Hej!
Jag har fått ett erbjudande om att nyttja förmånsbil på mitt jobb. Något jag känner mig lockad av eftersom jag, min sambo och nyfödda dotter åker runt i en halvskranglig Volvo V50 från 2007 som har börjat krångla lite smått. Fick t.ex byta stötdämpare och stabiliseringsstag för 7200kr förra veckan. Dock köpte vi denna bil billigt för 20 000kr i höstas!
Erbjudandet innebar att jag skulle sänka min bruttolön med 3200kr/mån (från 39 200 till 36 000). Då har vi lov att pröva få igenom offerter på olika bilar i carpayfleets kalkylsystem. Leasingkostnaden får uppgå till 7700kr/mån men allt över 7000kr dras av som ett nettolöneavdrag. Jag fick igenom en kalkyl på en jättefin bil som hade varit hur bra som helst för vår familj på 7700kr/mån. Då ingick service, försäkring, biltvätt, vinterdäck och 15 000mil på 3 år.
När jag försökte mig på att räkna så kom jag fram till att jag kommer ha 4370kr mindre i plånboken netto varje månad med detta nya avtal och bilen. I tillägg påverkas ju min pensionsgrundande del av lönen samt SGI som jag ju kommer att nyttja inom kort vid min pappaledighet.
Jag räknade: ny bruttolön + (förmånsvärde - nettolöneavdrag). Kollade i min skattetabell för den skattesumman. Drog av den skattesumman från min nya bruttolön - nettoloneavdraget = ny nettolön. Den var 4370kr mindre än min nuvarande. Är detta rätt räknat?
Min fråga är egentligen, har jag fått ett bra eller dåligt erbjudande? Skulle du tackat ja?
Edit: kör relativt lite om veckorna. Har kört en del fram och tillbaka till sjukhus det senaste pga sjukdom i familjen samt för att mathandla. En och annan utflykt för att hälsa på familj någon gång om månaden sker också. Jobbet cyklar jag som regel till för att få in lite motion i vardagen. Kör i snitt kanske runt 6 mil i veckan.