"EU måste bryta Visas och Mastercards dominans"

Någon som har kunskap - och kan läsa artikeln, som är bakom betalvägg - får gärna reflektera lite kring detta.

Har lättväckt ångest och får katastroftankar av sådant här.

Plötsligt ska man snabbt se till att de sökmotorer, molnlagringtjänster, email-appar, AI-tjänster och en massa annat inte är USA-ägt eller -baserat.

Och nu måste man tydligen byta ut sina bankkort också.

(Reservation för eventuella missuppfattningar och feltolkningar.)

Hur mycket tid behöver du på dig? Det kommer att ta flera år innan du behöver byta något och t.o.m. då kommer det att vara valfritt.

Bankkort får du ju byta med några års mellanrum oavsett vad du gör så jag förstår inte riktigt problemet.

Det är toppen att EU håller på att skapa en intern lösning så att VISAs och Mastercards oligopol kan luckras upp.

7 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

Jag ber så mycket om ursäkt.

Jag trodde att det hela handlade om att amerikanska bankkort inte längre var säkra att använda, och blev väldigt rädd.

Jag mår ganska dåligt psykiskt.

Tråden kan stängas eller tas bort.

Det är väl lite vad det handlar om, att Europa förstått att man är väldigt beroende av enstaka amerikanska företag vilket tekniskt sett är en säkerhetsrisk då det skulle kunna användas som påtryckningsmedel.

Men det finns en stor tröghet när sådant här ska ändras så du får nog se på det mer som en riktning vi kommer att röra oss i över tid, år och årtionden, och det kommer nog mest att vara av godo.

Och du behöver inte oroa dig för du kommer inte att vara ensam med problemen utan dela dem med 600 miljoner andra européer (då har jag exkluderat Ryssland) som kommer att hitta lösningar.

1 gillning

De funkar utmärkt. Och du kan redan idag betala med Swish på de flesta ställen så om du har Swish så har du redan andra möjligheter.

Det är bra att du frågar så du slipper oroa dig. Du behöver inte tänka på det här mer. Använd dina kort eller Swish likt normalt.

Ta hand om dig!

1 gillning

Man kan dessutom lägga till att artikeln är en ren partsinlaga. Givetvis måste inte EU göra något alls åt detta. Den som påstår detta är CEO på EPI (European Payments Initiative), ett privat företag ägt av ett antal banker, som jobbar just med att ta fram en europeisk betallösning.

Det är alltså inte ett uttalande från en demokratisk vald makthavare eller EU-tjänsteman, utan ett uttalande från ett privat företag som jobbar med att ta fram den produkt som hon säger “måste” börja användas.

1 gillning