Jag har börjat kika efter lokal till min verksamhet och har nu hittat en vettig lokal.
Dock är upplåtelseformen BRF och här tar det stopp i diskussionen med min nuvarande bank.
Lokalen är i en industrifastighet och byggdes 2014.
De hänvisar till att de inte kan garantera värdet på säkerheten och väljer då att avstå utlåning.
Är det någon som har egna erfarenheter och som kanske kan komma med tips på var man kan vända sig för eventuell finansiering med BRF-lokalen som säkerhet?
Jag kikar även på att privatlåna in pengar till bolaget, här tar jag gärna emot tips om egna erfarenheter finns också. Fallgropar, vad är bra att tänka på osv.
Håller till i en BRF med 21 lokaler byggda 2017. Dessa poppade upp som svampar ur marken vid den tiden, då köpte alla i spekulation som pensionsförsäkring och hyr ut. Vi har stora problem med att folk som hyr inte sköter sig och det i kombination med överutbud (och givetvis ekonomin i stort) har inte gjort att de ökat i pris utan snarare kanske minskat något.
Ja det har vi, bortsett från det där med bil/däck verkstad. Bara det där tyder på att ni haft en vettig styrelse från början, vilket vi inte hade. Nu gick jag med i styrelsen men allt går såååå sakta.
Seg återkoppling men har iaf varit på visning och lokalen skulle fungera för min verksamhet. Dock krävs det vissa anpassningar som medför en del kostnader.
Jobbar med konstruktion och vill dels ha kontor samt har ibland behov av yta för lättare montering/byggnation av viss maskinutrustning. Sedan är jag i behov av förvaring av viss utrustning.
Har släppt bankspåret och kalkylerar nu på att gå in med privata medel till bolaget.
Väntar på återkoppling från mäklare rörande lite frågor, sedan kan det eventuellt bli ett bud.
Har du råd att låna ut till bolaget så tycker jag att det är ett ganska bekvämt upplägg, har gjort det ett par gånger.
Är lokalen en såndär plåtlåda med två våningar som dykt upp lite överallt?
Vi hyr ut övervåningen och så har vi en entresol där vi har kontor och pentry
Har själv en liknande via konceptet “Egen lokal”. Fördelen med de är att varje port är en egen fastighet fullt ut, med eget fastighetsnummer osv. Gör det enklare med belåning osv då man tekniskt sett äger sin egen fastighet men där man ändå kan ha ekonomiska skalfördelar genom skötsel av gemensamma yttre ytor/stängsel/snöröjning/elabbonemang/larm osv.
Har kollat på båda formerna och tycker ofta de som erbjuds som BRF landat på för hög ekonomisk kostnad eftersom månadsavgifterna legat för höga på de jag sett. Åtminstone med senaste årens räntenivåer när man lägger ihop månadsavgifter och finansieringskostnad.
Just objektet jag kikar på ligger relativt bra till avgiftsmässigt trotts några höjningar senaste åren.
Jag har varit i kontakt med den personen som kommer ta över ordföranderollen i styrelsen för BRF:en. Han kommer jobba i riktningen att på sikt lösa upp BRF:en och stycka isär denna. Så eventuellt finns det en uppsida där.
Jag har snurrat på siffrorna och gjort kalkyler samt åtgärdsplan med tillhörande budget. Landade in i att jag la ett bud ikväll, en bra bit under begärt pris. Får se hur det landar.