När jag letar runt efter en global index-fond för småbolag så hittar jag ingen billig? Den billigaste jag kan hitta är Handelsbankens och den ligger på 0,64% ändå. Varför är det så för? Finns det någon anledning att just småbolag global index-fonder är dyrare än t ex globala storbolag? Eller har jag bara letat dåligt och missat ett uppenbart guldkorn? Genuint nyfiken och upprörd. 🥲
Det är den som gäller. Du kan hitta den t.ex. i “Bästa fonderna 2021”.
Finns ETF också (t.ex. iShares MSCI World Small Cap UCITS) men då åker man ju på courtage, spread, och valutaväxling också.
På Nordnet är det 3 924 som har fonden och 3 790 som har ETF:en. Så de är typ exakt lika populära.
Dyrare att förvalta, mindre konkurrens.
Om du gör en ISK flytt till Savr kan du få den för 0,43%, lite meck dock.
Jag startade en ISK-flytt av Hb Gl Småbolag till 1 juni. Flytten är fortfarande inte klar. Tror det är Avanza som segar.
Processen i SAVR-appen var dock över förväntan. Riktigt enkel och tydlig. Du kan välja exakt vilken fond som ska flyttas från vilket konto. ![]()
Imponerande ändå att dom är billigare än att köpa fonden hos Handelsbanken själva, som tar 0,60%.
Ja dom har resonabla priser, dock oerhört segt med köp/sälj/byten, få ut pengar, kundservice mm.
Imponerande ändå att dom är billigare än att köpa fonden hos Handelsbanken själva, som tar 0,60%.
Inte säkert det är billigare. Vissa banker redovisar inte hela avgiften på samma ställe så det ser lite billigare ut även om det är samma.
Tror det är transaktionsavgifterna som spökar.
Inte helt lätt att fixa en indexfond för småbolag. Avgiften är inte speciellt hög. Spara din upprördhet till något annat.
Hej! Bumpar tråden, jag skulle vilja få tips på en bra/billig småbolagsfond som jag kan köpa på Nordea ISK. Jag har sett att Handelsbanken Gi Småbolag Global Index är ofta rekommenderad men den finns inte på Nordea.
Det behöver såklart inte vara en Nordea-fond men den ska finnas på Nordeas ISK-skal.
Handelsbanken gl småbolag är den enda passivt förvaltade vanliga fonden i Sverige om man vill ha globala småbolag. (För privatpersoner, har för mig lysa har en vanguard fond?). Annars är det etfer som gäller, ingen aning om hur Nordea har det med sådana.
En global, billig, bred, passiv småbolagsfond är något vi saknar i Sverige. Handelsbanken gl småbolag är både dyr och exkluderar för mycket enligt mig.
Halloj, Sitter här och lördagsspekulerar lite kring om det är läge att marknadstajma lite globala småbolag?Tycker det varit lite tyst kring Handelsbanken Gl Småbolag på sistone, är den ute i kylan? Har redan ca 20% småbolag i portföljen men funderar på om det kanske är läge att fylla på med lite mer globala marknadsviktade småbolag. Kanske ett litet bet på att gapet till significant seven kommer minska under kommande år och att kommande räntesänkningar kommer gynna små/medium…
Du har ju denna, men dyr: https://feefighters.se/isin/LU2004376831