Jag har en bil med start-stoppsystem (Audi Q5). Sedan en tid tillbaka verkar det inte fungera. Det är inte avstängt utan borde i teorin gå igång. Jag har läst på ett webforum om Audi att en del andra har liknande problem. Samtidigt verkar iallafall vissa identifiera att “grundproblemet” är att batteriet inte riktigt håller måttet. Batteriet skulle alltså kunna vara tillräckligt bra för att bilen ska fungera normalt allmänt men inte tillräckligt bra för att också driva start-stoppsystemet, som förutsätter ett batteri med närmast full kapacitet.
Där jag bor på Balkan är förekomsten av köer och krypkörning stort. Det gör att start-stoppsystemet rent faktiskt tar mycket stryk. I ett land som Sverige med mer ordnad trafik är detta behov jämförelsevis mycket mindre. Jag vet förstås inte om just detta påverkat något eller om det bara handlar om att batteriet blivit svagare.
Vilka erfarenheter finns av start-stoppsystem generellt? Jag utgår nu från bilar i allmänhet, inte någon specifik modell.
I teorin skulle jag kunna be verkstaden titta på detta vid nästa service men jag misstänker att start-stoppsystemet kanske helt enkelt inte är dimensionerat för den trafiksituation som finns här. Ett alternativ skulle därför vara att acceptera att det inte fungerar och hoppas att det ska fixa sig den dag batteriet behöver bytas. Kanske skulle jag stänga av det med knappen eftersom förutsättningarna är som de är?
Start och stopp måste vara det dummaste påhittet som finns. Är mer som en gimmick än någon faktiskt nytta. Har för mig många bilar var tvungna att lägga in det pga kommer under utsläppsnivåer och olika lagkrav. Dock finns det nog inga bevis för att de faktiskt fungerar.
Det räcker att ladda batteriet, har en fast monterad laddare som ansluts med motorvärmarkabel. Har du bytt batteri ska det även vara ett särskilt batteri.
Att ladda med C-techladdare kanske är ett alternativ? Det har jag inte provat men jag har en sådan laddare. Dock kör jag ändå ganska långa sträckor här nere så batteriet borde mer generellt laddas hyggligt.
Det var någon som hade räknat på att motorn måste vara avstängd i typ 7sek iaf för att det ska vara någon vits öht. Då har man nog inte räknat med ökat slitage på batteriet som ju också kostar energi att tillverka.
Men håller med ovanstående. Hade det gått att stänga av permanent hade jag gärna gjort det. I nuvarande bil stängs det av med en knapp vid växelspaken, så det ingår i rutinen innan man kör iväg. Ytterst sällan det känns som det gör någon praktisk nytta. I vissa fall är det närmast farligt när bilen är segare iväg än man tänker sig.
Bilen i fråga är en VAG(Skoda), Volvos kanske är bättre. Men ibland är systemet långsammare på att starta motorn än vad det tar för mig att flytta foten från broms till gas, därav att det blir lite extra fördröjning. I kombination med en dubbelkopplingslåda blir det ibland onödigt spännande innan man kommer ut i en rondell t.ex.
Här nere är det vanligt med typ 70-90 sekunders stopptid vid rödljus och sedan 15-20 sekunders fönster för att åka. Detta är längre än vad systemet klarar så motorn går igång “i förtid”. Det är koko alltsammans. Sedan är det köer på en massa ställen också. Ibland kan jag sitta riktigt länge i köer från infarten till stan och nästan hela vägen hem.
Står man still så länge med motorn är det nog ändå en viss vinst (utsläppsmässigt) i att den är avstängd. Men det är väl fortfarande inte positivt för batteriet.
Förmodligen kan det vara bättre att köra “start-stoppsystem” manuellt så att säga. Samma sak kan ju gälla om man ska krypköra i en nedförsbacke. Vi har en lång sådan där det ofta är kö hela vägen.
Som ingenjör skulle jag omedelbart stänga av ett start stopp system om det går om en bil jag köpt har ett sådant och jag avser behålla bilen. Bränslebesparingen täcker nog inte ens extra kostnader för batterier men ser bra ut i reklamen. (Skulle heller aldrig köpa stor bil med liten motor. Säg 1,0-1,5 liter med turbo).
Jag kör ofta bilar till dom är mycket gamla >>20 år och vill att dom skall vara tillförlitliga och hålla länge.
Startsekvensen är burdus. Fungerar ett ändligt antal gånger. Motorn tvingas att rotera långsamt utan oljetryck och hastighet nog att bygga oljefilm och metalldelarna nöter mot varandra lite extra varje start. Även startmotor och motorfästen etc plågas extra. OM man behåller bilen länge och har start/stop aktiverat skulle jag montera en oljetrycksmätare när bilen börjar åldras. När trycket börjar gå nedåt är det dags att sälja.
Dom har säkert labbat fram att det håller kanske 15 år och 20.000 mil för normalbilisten. Ungefär där brukar jag ibland köpa bilar och köra vidare i 10 år till…
Mina problem försvann när jag bytte ut batteriet. Det kräver ett extra dyrt batteri att ha ett sådant system, och enligt volvo så ska batteriet även bytas var 3dje år (släktings bil).
Tacksam för att denna tråd startades. Har inte tänkt så mycket på detta men nu har jag fått mig en tankeställare. Det blir till att koppla ur denna. När det är riktigt varmt ute så kopplas den ur automatiskt.
Startmotor och batteri är dock dimensionerade för det i start/stopp-utrustade fordon.
Definiera ”fungerar”? I ett experiment med två identiska bilar bakom varandra i stadstrafik noterade man besparingar på 4-8%. Över en motors livstid betalar den besparingen antagligen för rätt många batterier och startmotorer.
En avstängd motor drar ju inget bränsle, och fyrcylindriga standardmotorer kräver bara ca 1,1-1,2 milliliter (!) för att starta upp.
Källan till de där 7 sekunderna du tänker på @_Kalle är nog från Engineering Explained nedan. Eller ja, studierna han refererar och drar slutsatser ifrån.
Ja vet att man har dimensionerat upp batterier och startmotor för start/stopp, men det sliter ju fortfarande. Batterier håller ju inte i evighet ändå men start/stopp är nog knappast positivt för livslängden.
I rätt förhållanden sparar nog systemen en hel del bränsle, men i andra förhållanden tror jag att besparingen är liten/obefintlig och du har dessutom ökat slitage, så summan blir negativ…
Det är inte så att det inte funkar för det är vinter och kallt? Ingen koll på temperaturer där nere dock.
Min ranger från -21 stänger inte av sig när det är kallt.
Vet dock inte exakt vid vilken temp den slutar fungera.
Jag har inget start och stopp system…Sista batteriet jag bytte 2023 (på en av 2 bilar) var inte jättedåligt men det var original från 2010 så jag tyckte det var dags. För mig dör batterier ofta genom att dom tvärdör så att dom inte orkar starta alls. Kan ske på riktigt dåliga ställen och tillfällen. Det batteriet höll alltså 13+ år!.. Det var dock rekord.
3 år låter väldigt dåligt. Aldrig så kortlivat batteri.
Jag köper själv bara AGM (Absorbed Glass Mat) batterier. från BILTEMA. Dom är hittils bra och långlivade.
Notera att start-stopp systemet bara stänger av motorn om ett antal kriterier är uppfyllda. Tex måste motorn vara tillräckligt varm osv. Det räcker alltså inte bara med att bilen står still, och att du har växeln i friläge och foten på bromsen.
Exakt vilka kriterier det är som måste vara uppfyllda vet jag inte. Men jag har noterat samma som du.