Vad har man för rättigheter som kund till bolag som förvaltar våra pengar?

Hej, jag undrar om det finns någon här med juridiska kunskaper kring vad man har för rättigheter som kund till bolag som förvaltar våra pengar.

Söderberg & Partners hörde av sig i februari och berättade att mamma hade haft ett ISK-sparande hos dem när hon levde. Det märkliga var att de hörde av sig först ett år efter att vi hade avslutat allt som hade att göra med dödsboet, oklart varför. Vi hade ett Zoom-möte med ansvarig på S&P i början av februari och vi överlämnade en “arvskifteshandling” om bad om att fonden skulle säljas och delas lika mellan oss syskon. Vi fick besked att det hela skulle ta 2-4 veckor. Eftersom det inte dök upp några pengar så stötte jag på och blev gång på gång lovad att utbetalningen skulle ske inom kort. Jag påtalade särskilt redan i början av mars oro kring att börsen förmodligen skulle sjunka pga Trumps planerade tullar mm och förklarade därför att vi ville avsluta kontot asap. Men först nu drygt 9 veckor senare fick vi efter hot om att göra en reklamation pengarna utbetalade. Dock så hade fonden då minskat stort i värde då det visat sig att S&P hade sålt fonden just när börsen var som lägst (7 april mellan tidenpunkterna för Trumps införande av sina sinnesjuka tullar och datumet då han drog tillbaka dem). Jag känner mig dåligt behandlad och undrar om det finns några juridiska regler som gör att jag kan hävda att de måste kompensera oss för en del av värdeminskningen då det ju så att säga var deras fel att de drog ut så på tiden.

6 gillningar

Usch vilken tråkig situation! Har du hört av dig till dem skriftligt är det nog lättare att driva saken vidare, så kolla igenom gamla e-mail etc.

All konversation finns kvar, men vill kolla upp vad man har för rättigheter rent juridiskt innan jag kräver ersättning.

1 gillning

Så bra! Om ingen här har koll så brukar juriststudenter vid olika universitet ha “juristjour” där man kan ringa och ställa frågor till dem. Kanske ett första steg före du bestämmer dig för om du ska koppla in jurist? Vet att juristbyråer online (typ Familjens jurist?) brukar ha ett gratis första samtal där de bara ger råd om de kan hjälpa en eller inte.

2 gillningar

Frågan här handlar ju om hur skyldigheten ser ut gällande att hantera begäran av säljorder. Det känns logiskt för mig att en sådan inte kan nekas eller ignoreras och att grundregeln är att den ska hanteras skyndsamt. Är det den juridiska verkligheten har jag ingen aning om men finns skriftlig kommunikation på upprepad begäran utan att det hörsammats så hade jag nog ändå bett om att bli kompenserad och vid nekande bett en jurist ta en titt innan jag släpper det helt.

2 gillningar

Om ni nu visste att de förvaltade pengar där som avslutades för ett år sedan. Varför kom ni på det nu?
Vad jag hört så finns det förvaltning av kapital som man måste säga till att det ska utbetalas(vilket ni gjorde för något år sedan) annars sitter de kvar efter någon avlidit. Det avslutas inte automatiskt vilket gör att de behåller kapitalet

Jag är inte jurist, men jobbar nära angränsande finansiell juridik (bakgrund/brasklapp). Bollade frågan med en AI och känner att resonemangen är rimliga. Hoppas det kan vara till stöd:

Dödsboets hantering och ISK-konton

När en person avlider övergår personens tillgångar, inklusive ISK-konton, till dödsboet. Ett ISK är inte en försäkring utan ett konto där aktier och fonder ägs direkt av kontoinnehavaren. Vid dödsfall gäller den legala arvsrätten för dessa tillgångar, vilket innebär att de ska fördelas enligt lag eller testamente.

Normalt ska alla tillgångar redovisas i bouppteckningen, som är en redovisning av dödsboets tillgångar och skulder vid dödsdagen. Det är anmärkningsvärt att S&P kontaktade er först ett år efter att dödsboet avslutats.

Tidsfördröjning och värdeminskning

Din huvudsakliga fråga gäller om S&P kan hållas ansvariga för värdeminskningen som uppstod på grund av den långa handläggningstiden. Här finns några relevanta juridiska aspekter:

1. Skadeståndsrättsliga principer: För att kunna kräva skadestånd behöver du visa att S&P har agerat vårdslöst (culpöst) och att det finns ett orsakssamband mellan deras agerande och den ekonomiska skadan.

2. Avtalsrättsliga förpliktelser: S&P har en skyldighet att utföra sina tjänster inom rimlig tid och med tillbörlig omsorg. När de angav 2-4 veckor som handläggningstid skapades en rimlig förväntan.

3. Dröjsmål: Den långa handläggningstiden på 9 veckor, särskilt efter upprepade påminnelser och uttrycklig oro för värdeminskning, kan anses utgöra ett dröjsmål från S&P:s sida.

