Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er

Tack för delning, mycket intresserad. Lite synd med 0,39% TER jämfört med ZPRV/ZPRX som ligger på 0,30%, men i gengäld får man bredare exponering i en och samma fond. Kommer nog byta ut ZPRV/ZPRX i min portfölj mot denna!

2 gillningar

För dom som vill se ungefärliga factor loadings för denna nya ETF kan man ta ca 70% AVUV och 30% AVDV, (1973 till 2020):

Rm-Rf SMB HML RMW CMA Costs Excess AVGV AVSV
AVUV 1.02 0.89 0.54 0.33 0.00 0.25% 2.12% 20% 60%
AVDV 1.15 0.45 0.59 0.32 0.00 0.36% 2.48% 10% 30%

Bra sammanställning olika faktorETFer för jämförelse:

Man kan förvänta sig att AVWS kommer ge väldigt stark exponering mot SCV och dessutom med lägre negativt momentum än ZPRV/X, dessutom så inkluderas länder som man missar med ZPRV/X så som Kanada, Japan, Australien mfl. I min mening lätt värt den extra avgiften på 0,09%, tråkigt med valutaväxling, courtage mm bara om man vill byta. Förväntad avkastning (över riskfria räntan) på ca 11%.

3 gillningar

Du har råkat kopiera in siffror för AVLV (US large cap value) istället för AVDV :slightly_smiling_face:

1 gillning

Var lite meck, nu tror jag jag fick till det.

2 gillningar

Jag kan tänka mig de två fonderna i kombo. :smiley:

Bolmeson goes :rocket: :rocket: :rocket:

1 gillning

Ser att AVWS verkar finnas hos Nordnet nu, men inte hos Avanza av någon anledning. Har mailat dom och frågat när den kommer, någon som redan hört något från dom?

3 gillningar

De skrev följande i torsdags…

… tyvärr saknas både PRIIP och kostnadsuppgifter/målgruppsinformation som vi har som krav för att kunna erbjuda handel, så denna kommer inte bli tillgänlig innan det finns på plats.

1 gillning

Ett tips är att ni skriver till Montrose om att dom ska ta in Dimensional fund advisors fonder med adelsklasserna SEK som SHB har, förslagsvis på Twitter.

Jag tror att det är möjligt då det är Carnegie bakom dem, till skillnad mot NON och AVA.

1 gillning

Enligt tidigare inlägg i tråden ska det vara möjligt. Även om deras prislista inte är jättetydlig, uppfattar jag det som att den avgiften är knuten till att man har ett “allkonto”. Om du avslutar alla allkonton och eventuella kort, men låter investeringssparkontot vara kvar, borde det fungera.

1 gillning

Det är verkligen skillnad mellan olika handelsbankskontor.

Mitt kontor vägrade mig ha kvar ISK om jag avslutar mitt allkonto etc.

De vill att jag ska vara en betalande kund för att spara i ISK.

1 gillning

Hur skulle det där fungera i praktiken? Vägrar de att avsluta allkontot så länge du har ett investeringssparkonto? De kan väl inte gärna överföra tillgångarna på investeringssparkontot till en annan bank om du inte gått med på det?

Oklart, jag orkade inte bråka med de då de var tydliga med att man på detta kontor vill ha betalande kunder för att spara i ISK. Dimensiononals WE-fond utklassar inte en index-fond såpass att jag kommer lägga energi på ett övertala de.

De fick underlag på att andra kontor tillåter det och deras svar var att de inte jobbar så.

Sålde av mina fonder så gjort är gjort även om det tekniskt det kanske inte går att sparka ut mig som ISK-kund. Kanske lägger 100spänn i WE, så får vi svar på ifall de verkligen kan stänga ner ett ISK-konto.

I bästa fall har jag kvar kontot till senare då jag slutat irritera mig på de.

1 gillning

Uppföljning till folk som eventuellt är i samma läge, säger ni upp ert allkonto, kort och BankID/swish så debiteras ni inte men kan ha kvar ISK/sparkonto. Fick det bekräftat av SHBs kundtjänst nyss.

1 gillning

Jag var kund hos handelsbanken innan med tog bort mina konton och har enbart kvar ISK. Kan bekräfta att alternativet att månadsspara via ISK-kontot inte är valbart som “från”-konto.

Har provat på iPhone, iPad och dator (både pc/mac).

Någon som lyckas få detta att fungera?

Jag har satt en påminnelse varje månad att genomföra köpet.

1 gillning

Jag har stående överföring från min primärbank till ISK-kontot på HB och kan sedan ha månadsspar därifrån i DFA WEF

Har du några konton utöver dina ISK? Jag får ett felmeddelande där det tydligt står att jag saknar SHB-konton att överföra från.

När fixade du detta? Kanske en ny begränsning de infört.

Om jag minns det hela rätt, så behöver du följande steg:

1. Gör ett första köp av fonden så den hamnar på ditt ISK konto. Du måste alltså äga fonden först innan du kan sätta upp månadssparande!
  2. Sätt upp ett stående överföring från din bank till ditt ISK hos SHB.
  3. Du går in på ditt ISK via mobilappen (IOS) och går sedan till fonden du äger och väljer månadsspara. Sätt upp månadssparandet förslagsvis en dag senare än din överföring av likvider.
    3A. Alternativ till steg 3 är att gå in stående överföring som är under menyvalet “Mer” och sätta upp en överföring därifrån. Varje fond fond har ett eget “konto” hos SHB. Vilket teoretisk betyder att ett köp tryggas när likvider finns på det fondkontot.
    3B. Om det inte funkar via mobilen testa med datorn. Jag är osäker på hur jag gick till väga.

Edit: Se det jag har skrivit tidigare

Har ägt denna fond (DWE) sen denna tråd startade, jag kan inte månadsspara utan SHB-konto. Får ett felmeddelande, kan ta en skärmdump lite senare

Testa under Betala och överför>stående överföring>Ny stående överföring. Från: är ditt ISK. Till: Välj fonden du vill månadsspara i.