Ett steg framåt, två tillbaka | jobbar som ingenjör men älskar det kreativa…

Kan du utveckla detta! Vad är bättre i yrken med hård konkurrens?
Jag har sett utifrån hur släktingar sliter 60h veckor i yrken som kräver hög utbildning och lång yrkeserfarenhet. Jag skulle tro de jobbar med sådant du menar har hård konkurrens - som vd eller chef i stora bolag.

Jag har själv känt press i form av ilningar från huvudet till fötterna och att magen knyter sig när jag vistats i kontorsmiljö eller på högre utbildning. Det är som att man blir dömd och bedömd utifrån klädsel/ assecoarer. Massa subtila kukmätartävlingar som i American Psycho.

Jag inbillar mig att det är dessa sociala dömanden man får betalt för att uthärda - och att konkurrensen runt yrket beror på att alla vill åt lönen. Ett par äldre släktingar med +35 års kontorserfarenhet kände inte ens igen problemet. Kanske är det bara jag som känner av “kontorsångest”?

Jag blir ändå nyfiken. Vad är det jag missar?

Jag känner igen det precis. Har inte heller kommit så långt med tankarna än: Ekonomi ska ju handla att hushålla med “begränsade resurser”; pengar. Men en annan begränsad resurs är livet. Livstid.

Sedan tar det stopp. Jag vet inte hur man kan applicera ekonomiska teorier på livstid eller ens hur man kommer fram konkret till vad man vill med sitt liv. Jag är typ jämnnöjd medan jag blir äldre i en histnande fart.

De sista åren kan man ju inte förvänta sig lika mycket av heller :pensive:

3 gillningar