Jag märker att Nordea har utvidgat sitt fondutbud och erbjuder t.ex. LF Global Indexnära och LF Tillväxtmarknad Indexnära.
Jag ser dock inget direkt alternativ till Handelsbanken Globala Småbolag Index som rekommenderas inom ramen av globala barnportföljen förutom möjligtvis:
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF Usd (som dock är en ETF)
samt: Nordea Global Enhanced Small Cap fund
Jag månadsparar i Nordea Global Enhanced Small Cap, som är en ”indexnära” fond med en rimlig avgift med tanke på att den är en småbolagsfond. Kan rekommendera denna fond, och det finns ju några fördelar med vanliga fonder vs ETF särskilt när man spelar med mindre summor.
Jag har börjat omvärdera vad och var jag ska investera i… min senaste taktik blir, å det här tar emot att ge @janbolmeson kred för, lysa och Opti för generella breda investeringar å så kryddar jag det med mer nischade fonder (som inte finns med i lysa och Opti) och aktier på Avanza och Nordnet…
Jag tror jag då kan fokusera mer på mina icke breda investeringar i lysa och Opti
Ja men va fan, jag inser ju att det är ytterst tveksamt att jag kommer ner i samma avgifter om jag själv ska sätta ihop portföljen jämfört med lysa och Opti, då kan jag lägga den energin på dotterns pussel i stället…
Jag har några tusen euro dvs några tio tusen spänn i Nordea Global SC Enhanced. Har månadsparat i fonden nästan sedan den startade. Fyller dess roll bra tycker jag. Månadsparar vanligtvis 60% av aktiesparandet i en global indexfond (SPP), 20% i småbolag och 20% i kvalitetsbolag (tex Coeli Global, Seligson Top Brands).