Tack för svar!
Ja, min ursprungliga tanke var att spara i ett ISK i barnets namn, just för att barnet ska få äganderätt och därmed också ett konkret ansvar den dagen barnet blir myndigt. Tanken var att det skulle vara en “läropeng” och en egen synbar “buffert” som tillhör barnet. Förhoppningsvis ska resultatet blir att pengarna förvaltas på ett bra sätt framöver. Visst finns risken att pengarna används på ett icke ansvarsfullt sätt, och att de sätts sprätts på omgående vid 18årsdagen på tvivelaktiga saker. Jag ser det i så fall som en icke önskvärd men väldigt konktet lärdom till den då unga vuxna, pengar tar slut om man inte vårdar dem).
Jag ska definitivt titta närmare på kapitalförsäkring som alternativ särskilt om det går att kombinera med pedagogisk insyn för barnet under uppväxten. Min initiala tanke med ISK var att det finns ett syfte med att det är mer flexibelt.
Risken gällande ansvar etc och att någon gör anspråk pengarna tänker jag också är en väldigt viktig diskussion att ha, jag har såklart egna erfarenheter av det med den andra föräldern till barnet. (När det gäller mitt egna sparande så har jag ett upprättat testamente).