god man eller förvaltare har utsetts.

Kan ge det som förslag men jag är tveksam till att det kommer hjälpa då myndigheter har ett regelverk att förhålla sig till vilket gör att enstaka fall kan “hamna i kläm”. Då är till exempel banker betydligt lättare att förhandla med.

Att de har rätt är jag inte tveksam till, jag bara konstaterar fakta och sprider information om hur läget ser ut om man godtar ett uppdrag. Huruvida detta är rimligt eller inte låter jag vara osagt…

5 gillningar

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Att vara god man står på min “ge-tillbaka”-lista och något jag har tänkt att göra framöver då jag tror att det är ett av de bättre sätten jag kan använda mig tid i välgörande syfte. Dina erfarenheter får mig inte att avstå, men att vara försiktigt/nogräknad med mitt erbjudande.

1 gillning

Tyvärr är det enklaste sättet att bli entledigad att inte skicka in årsredovisning. Om du struntar i det kommer överförmyndarnämnden (politiker) att entlediga dig. Tråkigt att behöva straffa ut sig.
I Stockholm fattas det ca 400 godemän/förvaltare. Jag är extremt noggrann när jag väljer huvudman. Pratar först med anhöriga och myndighetspersoner/vårdare som är involverade. Träffar sedan huvudmannen personligen och diskuterar igenom uppdraget. Tackar inte ja om inte samtliga parter (inkl mig själv) känner att det kommer att fungera med mig som god man/förvaltare.

3 gillningar

Jag lyckades efter mycket tjatande på överförmyndarkansliet bli ersatt av 2 proffessionella förvaltare.

Jag tar en paus, men om jag i framtiden väljer att bli god man igen så kommer det inte bli för personer som har ett kriminelt förflutet eller har tidigare varit drogmissbrukare utan kommer välja antingen ett barn, en äldre eller en handikappad som inte själv går in och använder upp alla pengar utan att jag har möjlighet att göra något.

6 gillningar

Hej,
Jag har läst igenom tråden och tycker det är bättre att jag delar mina erfarenheter här istället för att skapa en ny tråd…

Jag själv funderat ett längre tag på att bli GM men ej tagit tag i det förutom nu i våras. Gick en utbildning hos kommunen (ett kvällsmöte) där man fick en del information vad en GM är samt inlogg till portalen med platsannonser. Efter att ha ansökt till ett gäng uppdrag (dock med målet att få 1 av dem). så blev jag gång på gång avvisad då kommunen ansåg att uppdraget var för svårt för en nybörjare samt avvisade jag förslag på uppdrag då huvudmannen bodde för långt bort eller var för ung (jag vill ha en gammal person).

Efter ett tag med ovan beskrivning så är det nu klart att jag kommer att ta över ett GM uppdrag nu första augusti. Detta efter två träffar med Huvudmannen samt ett överlämningsmöte med den gamla GM. Spontant känns detta väldigt bra och jag är så förberedd som jag kan bli känner jag.

Uppdraget innehåller samtliga 3st ansvarsområden.

Då jag själv tycker det varit stökigt att utreda vad för arvodes nivåer man hamnar på så kommer jag att försöka redovisa det så transparant som möjligt för er andra. men om jag förstått rätt så får man dem utbetalda årsvis? Så kan dröja ett tag, jag kommer säkert återkomma med frågor och erfarenhets utbytesförfrågningar innan dess :smile:

7 gillningar

Det behövs i samhället och är verkligen en bra insats för en person i behov. Uppdraget är dock så mycket större än att sköta ekonomin. Till exempel hålla sig väl informerad om huvudmannens personliga förhållanden. En spindel i nätet för myndighetssverige och ibland även anhöriga. Mitt tips är att läsa in sig på det juridiska. Detta ökar förståelse för målgruppen, alltså vem som beviljas god man, samt vilket ansvar som åläggs god man. En god man kan inte dömas för tjänstefel. Däremot kan den gode mannen om denne inte agerar i enlighet med uppdraget bli skilja från tjänsten och därtill skadeståndsskyldig. Utöver det gäller givetvis sedvanligt ansvar enligt brottsbalken. Du har rätt att avsäga dig ditt uppdrag men du kan inte själv bestämma från vilket datum det ska avslutas. Du är skyldig att fortsätta ditt uppdrag tills överförmyndarnämbdeb har utsett din efterträdare

Läs föräldrabalken kapitel 11. Finns även rättspraxis, exempel på sammanfattning kan läsas här HD om godmansförutsättningar — ett steg fram, två tillbaka och ett snedsteg | SvJT

2 gillningar

En fråga, jag noterar att huvudmannen verkar få mindre i bostadsbidrag, detta misstänker jag är för att hen har “för mycket” pengar på sitt sparkonto. Är det korrekt uppfattat att dem tar hänsyn till hur mycket pengar hen har på sitt sparkonto? Finns det i så fall något man kan göra för att motverka sänkningen av bostadsbidraget?

Jag vill tipsa om att gå med i en grupp för Gode män på Facebook. Där finns det många erfarna gode män som har varit med om det mesta. Jag tyckte att det var till stor hjälp i början!

4 gillningar

Angående att avsluta ett uppdrag som många skrivit om: Jag håller precis på att gå igenom utbildningsmaterialet i min kommun och där togs det upp hur ett uppdrag kan avslutas. Som många sagt finns det ingen fast uppsägningstid, men det har prövats juridiskt och där kommit fram till att kommunerna rimligtvis inte kan ta längre tid på sig än 6 månder.

En fråga om uppdragens omfattning: Jag anser mig ha bra kunskaper om privatekonomi men vet mindre om juridik och stödsystem, så jag hoppas på att istället för ha alla 3 ansvarsområden för en huvudman, sikta in mig på bara den ekonomiska biten. Är det någon annan här som har gjort så? Är det gångbart eller kommer kommunen kräva att jag tar alla 3 ansvarsområden för att bli erbjuden en huvudman?

Det är huvudmannen som önskar omfattning i sin ansökan. Det finns de som bara önskar hjälp i delen förvalta egendom och då låter du som en bra matchning. Det är brist på gode män i nästan hela Sverige så bara säga till överförmyndaren vad du kan erbjuda så kommer de försöka matcha dig till ett lämpligt uppdrag.

Edit: skulle vara ett svar till cykelverkstan men misslyckades med det…