Möjliga åtgärder

1. Formell reklamation

Även om du hotade med reklamation, bör du skicka en formell skriftlig reklamation till S&P där du:

• Detaljerat redogör för händelseförloppet med datum
  • Bifogar all relevant dokumentation (mötesanteckningar, e-postkorrespondens)
  • Specificerar den ekonomiska skadan (skillnaden mellan värdet när du först begärde försäljning och det slutliga försäljningsvärdet)
  • Tydligt anger att du anser att S&P är ansvariga för värdeminskningen på grund av deras oskäliga dröjsmål

2. Klagomål till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Om S&P inte tillmötesgår din reklamation kan du överväga att anmäla ärendet till ARN. ARN är en statlig myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Deras beslut är rekommendationer men följs ofta av företagen.

3. Klagomål till Finansinspektionen

Du kan även överväga att anmäla S&P till Finansinspektionen, som är tillsynsmyndighet för finansiella företag. Även om de inte löser individuella tvister kan de uppmärksamma systematiska brister.

4. Juridisk process

Som sista utväg kan du överväga att anlita en advokat för att driva ärendet i domstol. Detta bör dock vägas mot kostnaderna och den potentiella ersättningen.

Juridiska argument till din fördel

1. Avtalsenlig förpliktelse: S&P angav en handläggningstid på 2-4 veckor men tog 9 veckor, vilket kan anses vara ett avtalsbrott.

2. Vårdslöst dröjsmål: Trots upprepade påminnelser och uttrycklig oro för värdeminskning vidtog S&P inte åtgärder för att påskynda processen.

3. Förutsägbar skada: Du varnade specifikt för risken för värdeminskning på grund av marknadsläget, vilket gör skadan förutsägbar för S&P.

4. Orsakssamband: Det finns ett tydligt orsakssamband mellan dröjsmålet och den ekonomiska skadan, särskilt eftersom försäljningen skedde vid en särskilt ofördelaktig tidpunkt.

**Slutsats och rekommendation

Det finns juridiska grunder för att argumentera att S&P bör kompensera er för en del av värdeminskningen. Jag rekommenderar att du:

1. Sammanställer all dokumentation som visar kommunikationen med S&P, särskilt dina påminnelser och varningar om värdeminskning.

2. Beräknar exakt hur stor värdeminskningen var från tidpunkten då försäljningen borde ha skett (2-4 veckor efter ert möte) till den faktiska försäljningen.

3. Skickar en formell reklamation till S&P med krav på kompensation för värdeminskningen.

4. Om S&P inte tillmötesgår reklamationen, överväg att gå vidare till ARN.

Jag vill påpeka att utgången i ett sådant ärende kan vara osäker, men med tanke på omständigheterna - särskilt dina upprepade påminnelser och specifika varningar om värdeminskning - har du rimliga argument för din sak.

5 gillningar

Ett år sen? Då är jag osäker på att ni verkligen förlorat pengar med tanke på att börsen inte har kraschat så mycket att den gått tillbaka mer än ett år?
Om man jämför hur mycket den har gått ner sedan de kontaktade er kan jag köpa att det ser ut som att den minskat rejält, men kolla hur mycket den minskat, om den ens minskat, sen de borde ha kontaktat er.
Om den inte har minskat så kanske ni inte har nånting att kräva, om den minskat bara lite så ska ni försöka kolla om den minskningen skulle täcka era juristkostnader.

Iofs så hade ni kunnat själva ha investerat dessa pengar under det gångna året men det vet jag inte om det kan räknas…

1 gillning

Tack för bra svar! <3

1 gillning

Nej, exakt vi hade inte någon aning om att mamma hade denna värdelösa ISK fond i S&P (avgift 2%) och därför kom den inte med i bodelningen.

Hoppas det löser sig.

2 gillningar

Hittade detta: Konsumenternas Bank- och finansbyrå | Konsumentverket.

Min pappa var med om en liknande sak. Han ringde in till SEB och bad att de skulle sälja hela hans innehav i Billerud hösten 2021. De gjorde dock inte det och aktien gick ned kraftigt just då. Han ringde då upp SEB igen några veckor senare och efter att man hade lyssnat på det första telefonsamtalet (de hade spelat in det) så var det tydligt att man inte hade fullföljt hans önskemål. Han blev då kompenserad av SEB för de pengar han gått miste om. Ändå fint gjort av SEB, jag gissar att de lika gärna hade kunnat slingra sig.

5 gillningar

Tack för ditt svar, jag lämnade in en formell reklamation idag och vår kontaktperson var förstående dock är det ju inte han som tar beslutet så vi får se men jag tycker att de rimligen borde hörsamma detta då det så tydligt dragit ut på tiden vilket ju drabbat oss på ett ofördelaktigt sätt.

5 gillningar