Du missförstår frågan här. Att bli vd eller något liknande är inte vad jag syftar på. Poängen är mer att i varje bransch eller område så finns det ett mindre antal arbetsgivare som rankas högst. Det kan handla om IKEA, Google, UD eller ABB. Där jobbar de bästa inom respektive område, helt enkelt för att de arbetsgivarna har möjlighet att välja de bästa.
Ett ställe där ”alla vill åt lönen” tror jag inte är något att sukta efter. Det har snarare en tendens att dra till sig strebers. Idealet borde i min värld vara det motsatta - en arbetsplats som är känd för sin kultur och som uppfattas som spännande främst för själva arbetets innehåll.
Jag jobbar inom ”kontor” och den del av arbetsmarknaden som handlar om något annat än kontor känner jag egentligen inte till. Med generiska arbeten menar jag främst att jobba med kontorsjobb i någon kommun eller något företag som inte tillhör ”elitserien” i popularitet. Säkert kan även typ ”köra truck” ses som ett generiskt arbete. Jag ser iallafall inte direkt någon skillnad mot att köra truck på ”lagret hos Google” och ”lagret på Hemköp”. Det roliga på Google finns någon annanstans.