Extraknäck som äldre - vilka alternativ finns?

Kul idé.
Bra alternativ till att köra ut Foodora. :slight_smile:

1 gillning

Brukar föreslå särbon att jag skall börja gå runt i kommunen och samla hop returburkar och panta.

Man får gratis motion och skattefri inkomst ( eller är det verkligen så? )

Vad tycker särbon om idén? Inte alls. :slight_smile:

1 gillning

Jag lämnade in några säckar tomma returburkar på Coop och fick ut ett kvitto som jag kunde handla momsbelagda varor för. Vid närmare eftertanke så hade jag även betalat moms på varje krona burkarna kostat då de inköptes fyllda, vilket betyder att upphittade burkar faktiskt är skattefria, någon annan har ju redan betalat moms på pantvärdet.

Nja, det är ingen moms på panten du betalar och vad som händer när du lämnar in dina ( och andras burkar ) att du får tillbaka panten.

Vad jag menar att den totala intäkten dvs förtjänsten på insamlandet är skattefri. :slight_smile:

1 gillning

Hurra, panten är momsfri precis som investeringsguld.

Det beror förstås på litet vad man har för bakgrund. Tänker du extrajobb för “mannen på gatan” som blivit pensionär?

• God man som tidigare nämnts är ett bra alternativ, särskilt om man är litet intresserad av privatekonomi. Finns ju litet olika omfattning, allt från vanlig god man till förvaltare, samt special varianter som god man för ensamkommande flyktingbarn. En brasklapp dock, man har stort ekonomiskt ansvar i rollen. Rekommenderas att man tecknar en specifik ansvarsförsäkring före man åtar sig dessa uppgifter. Detta eftersom man svarar med sin egen personliga förmögenhet ifall man gör fel och t.ex. inte söker något bidrag som huvudmannen har rätt till eller inte bevakar huvudmannens rätt i ett arvsskifte.

• Kontaktperson är ganska trevligt där man träffar personer som av olika orsaker har svårt att få ett annat socialt umgänge t.ex. pga autism. Man får ett litet arvode samt ersättning för omkostnader. Brukar vara att man träffas ett par timmar en eller två gånger i veckan.

• Stödperson inom tvångspsykiatrin kan också vara givande.

• Biträdande övervakare inom Kriminalvården är också ett intressant sidouppdrag man kan ha. Fordrar dock att man har integritet i likhet med nämndeman.

Sen kan man ju också hitta vissa uppdrag inom vissa sporter:

• Uppdrag som fotbollsdomare brukar i regel vara arvoderade, fordrar ju dock intresse för sporten och god kondition samt utbildning.
  • Vissa (läs: ett fåtal) tränaruppdrag kan också vara arvoderade.

Beroende på ens intressen finns det ju också möjlighet att verka som mentor eller coach mot arvode. Är man beredd att gå utbildningar kan man ju välja att bli PT (för andra seniorer?), gruppträningsinstruktör på gym eller varför inte läsa in psykoterapeut utbildning om man har utbildning inom vården och sen ha mottagning en dag i veckan.

Frågan handlar om mannen på gatan i så måtto att jag inte tänker att man ska behöva någon särskild utbildning eller bakgrund. Däremot kan det ju hända att vissa roller bara finns i Stockholm och andra större städer, att de förutsätter tillgång till bil eller andra liknande saker.

En väsentlig förutsättning tänker jag är att rollen inte ska förutsätta fysisk kapacitet. Man ska kunna utföra rollen med rollator i rimlig grad typ. På det sättet är nämndeman reko. Där sitter man på en stol och att man är lite halvskruttig fysiskt gör inte så mycket. Många yrken inom exempelvis vården är ju faktiskt fysiskt krävande.

Kriminalvården var ett intressant uppslag. Det låter faktiskt som något bra. Jag menar att rollen borde vara rimligt hanterbar och att det kan vara en fördel att vara något äldre. Det är också potentiellt en roll där man faktiskt kan göra skillnad, alltså inte bara tjäna pengar. Om den person man ska hålla koll på faktiskt hittar en bättre väg i livet har man gjort något viktigt. Att man själv har gjort hyggligt vettiga saker och kanske kan vara en förebild är ju inte fel. I den bilden kan förstås också ingå att ha gjort en del misstag/dumma saker som man kan prata öppet om.

Skulle även slå ett slag för gig-appar

Har man ett specialintresse där man har stor kunskap så kan man hålla kurser. Har själv hållit kurser via Medborgarskolan. Ganska bra betalt.

2 gillningar