Vad gäller Apples plattform får man även tänka på underhållsaspekten. Buggar kanske dyker upp. Då och då kräver Apple även att man uppdaterar sin app för att den ska vara anpassad till nya riktlinjer, frameworks etc. Gör man inte det så ryker den från app store. Den ryker även från app store om man inte betalar licensen som utvecklare.
Jag gör mest appar för eget bruk, som jag inte släpper ut till allmänheten. Kan man lägga tillräckligt mycket tid på det är det enklast att koda själv för då har man full kontroll på processen. Annars är det lite lurigt att hänga med då Xcode och underliggande frameworks, språket Swift etc. rör på sig rätt mycket. Kan man inte lägga den tiden själv på det så är det nog bättre att outsourca.
Har inte provat någon “no-code”-lösning utan programmerat själv för alla Apple-plattformar, först med Objective-C och sen med Swift. Har även provat på att utveckla för Android men gillar inte den plattformen så det var inget jag fortsatte med. Har gått flera universitetskurser på distans för bägge plattformarna för att ha ett mål i sikte med labbar och tentor men det var några år sedan nu. Vet inte om det finns några sådana nu men det är ett bra tips.