16 kkr/m2 är nog rätt normalt nu för tiden. Högt men normalt. Många nybyggen längs havet i Malmö som vi tittade på låg på den nivån redan för en 2-4 år sedan. Du kan lätt räkna ut vad det innebär i räntehöjning för er.
Ränterisken för er lgh pga belåning i BRF (kr/månad) = BRF belåning kkr/m2 * Lägenhetens m2 * Räntehöjning %enheter / 12.
Tex om räntan går upp med 3%enheter så sätter du in 3% (0.03) i formeln. Ränterisken är då hur mycket er avgift skulle gå upp om BRFen vältrar över en så mycket ökad räntekostnaden på er.
Sen är det bra att kolla upp vad räntan är på lånen i föreningen om det är känt, eller när det blir känt, samt hur det är tänkt att ha de lånen, rörligt eller bundna.
Bra att de äger marken. Tyvärr en del som inte kollar upp sådant.
Jag brukade titta på “underhålls och amorterings-utrymme” på två sätt. Detta mått innebär alltså hur mycket pengar det skulle kunna användas för dessa viktiga poster.
I absoluta tal. Nu var det några år sedan men om det låg på 150 kr/m2 var det bra, 120 kr/m2 OK men helst inte under 100 kr/m2. Såklart är “problemet” att nybyggen inte har mycket reparationer och underhåll så det kan vara budgeterat lågt de första åren men kommer förr eller senare.
Underhålls- & amoterings-utrymme räknade jag ut för hela föreningen och sådana data / budgetar / uppskattningar finns säkert i prospektet. Du får ta det som beräknas vara för denna föreningen för det finns ju inga faktiska data
Underhålls- & amoterings-utrymme i kr/m2 = (Reparationskostnad i kr + Underhållskostnad i kr + Avskrivningar i kr + Årets resultat ) / Totala antalet m2 i föreningen
Som % på förenings omsättning. Över 30% var bra. Över 15% för nya föreningar eller skuldfria.
Underhålls- & amoterings-utrymme i % på omsättningen = (Reparationskostnad i kr + Underhållskostnad i kr + Avskrivningar i kr + Årets resultat ) / Netto omsättningen i föreningen i kr
Några andra mått som jag tittade på är
Räntetäckningen = räntekonstnad i kr / Netto omsättningen i kr. Under 20% var bra. 20-40% var OK.
Avskrivnings%en = avskrivningskostnad i kr / anskaffningsvärdet i kr. Över 2% var bra (typ 50 års avskrivning). 1-2% var OK.
Nu finns det ju tyvärr ingen standard för hur BRF ekonomiska rapporter ska se ut så man kan behöva klura lite, bläddra i ekonomi redovisningen för att hitta alla data. De kan heta lite olika, men det löser du. Om inte så fråga byggherren var du hittar info. Det fick jag göra i ett fall.
Jag hade försökt hitta info om det projektet de genomfört. Kanske du känner, eller kan ta kontakt med, någon som bor där. Hade ju varit intressant att jämföra vad de sa i det prospektet och hur verkligheten är idag … men det är kanske lite överkurs typ. Oavsett så hade jag nog gått dit och tittat på det projektet och kanske försökt prata med någon som bor där vad de tycker, hur det fungerat, ev. problem mm.
Ja det är klart att man blir lite skeptisk med så få sålda. Men det kan ju också vara ett tillfälle att få rätt lägenhet så att säga. Kanske det är att folk är lite skraja i nuläget, eller att många redan flyttat och är nöjda. Kanske värt att kolla om de eventuellt kan tänka sig rabatter tex avgiftsfria månader om de inte får sålt. Så var det ett tag på nybyggen i Malmö när det var lite rörigt (2017?).
Det finns ju en alterantivkostnad också. Om ni bor i hyresrätt idag så lägger ni ju ut mer på hyra, så det får man ju också ta med i kalkylen.
Eftersom du är orolig men kanske gillar lägenheten så tycker jag du/ni ska satsa på att ta reda på så mycket som möjligt, och först därefter bestämma er. Det är inte lätt för det är ju en stor investering. Sen brukar man helt glömma det efter ett halvår eller så