Etik och moral (personalpolitik i börsbolag)

Sorry för att jag svarar på samma inlägg igen men jag tycker verkligen detta blir intressant :slight_smile: Jag blir genuint fundersam om hur bonusar påverkar oss och har inte kunnat låta bli att läsa lite mer om ämnet. Nu är jag dock långt ifrån ursprungsfrågan vilket jag nog varit hela tiden iofs.

Just den här meningen blir lite intressant för det du egentligen säger är att du skiljer dig från alla personer man gjort forskning rörande. Jag trillade i mitt huvud in i en annan fråga - hur investerar du dina pengar? Enligt en modell som forskning förespråkar eller enligt eget huvud?

En stor del av kritiken mot kortsiktiga bonussystem landar i att riskerna för bolag ökar för några punkter. Kan du själv kan uppleva något av följande hos dig eller någon av dina kollegor. Riskerna som lyfts är:

• Personer tar högre risk än nödvändigt för att nå sin bonus.
  • Det sker manipulerande av resultat för att nå denna bonus.

Jag har upplevt båda dessa i mitt arbetsliv hos kollegor med bonussystem. En tidigare chef ville ändra hela företagets fraktvillkor ett år för att nå omsättningsmålet för sin bonus. På ett annat jobb slet säljarna stort under slutet av året att öka försäljningsvolymen för att nå nästa bonusnivå - problemet var bara att detta knuffade kunder över nästa tröskel för deras “lojalitetsbelopp” som fungerade som en typ av cashback vilket sänkte vinsten för bolaget samt ökade bonusbeloppen. I vissa fall skedde förskottsfakturering för att få siffrorna på rätt sida året…

Skulle du säga att din främsta drivkraft på jobbet är att tjäna pengar? Inte en upplevd känsla av du är duktig, gör nytta och att du utvecklas? Jag värderar inte dessa saker på något sätt utan detta är ren nyfikenhet. Kan det vara så att din bonus blivit något du förväntar dig idag eller är kravbilden så hög att det krävs en riktigt bra prestation för att du ska få ta del av den?

Vill tillägga att all forskning visar att bonusar KAN motivera till goda arbetsinsatser givet hur själva jobbet går till men att det för de allra flesta roller och arbeten idag bör vara kontraproduktivt.

Uppskattar ditt perspektiv i frågan, därför jag fortsätter ställa frågorna till dig :slight_smile: