Här är min nuvarande ETF-portfölj på Nordnet, där jag månadsparar. Portföljen är inriktad mot small cap value-bolag både i USA och Europa och består av fyra noggrant utvalda ETF:er. Med den aktuella allokeringen innebär månadssparandet att jag uppnår ungefär 7500 innehav med en sammanlagd avgift på endast 0.22%.
Huvuddelen av portföljen är fördelad på globala indexfonder, där iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUNL) står för 70% av totalvikten och iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF (IS3N) utgör 10%. För att inkludera small cap value-bolag har jag valt SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF (ZPRV) och SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF (ZPRX), vardera med en allokering på 10%.
Samtliga ETF:er i portföljen följer principerna i Artikel 6 när det kommer till hållbarhet. Hållbarhetsaspekter anses antingen inte relevanta eller beaktas endast utifrån potentiella risker förknippade med investeringarna.
För att eventuellt införliva en homebias överväger jag att lägga till XACT Sverige eller XACT Småbolag. Tyvärr tillåter Nordnet endast månadssparande i upp till fyra ETF:er, vilket gör det svårt att inkludera ytterligare fonder utan att överskrida denna kvot. XACT Sverige går inte att månadsspara på Nordnet, medan XACT Småbolag gör det. Jag överväger att manuellt köpa in dessa ETF:er för att nå en homebias på ungefär 10%. För närvarande väljer jag att vänta med att köpa in XACT ETF:er tills jag når en högre kapitalnivå för att minimera onödiga courtagekostnader.
ETF | Ticker | Innehav | Avgift | Allokering |
---|---|---|---|---|
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | EUNL | 1485st | 0.20% | 75.00% |
iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IS3N | 3159st | 0.18% | 10.00% |
SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF USD Acc (EUR) | ZPRV | 1791st | 0.30% | 10.00% |
SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF EUR Acc | ZPRX | 888st | 0.30% | 5.00% |