1 juli skrev vi ett meddelande till Avanza för att de skulle köpa fonder för vår minderåriga barns försäkringspengar. 2 juli svarade de att de hade skickat vidare ärendet till en mäklare. Efter två veckor (14 juli) hade inga köp gjorts och vi skickade en påminnelse. Får då till svar (16 juli) att ärendet hade hamnat mellan stolarna men därefter genomfördes köpen. Skrev till Avanza och frågade om möjlig kompensation för utebliven vinst och fick till svar att de kan behandla det som en reklamation, men undrar då över vad vårt ersättningsanspråk är. ”Det skulle då bli fråga om goodwill om en ersättning betalas ut”.
Någon som kan hjälpa oss - vad är ett rimligt ersättningsanspråk som de kan tänkas gå med på? Vi har ingen aning.
Jag antar att alla fondordrarna skulle ha gått igenom den 3 juli om Avanza hade skött sig. Jag gick in på varje fond och kollade hur den utvecklade sig mellan 3 juli och det datum som ordern faktiskt gick igenom. Då får jag det till att en lämplig summa är 11215 kr.
Jag har fått ersättning för misstag de gjort. Fråga? I värsta fall får du ett nej. Jag tycker uträkningen du fått ser skälig ut, minus ev avgift för att de lägger orden åt dig.
Avanza har ju faktiskt bett dig att återkomma med en siffra. De har redan kollat upp att de kan ta pengar från sin goodwill-budget. De vill att du ska vara en glad kund som rekommenderar dem till dina vänner.
Så jag skulle säga att chanserna är ganska goda.
Hade de varit griniga så hade de bara erbjudit sig att betala tillbaka mäklarkostnaden.
Om de går med på denna summan så är det en generös lösning. Det kommer ta väldigt många år för Avanza att tjäna tillbaka de pengarna på fondavgifterna.
Jag tycker egentligen att det är orimligt att be om kompensation för något som lika gärna hade kunnat gå åt andra hållet. Du hade antagligen inte betalat avanza för att du slapp vara med på ett börsras under den här perioden.
Förstår så klart att det känns surt dock, men att det råkade gå upp under den här korta perioden är ju bara ett rent lotteri och det hade lika gärna kunnat gå ner 11%.
Att kräva ersättning baserat på att fonden gick upp efter Avanzas miss är som att vilja köpa en lottorad i efterhand – för att den visade sig vinna. Du vill ha vinsten utan att ha tagit risken. Så funkar inte marknaden, och det har inget med ‘skadelös’ att göra. Ica ersätter dig inte med en miljard för att din rad på eurojackpot råkade vinna och deras kassa var ur funktion när du skulle köpa lottoraden.
Skadelös i det här fallet vore att genomföra köpet utan avgifter och kanske ett schablonbelopp som betalas ut oavsett ned eller uppgång. Att ersätta eventuell avkastning på kronan uträknat med facit i hand blir skevt.
Jag skulle säga att det är precis samma om du betalat din lottorad och ica på något sätt inte skickat in den. De är skyldig dig pengarna tillbaka för din lottorad men fortfarande inte för miljarden. Vilket är helt rimligt, om än extremt surt om det skulle ske.
Om du har skriftlig accept att någon ska utföra em professionell tjänst åt dig, lägga en börsorder, registrera en lottorad etc, så blir de skadeståndsskyldiga, i de flesta fall, om de inte utfört uppdraget inom antagen tid (samma dag i fondfallet, innan lottodragning i lottofallet). Jag skulle inte vilja vara personen på Ica som missade att skicka in miljardlottoraden (om hen/de sagt att de gjort det och det går bevisa).