Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er

Tack! Exakt det där fungerade men inget annat.

2 gillningar

Hur ser det ut nu 8 månader senare, är det många här som äger fonderna? Jag förstår att det inte är så jäkla sexigt att ha sin portfölj hos Handelsbanken när det finns femtielva nätmäklare…

Själv funderar jag att gå 100% i Dimensional World Equity

1 gillning

Avantis har ju en ETF som påminner ganska mycket om DWE och som till skillnad från DWE går att köpa hos de flesta nätmäklare.

1 gillning

Antar att du menar Avantis Global Equity UCITS ETF? En stor skillnad jämfört med DWE är att Avantis inte inkluderar tillväxtmarknader.

1 gillning

AVEM Avantis Emerging Markets finns också för att komplettera.

De två ihop är rätt likvärdigt Dimensional. Hade valt Dimensional och SHB om det inte vore för Avantis dock. Men ville hellre ha kapitalet någon annanstans med belåning, och gärna ETF.

Så är det men för mig är trade-offen större att behöva ha sparandet hos SHB än att behöva komplettera med en tillväxtmarknadsfond (vilket man kanske inte ens vill). Men det får ju var och en avgöra vad som är bäst för ens egen situation.

Kan vara värt att tänka på att man får betala växlingsavgift 0,3 % vid både köp och sälj i Dimensional World Equity. Är säkert en väldigt bra fond dock. Köper man för att hålla länge spelar det antagligen ingen större roll.

Ingen växlingsavgift för mig i Handelsbanken när jag testade att köpa.

Vilket stämmer överens med vad folk tidigare har sagt Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er - Nr 287 av Robert88

1 gillning

Jag har 80% av mitt sparande i World Equity, lika bra när man ändå hade Handelsbanken!

1 gillning

Ja, det är ett bra komplement och tillsammans har de två ETF:erna cirka 3200+1700 innehav. Vilket såklart inte riktigt når upp till Dimensionals alternativ, men troligtvis gott nog.

Häftigt! Får man fråga vad övriga 20% ligger i?

Seb sverige index :kissing_closed_eyes: Ska du investera i den?

Grymt, om det inte finns någon växlingsavgift blir det genast mer attraktivt. För er som har ägt fonden ett tag, vad är den verkliga årliga avgiften då det står lite olika saker?

0.38% inklusive transaktionskostnad

https://handelsbanken.modelity.com/Structures/external/public/preorder-exante-costs-and-charges?ProductType=19&IdentifierType=1&Identifier=IE00BN898167&Country=GB&Language=SE_sv&Channel=1&HomeCurrency=SEK&TradingCountry=SE

3 gillningar

Helt klar dyrare än en marknadsviktad portfölj men samtidigt det billigaste alternativet för oss svenskar om man vill ha ett faktorbaserat alternativ. Bygger man en egen med ETF:er så lär courtage, spread och valutaväxling äta upp en större del även om dess årliga avgift är lägre.

Ja är man en avgift-jägare som vill ta bort varenda punkt som går, så är det ju alltid bättre med SAVR eller Fondo eller andra lösningar. Men vill man bara ha 1 eller max 2 fonder, liksom en simpel portfölj som man inte sitter och flyttar runt andelar varje vecka, då känner detta som en väldigt bra fond. Tror den kommer ha lägre volatilitet än en indexfond

Jag ska läsa på mer och även ställa frågan till “nördarna” på RR :wink:

Men troligtvis blir det två portföljer för mig. Vanliga marknadsviktade sparandet på Nordnet och denna faktor-fond på SHB som ändå är min vardagliga bank.

PÅ RR nämner de att irländska “ucits mutual funds” har 30% källskatt från USA istället för 15% som en irländsk ucits etf.

Så jag räknade på det och den total årliga kostnaden blev då följande:

Årlig avgift = 0,35%
Transaktionskostnader = 0,03%

USA = 60,63%
Direktavkastning 12 mån = 1,53% (enligt Dist varianten)
Källskatt = 30%

Källskattskostnad = 0,6063 × 0,0153 × 0,30 = 0,00278 = 0,278%

Total kostnad = 0,35 + 0,03 + 0,278 = 0,658% - jämfört med 15% som är 0,519%

Jag kör SPYI till 0,17% avgift, courtagefritt via Nordnets månadsspar. Vad skulle jag få för denna högre avgiften, vet inte vad som menas med faktorbaserat…?

1 gillning

Jag har inte köpt fonden själv men detta är hur Handelsbanken redovisar avgifterna. Men du har köpt fonden och inte blivit debiterad någon växlingsavgift?

Ser nu att det här har diskuterats tidigare i tråden…