Erfarenheter av Matmissionen

Jag noterar att det i Stockholm dyker upp fler och fler så kallade sociala matbutiker från kedjan Matmissionen. Den framstår överlag som vettig.

Som ”fattig” kan man handla mat till reducerat pris och det gör uppenbarligen skillnad för många. Samtidigt kan man som ”icke-fattig” också handla i butikerna till ordinarie pris. Det innebär då att man samtidigt stödjer Stadsmissionens arbete. Jag tycker den här sistnämnda modellen känns som ett reko alternativ.

Jag undrar nu vilka erfarenheter ni har av Matmissionen och andra liknande butiker. Om ni är ”fattiga” eller inte spelar ingen roll utan jag tänker helt generellt. Jag vill gärna höra om alla tänkbara erfarenheter men lägger ändå in några frågor som stöd:

1. Känns butiken normal? Jag menar nu om någon har upplevt någon sorts UFO-känsla, kanske kopplad till att vara den enda i butiken som kan prata normalt svenska. Det måste förstås inte vara kopplat till invandring. Även på annat sätt kan det kännas konstigt att själv ”vara normalt klädd” och stå i en kö med trashankar. Jag tänker att man kan klä sig normalt även som ”fattig”.

2. Är butiken fräsch? Jag menar nu inte att inredningen skulle vara tjusig utan mer om t.ex. 80% av tomaterna är ruttna och man behöver stoppa ner händerna i någon kladdig låda för att hitta något i reko skick. Exemplet här kommer från mina upplevelser i Turklivs-butiker.

3. Är personalen reko? Att personer arbetstränar och liknande är ju positivt så länge allting funkar. Det kan ju vara olika nivå även på personer som ingår i Arbetsförmedlingens olika program.

4. Är det särskilda kategorier av varor som brukar förekommma ofta? Jag har tidigare fått höra att torrvaror såsom såser och liknande kan vara en kategori som ofta finns till ”bra ordinarie pris” och som ”den primära målgruppen” inte efterfrågar så mycket. Här kan alltså finnas en bra fyndchans även för ”icke-fattiga”.

Jag skrev ett brev till Matmissionen med lite frågor och fick ett ordentligt svar:

Hej!

Jag hör inte till Matmissionens primära målgrupp men är intresserad av att ibland handla till ordinarie pris. Det har dykt upp en butik nära där jag bor. Jag tittade på hemsidan idag men hittade ingen ordentlig information riktad till ”min målgrupp”.

Jag har några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på. Jag skulle dock allra helst se att informationen på hemsidan kunde förbättras:

1. Kan jag som icke-medlem besöka en butik spontant, gäller särskilda fasta tider för mig eller behöver jag också boka tid?

2. Jag förstår det som att vissa varor enbart kan köpas av medlemmar. Kan man säga något generellt om vilka kategorier det brukar vara?

3. Finns det normalt begränsningar av att köpa varor till ordinarie pris? Jag menar då att varan får köpas av alla men kanske max 3 paket?

4. Finns det något sätt att få uppdatering om stora partier av något som kommit in? Jag tänker att t.ex. lägga upp på Facebook att nu har vi i butiken X ett jätteparti av varan Y med kort datum.

Utöver ovanstående tänker jag att det vore bra att lyfta fram ”nyttan” av att som icke-medlem köpa varor till ordinarie pris. Jag menar att det är ett sätt att stödja Stadsmissionens verksamhet, för det är det väl?

Tack på förhand,

Jens

Hej Jens,

Tack för dina frågor och input om informationen på hemsidan. Det skall vi ta till oss, när vi uppdaterar vår hemsida. Det är alltid lite svårt för oss att ge lagom och relevant info.

1. Utgångspunkten är att det i grunden är samma regler som gäller för medlemmar och ickemedlemmar när det gäller tidsbokning.

Dvs de butiker som har bokning hela dagarna (just nu Hallunda, Jakobsberg, Kista, Södertälje) så behöver du boka tid för att handla. Då bokar vi in ickemedlemmar senare på dagen, oftast runt 17-tiden, ibland tidigare om det är få medlemmar bokade. Du ringer 08-121 559 28 eller går förbi butiken och ser om de har möjlighet/tid att boka in dig.

I de butiker som har drop-in tider på em kl 15-17.30, så handlar även ickemedlemmar utan att boka tid (just nu Norrtälje, Handen, Hägersten (även lör/sön kl 14-15))
2. I våra butiker finns två olika priser: medlemspris och ordinariepris. Som ickemedlem betalar du alltid ordinariepris. Vissa varor kan vara samma pris för alla, då finns endast ett pris på prislappen och ibland står det ”utanför saldo”. Det är inga speciella kategorier utan produkter vi behöver sälja ut snabbare eller har väldigt mycket av.
3. Alla våra produkter har begränsningar hur mycket man får köpa av en vara. Utgångsläget är vanligtvis 5st/vara men de attraktiva varorna eller varor vi har ont om, kan t ex vara 1 eller 2 st.
4. Just nu är det inte görligt att regelbundet göra det, men vi hoppas kunna förbättra den servicen framöver.

Absolut är det ett stöd att handla hos oss som ickemedlem, men det är viktigt att våra medlemmar får möjlighet att handla mat i första hand. Därav att vi bokar in ickemedlemmar lite senare på dagen, för att kunna sälja produkter som vi riskerar behöva slänga annars.

Hoppas du fått svar på dina frågor och hör gärna av dig till oss om du undrar något mer, eller vill boka in dig för att handla.

Med vänlig hälsning

Matmissionen