Ett steg framåt, två tillbaka | jobbar som ingenjör men älskar det kreativa…

Varning för ostrukturerat resonemang, men jag känner att jag behöver skriva av mig några tankar.

Precis som för några andra här så har jag haft svårt med vissa övningar, särskilt livsplan som varit helt omöjlig. Jag har gjort några av de inledande övningarna en gång till, vilket lett till nya insikter och funderingar och slutsatsen är att jag till stor del redan lever efter mina värderingar (om än undermedvetet). Som exempel har jag alltid nästan alltid valt aktiviteter med familjen (både som tonåring och vuxen) framför annat, och mycket riktigt så kom familj högst upp på värderingalistan.

De andra värderingarna i toppen har mycket att göra med frihet, och det är där jag brottats med en del tankar: jag har alltid känt mig irriterad när min frihet begränsats, och jobbet är den största stötestenen för mig just nu då den begränsar den tid jag har att ägna mig åt intressen och spendera tid med familjen. Mitt jobb som ingenjör är helt okej, men inget av det jag gör är något jag tycker är särskilt roligt. Däremot har jag bra lön, vilket gör att jag kan bjuda familjen på ganska mycket och spendera mycket pengar på mina intressen.

För att sammanfatta är jag fast 9-10 timmar om dagen (inklusive pendling) i en aktivitet som inte är enligt mina värderingar, men med en så pass bra lön att det är svårt för mig att se något annat alternativ som realistiskt. Jag inser att detta gäller majoriteten av alla löntagare, men jag vill helst inte befinna mig i den gruppen.