Stämmer nog. Att jag inte riktigt nöjer mig med att låta hobbyn vara på den nivå det blir är för att jag vill bli bra på allt jag gör, vilket ofta är en negativ egenskap då jag sätter press på mig själv i onödan i vissa fall.
Att jobba med det har jag noll ambition att göra; det handlar enbart om att jag vill göra det för min egen skull. Det skulle vara roligt att ha ett jobb i branschen som passar mina färdigheter, men jag vet inte om sådana ens finns.
Det är verkligen beundransvärt att du tog steget, själv känner jag att jag är lite för mycket tryggehetsberoende för att göra en större förändring även om jag vetat till vad.
Det är där jag tidigare landat: att acceptera jobbet för en hög lön så att jag kan ha en rik fritid, men just nu känner jag mig mycket begränsad i tid.
Får jag fråga hur du gjorde och vilket yrke? För mig som ingenjörskonsult är det svårt då alla uppdrag jag haft varit på 100 % och jag har aldrig sett annat.
Det stämmer bara om man har Games Workshops process i huvudet, som är mekanisk för att de säljer modeller till spel. Tittar man på figurmålning som helhet (byster, större modeller, etc.) så har du visserligen modellen klar (vilket är orsaken till att jag separerar det från målning på duk), men det är upp till dig att göra den intressant: i vilken miljö befinner den sig; vad ägnar den sig åt; vilken tidpunkt är det; vad känner den; etc.
Att ställa sådana frågor leder till att du vet vilken vinkel du ska ljussätta ifrån (solens position exempelvis), hur omgivningen påverkar färgerna (en vit tröja ser grönaktig ut om ljuset filtreras av grönska), vilket ansiktsuttryck du ska ge den, osv. Det handlar om att skapa en berättelse och sedan överföra den till modellen med hjälp av färg.
Det har jag inte påstått; jag tog upp det som exempel på sådant jag tycker om som inte är kopplat till jobbet.
Du menar som livsstilföretag? Det är också ett lockande alternativ, om jag bara kan komma på något lämpligt. Fotografering är jag ganska bra på (började med det för att ta bilder och videor av familjen), och det skulle kanske kunna finansiera kamerautrustning men förutom det har jag ännu inte kopplat ihop det med något annat.
Det låter verkligen som en liknande situation. För mig har mina intressan alltid legat någon annanstans än i utbildningen och jobbet.
Återigen är jag medveten om att det är till stor del osammanhängade tankar jag delar med mig av, men det är ett försök att sammanfoga dem för att komma vidare. Jag är okej med att ha ett jobb enbart för att finansiera intressen, men lider just nu för att jag har alldeles för lite tid. Att optimera vardagen ytterligare är också en åtgärd, och att sålla bort ytterligare. Atomic Habits ska definitivt inte underskattas, men om jag kan få loss tid på annat sätt vore det önskvärt.