Varning för ostrukturerat resonemang, men jag känner att jag behöver skriva av mig några tankar.
Precis som för några andra här så har jag haft svårt med vissa övningar, särskilt livsplan som varit helt omöjlig. Jag har gjort några av de inledande övningarna en gång till, vilket lett till nya insikter och funderingar och slutsatsen är att jag till stor del redan lever efter mina värderingar (om än undermedvetet). Som exempel har jag alltid nästan alltid valt aktiviteter med familjen (både som tonåring och vuxen) framför annat, och mycket riktigt så kom familj högst upp på värderingalistan.
De andra värderingarna i toppen har mycket att göra med frihet, och det är där jag brottats med en del tankar: jag har alltid känt mig irriterad när min frihet begränsats, och jobbet är den största stötestenen för mig just nu då den begränsar den tid jag har att ägna mig åt intressen och spendera tid med familjen. Mitt jobb som ingenjör är helt okej, men inget av det jag gör är något jag tycker är särskilt roligt. Däremot har jag bra lön, vilket gör att jag kan bjuda familjen på ganska mycket och spendera mycket pengar på mina intressen.
För att sammanfatta är jag fast 9-10 timmar om dagen (inklusive pendling) i en aktivitet som inte är enligt mina värderingar, men med en så pass bra lön att det är svårt för mig att se något annat alternativ som realistiskt. Jag inser att detta gäller majoriteten av alla löntagare, men jag vill helst inte befinna mig i den gruppen.
Mina intressen handlar bl a om konst, historia, vin och språk, och jag känner att livet är alltför kort för att inte ägna mig mer åt dessa. Exempelvis skulle jag verkligen vilja lära mig att rita och måla från observation, men detta är aktiviteter som kräver extremt mycket övning för att bli bra på och jag har svårt att få in det just nu. Handlar väl till viss del om att välja bort annat, men det är svårt. Nästan varje kväll ägnar jag mig åt figurmålning, som jag älskar och faller in i kategorin konst (man behöver kunna nästan samma teori som för att måla på duk, undataget rita), och jag läste en kurs i franska förra terminen som stöd för de vinresor jag gör till Frankrike (nästan) varje år (planerar läsa fortsättningskurs nästa termin).
Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men någon som läser detta kanske kan hjälpa mig tänka vidare.