Erfarenheter köpa bostad- hyra ut bostad i Dubai

Hej och tack för ett intressant inlägg.

Jag är pensionär och resident i Thailand sedan 7 år
Thailand ändrar sina skatteregler från 1/1 2025, och det betyder att behöver jag agera.
Så jag tänkte skaffa ett “2-Year Visa with AED 750,000+ Investment” i UAE.

Jag behöver köpa lägenhet för max 1M AED i Dubai, lägenheten ska hyras ut.

Vilket område i Dubai skulle du rekommendera för att få bästa avkastning?
Har du några tips på bra mäklare och vem kan hantera uthyrningen?

Tacksam för lite hjälp på traven.

Vad är det för skattregler som Thailand ändrar?

1 gillning

Förmodar att det är dessa nya skatteregler som avses

" Since January 1, 2024, resident foreigners, i.e. those staying in Thailand for at least 180 days a year, have had to pay tax on foreign income transferred to the country.

1 gillning

Jag besökte Dubai och kunde ej sätta fingret på vad som var fel till en början visst allt var så fint och allt men känslan jag fick av stället var “artificiellt/plastigt”.

Men smaken är som baken och tur är ju det jag tror jag håller mig till europa när jag köper mina fastigheter :slight_smile:

Jag brukar alltid ha som regel att jag ska kunna tänka mig bo i landet om jag ska investera i tillgångar därav blir det ingen investering i dubai.

1 gillning

Hej Snilleblixt! Jag har eget bolag där jag är en egen konsult. Men jag har efter samlat på mig lite kapital investerat i en fastighet i Sverige. Jag har länge funderat på att investera utomlands men har riktigt landat var och i vad. Ett tag tänkte jag Malaysia men sen slog det mig när jag läste ditt inlägg, Dubai och fastigheter! Jag kan (lite) arabiska och jag har lite erfarenhet av fastigheter, varför tänkte jag inte på det innan? :slight_smile: Kan jag komma i kontakt med dig för veta mer? Stort tack för ditt inlägg!

Det är viktigt att komma ihåg att:

• Om du bor i Sverige är du obegränsat skatteskyldig för alla din inkomster oavsett var dom uppstår (Den skatt du betalar i Sverige reduceras i nomalfalled med vad du betala utomlands om det finns ett dubbel beskattningsavtal)
  • Om du flyttar från Sverige så kan du fortfarande vara obegränsat skattskylding i Sverige, beroende på din omständigheter.
  • Det finns inget dubbelbeskattningsavtal mellan Dubai och Sverige, men det finns ett avtal om utbyte av informations, så Svenska myndigheter kan kolla dina tillgångar
  • Om du hyr ut en lägenhet i Dubai och bor i Sverige eller anses vara obegränsat skattskyldig i Sverige på andra grunder så betalar du samma skatt på uthyrningen i Dubai som om den hade varit i Sverige. Om du säljer lägenheten när du är bosatt i Sverige, eller efter att du har flyttat tillbaka till Sverige så skattas du på vinsten i enlighet med de Svenska reglerna d.v.s baserat på inköpspriset, inte när du flyttade tillbaka till Sverige.

Flytta till dubai (ingenting om plus och minus):

• För att jobba
  • Det bästa att bli utskickad av ett företag som expat eftersom dom betalar för att du skall flytta dit
  • Om du fixar jobb (med ett seriörst företag i UAE) så skall dom fixa arbets visa
  • Om du åker ner för att hitta ett jobb typ som mäklare (inga utbildnings krav) eller liknande så är det enbart kommission och du måste troligtvis jobba på ditt turist visum i början (olagligt) Det viktigaste är att du måste ha tillräckligt med pengar för att klara dig till du börjar tjäna pengar eller ger upp och flyttar hem (Det låter hårt nen det är tyvärr så det är)

+Flytta för att starta eget:

• Sätta upp företag och få visa är den enkla biten (Man betalar för det) men som för alla företag så krävs en bra affärs ide som kommer att fungera och kunna generera pengar i UAE

+Flytta för pension eller av annat skäl:

• Det att få visa till Dubai om man investerar 2,000,000 AED i fastigheter
  • DEt fins också andra Gold Visas för exceptional talents, athleets etc mer om det här u.ae/en/information-and-services/visa-and-emirates-id/residence-visas/golden-visa

En uppskattning av månadskostnaden för att bo i Dubai kan ni få här:
Dubai Life Expenses: A Breakdown of the Cost of Living in Dubai

Som utvandrad till UK 1994/95 och boende i DXB sedan 2022 vill jag uppmana alla som funderar på att investera eller flytta utomlands att:

• Fundera KRITISKT på varför ni vill göra det och vad målsättningen är, både +/-…
  • Se till att ni förstår landet/ vad det är man investerar i och hur marknaden fungerar, annars kan det bli ett väldigt dyrt misstag…