ETF - dollarexponering

Hej forumvänner.

Tänkte kolla här eftersom dessa 2 vore bra att ha i en diversifierad portfölj för dollarexponering, men ingen av dessa går att handla på varken AVA eller NN trots att de finns med i ETF listorna. Jag börjar bli lite trött på ETF segheten på svenska nätmäklare, suck…

Har någon av er lyckats handla en av dessa från Sverige?:

Dessa ETF:er går att handla, och bör vara likvärdiga:

https://www.nordnet.se/marknaden/etf-listor/17084084-jp-morgan-beta-builders-us

Fed Funds Rate ETF:en skiljer sig dock något i teorin, eftersom den följer förväntningar i amerikanska centralbankens räntebana. Det är synd att den inte går att handla. I praktiken bör den dock korrelera väl med utvecklingen av USD.

bra poäng, tack för info, Zino. Jag har nu mailat NN för att se ifall de kan öppna för handel med Lyxorfonden samt M9SA (inte relaterad till detta ämne men vore bra att ha tillgång till igen).

2 gillningar

@Zino jag kollade upp dessa 2 du nämnde ovan och jag gillar BBLL mest skulle jag säga. Den verkar kunna användas för det ändamål jag hade tänkt.
Nordnet verkar inte förstå felet bakom saknande KIID på svenska men jag får se vad de svarar :sweat_smile:
Trevlig kväll!

1 gillning

Och nu fick jag svar från NN:"Hej,

Har fått svar från IT avdelningen och de ser att fondbolaget endast har tillämpat KIID dokumentet på engelska.
För att Nordnet ska kunna öppna upp ETF:en för handel måste faktabladet finnas på svenska.
Detta är ett europeiskt regelverk och ingenting som vi kan påverka.

Har kollat med berörd avdelning om vi kan påminna fondbolaget att skicka ut dokumentet på svenska.
"

så vi får se. Jag antar att ju fler som påminner NN om de kan öppna för handel med dessa, ju större chans att det skulle lyckas. Vi får se. Jag påminde dem också om råvarufonden M9SA då denna vore trevlig att kunna handla igen. Trevlig helg på er :grinning:

God förmiddag.
@AllSeasonsPortfolio - nu då jag har “nördat mig ner” i korta statsobligationer/T-bills, vad tycker du om denna i väntan på att NN tar in Lyxor Fed ETF:en: Xtrackers II USD Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet
De farhågor jag omedelbart ser är att den är något liten (drygt 100 MEUR enligt justetf.com) samt att den inte har fysisk allokering. Spelar det nån roll att den har säte i Luxemburg isf. Irland om man har den i ett KF som svensk investerare?
Rättelse: tar denna frågan tillbaka då denna mestadels verkar ha papper inom UK. Jag får vänta tills NN gör Lyxor Etf’en tillgänglig.