Hej, ny på forumet men följt trådar ett tag och lyssna på podden i några år. Vill gärna ställa frågan här för att det finns så många kloka tankar här!
Jag har fått ett erbjudande av en tidigare arbetsgivare att komma tillbaka och jobba där och samtidigt köpa in mig i bolaget. Jag har fått ett erbjudande om att köpa in mig på en värdering på 10MSEK, enligt ägaren är detta ett gulderbjudande som bara jag får i en “friends and family-runda”. Externa investerare som han vill ta in senare kommer inte få en lika generös värdering enligt honom.
Till saken hör att bolaget omsatte 2023 runt 30 miljoner och gick 2.5 miljoner back, det ser ut att bli exakt samma resultat i år runt 30 miljoner omsättning och 2.5 miljoner back. När jag arbetade där omsatte bolaget närmare 50 och hade 8-10% vinstmarginal. Så det finns potential och jag tror på vår gemensamma plan framåt.
Enligt ägaren så är detta den “lägsta värderingen” man kan få pga skatteverkets regler, jag tycker det låter märklgit då bolaget går back 2 år i rad men detta har ni säkert koll på om det stämmer. Skulle jag åka på en skattesmäll om vi satte dagens värdering till t ex 5MSEK istället för 10? Idag finns ju ingen vinst alls att räkna på gånger 4 (som jag förstått är någon sorts praxis) och att komma tillbaka till forna formen skulle nog ta 1-2 år till.
Så det som ligger på bordet nu är alltså 200 000kr för 4% antingen direkt via cash eller som optionsavtal som gäller i 6 månader. Fanns även ett tredje alternativ att byta aktier mot lägre lön men detta är inget jag kan göra just nu pga livssituationen.
Tänkte köpa in mig via mitt AB så mottar gärna tips även på detta om det finns några nackdelar med detta?
En värdering av ett rörelsebolag brukar göras till ett diskonterat värdet av framtida kassaflöde. Alltså ska det finnas någon beräkning bakom som visar en prognos för fyra-fem år framåt. Be om att få den beräkningen.
Det är jättemycket subjektiva bedömningar i en sådan bedömning och det finns då heller ingen absolut sanning. Beror på bransch/avtal/kunder mm.
I beräkningen ska du känna dig trygg i att omsättning/kostnader är rimliga för åren framåt.
Var det längesen du arbetade där?
Skatteverket kan ha synpunkter på att en för låg värdering är att ses som en förmån. Eftersom du inte arbetar där nu minskas risken.
En normal värdering för en firma inom tjänstesektorn är 3-5 gånger omsättningen men om bolaget har förlorat 5 miljoner de senaste två åren på en omsättning av 60 miljoner så är det lite oklart vilket värde firman har. Varför förlorar man pengar?
I slutändan så skall en affär ha två nöjda parter så varför erbjuds du att köpa i dig i firman? Är det ett sätt att få dig att stanna kvar?
Förutom vad du betalar, hur mycket bedömer du potentialen till och på hur lång tid?
Värderingen du betalar för nu måste ju ställas i relation till vilken vinstmultipel du tror kommer gälla när du skall sälja.
Om du bedömer att bolaget kan visa vinst på 10 MSEK om 5 år till en värdering på 10x vinsten blir det 100 MSEK. Om du betalar 200K för fyra procent av bolaget idag har du en utväxling på 4MSEK/200K = 20x eller 15x efter skatt.
Det är självklart bra på fem år, men förmodligen hög risk.
Tänk också på att onoterat förutsätter att du hittar en köpare - inte direkt som att sälja aktier i Investor från depån.
Jag tycker även man skall titta på förväntad överavkastning. D v s 15x efter skatt skall även justeras för det du kan förväntas få en vanlig aktiefond med hög risk, men det väljer man så klart själv.
Tack för svar Palle. Jag har fått prognosen och i detta fall gör han bedömningen att det är felaktiga rekryteringar som gjort att de gått back senaste åren. Bland annat en VD som fått gå och pga sitt kontrakt suttit på bänken i 6 månader och kostat bolaget över 600k. Samma sak hände året innan med en annan VD. Denna arbetade jag med och var stor anledning till varför jag lämnade bolaget. Även ett par kundtapp. De räknar med att i befintlig kostnad vs intäkt ska bolaget göra 30 miljoner och ca 10% vinst. Detta är om inga andra kunder säger upp avtal dvs.
Jag lämnade för 2 år sedan så det borde vara ok eller?
Lite som jag skrev till Palle går bolaget back enligt ägaren pga dåliga rekryteringar, framförallt två dåliga VD:ar där den senaste fick gå men suttit på bänken och kostat en hel del pengar. Samma sak hände med tidigare VD. Ägaren är en snäll, driven person och duktig yrkesperson men ganksa naiv när det kommer till att bedöma människor. Han tillsatte en horribel människa till säljchef och en riktig galning till VD som gjorde att folk sa upp sig på löpande band när jag valde att sticka. Nu vill han få tillbaka en del av teamet som bidrog till bolagets tidigare framgång innan det förstördes av ovan nämnda. Därav vill han ha tillbaka mig och denna gång erbjuda mig delägarskap för att ge mig extra incitament att komma dit.
Tack för svar Vantage, mycket bra input! Jag tror att kalkylen är lite uppblåst från ägarens sida, skulle tippa på att vinsten kanske landar på hälften av vad han tror. Samtidigt tror jag att mitt bidrag om jag kliver kan leda till att vi landar på hans värdering på sikt. Men som du säger är det hög risk och det gäller att hitta köpare även om vi hamnar där.
Ägaren har tidigare tackat nej till kontaktnud på 25 miljoner för några år sedan när det gick väldigt bra. Han ångrar det bittert och säger att han inte ska göra samma misstag igen.
Jag lutar just nu mot att ta optionsavtalet det ger mig lite utrymme och se om kostnadskalkylen håller och att det inte finns andra “överraskningar” som dyker upp.
Jag skulle nog bara gå in om du får en rejäl bit av kakan, 10-20%. Du kommer att vara delägare oavsett och få arbeta mer med samma lön och kanske även få tumma på lönehöjningar och liknande. Med större andel tar du även plats i styrelsen och kan vara med att påverka på ett helt annat sätt.