I mitt sökande efter ett roligare och förhoppningsvis bättre avkastande alternativ till Globala Indexfonder (som även jag anser vara det optimala alternativet för de flesta) har nu kvintessensen blivit enligt nedan.
Satsa på små fonder med inriktning mot småbolag på små marknader och med små avgifter. Förvaltaren ska helst ha långsiktigt bevisad stor skicklighet och ha stort fokus på bolag med lönsamhet, gott värde, ledande marknadsposition, skicklig ledning och vara i en marknad med goda utsikter till tillväxt. Bra också om förvaltaren har ett märkbart eget ekonomiskt intresse i fonden och om ett utrymme finns i fonden även för onoterade bolag.
Fonderna kan vara aktivt förvaltade (helst då med en avgift under 1,5%), men indexfonder eller ETFer med ovanstående inriktning bör nog vara huvudspåret (avgiftsinriktning under 0,5%).
Inriktning mot småbolag (och att värde och lönsamhet är viktiga faktorer) stöds av Fama och French och att fonder med lite förvaltat kapital ofta lyckas bättre stöds av professor Barras forskning. Han har även funnit att det är lättare att överprestera på mindre (genomanalyserade) marknader samt att skicklighet är viktigt och möjligt.
Små marknader kan exempelvis vara de Nordiska. Liten fond är inte så lätt att avgöra, men jag har för egen del ansatt värdet 10 GSEK, på empiriska grunder