Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er

Du glömde BNP-viktat och total-marknadsviktning (privata bolag utgör väl 50 % av världsmarknaden) XD

Jag var inne och läste faktabladet om avgifter. Dimensional World Equity kostar 0.69 % i avgift vid köp hos Handelsbanken. Det är väl inte värt att köpa fonden till den avgiften? Målet är väl att hålla portföljens avgift till max 0.40 %?

Det är lite oklart fortfarande tycker jag. Om jag kollar kostnader och avgifter för exempelvis DNB Global Indeks S så är ju avgiften som grund kring 0,2 procent men det är växlingsavgiften som drar upp, precis som för WEF du nämner. Spekulationer ovan i tråden att det kan vara en bugg i SHB:s redovisning. Men oklart…

Se exempelvis:

Jag är nästan 100 % säker på att Handelsbanken har det upplägget för att tjäna pengar. Det är inte deras egna fonder. Har svårt att se att man som kund skulle kunna köpa externa fonder billigare än deras egna Index Cri fonder. Här en skärmdump av avgiftsbilden för Handelsbanken Global Index Cri (A1 SEK)

Det har diskuterats tidigare i tråden. Det är ingen valutaväxlingsavgift.
Jag månadssparar i tre olika DFA fonder och ingen indikation om sådan avgift.

Det visar bara hur omodernt deras system är. Varje fond som har sin basvaluta (finns redovisat under Fördjupad information>Fakta om fonden) än SEK får automatisk valutaväxlingsavgift i den autogenererade redovisningen.

Se även Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er - Nr 271 av Robert88

Här är kostnadsredovisning i inloggat läge preorder-exante-costs-and-charges (modelity.com)

3 gillningar

Har SHB växlingsavgift för DNB global? Enligt Avanza är basvalutan SEK för fonden.
Jag har haft fonden närmare två år och ett tag gick det inte att köpa och sälja pga att de skulle byta till SEK.

Använder du DNB Global Indeks hos Handelsbanken?

Nej hos LF. Jag kollade både LF och Avanza men hittade inget om växlingsavgift.
Jag har DFA hos SHB och ser att jag måste gå in i fondfaktabladet för att hitta växlingsavgiften som någon visat här uppe.

1 gillning

Det är skillnad på basvaluta och handelsvaluta/kursvaluta.
DNB andelsklass S har basvaluta i NOK men handelsvaluta i SEK precis som DFA fonderna.

Diskussionen handlade dock om SHB auto genererade avgiftsredovisning är baserad på den basvalutan som redovisas hos dem. Tittar man på DNB hos SHB så ser du att basvalutan är NOK.

Koden borde ta kursvaluta istället för basvaluta för att det ska visa korrekt.

Tack för informationen. Hade det blivit dyrare om både handels och basvaluta var i NOK?

Jag har både Dimensionalfonder och DNB Global Indeks hos SHB. Även mitt intryck är att uppgiften om växlingsavgift är felaktig. Senast jag köpte andelar i fonderna kunde jag konstatera att antalet andelar jag fått stämde precis med fondkursen den aktuella dagen. Om en växlingsavgift hade tagits ut (hur nu den skulle beräknas när kursvalutan är svenska kronor), borde det väl rimligen ha uppstått en differens där, men det gjorde det alltså inte.

2 gillningar

Ja, då hade avgiften tillkommit.

I verkligheten och hos alla kända mäklare i Sverige betalar du en avgift när handelsvalutan/kursvalutan är i annat än sek.

Innan DNB skapade andelsklassen S behövde du betala valutaväxlingsavgift.

Någon som investerat i Dimensional via sitt AB?

Jag pratade med Handelsbanken idag om att öppna depå och fick då veta att dessa avgifter tillkommer:
1250sek/år för att ha konto där (tydligen måste man det).
Depå avgift, 0.45% på första 600k därefter 0.09%

Vill jag investera säg 1mkr blir totala avgiften:
3 000 Fondavgift dimensional (0.30%)
3 060 depå kostnad Handelsbanken
1 250 kontokostnad Handelsbanken
= 7 310
Vilket motsvarar 0.73% i årlig kostnad
Att jämföra med andra globala index som kostar 0.22-0.32%

Missar jag något?
Slipper man depå och kontokostnad som privatperson?

Kontokonstnad stämmer säkert, men depåkostnad låter konstigt? Har någon annan koll på om det stämmer?

Handelsbanken tar sjukt nog ut en %-avgift på depå. ISK är dock avgiftsfritt som hos alla andra.

2 gillningar

Hur är det med KF för företag, någon extra avgift där?

Efter vad jag förstår gäller den avgiften inte för fonder utanför ISK, utan bara för aktier m.m. utanför ISK. Åtminstone är det så för privatpersoner. Hur det fungerar för företag vet jag inte.

För den som är sugen på small+value+profitability/quality så kommer vi snart få en UCITS-variant av några av Avantis fonder:

Är personligen mest intresserad av den som kommer heta “AVANTIS GLOBAL SMALL CAP VALUE UCITS ETF”.

12 gillningar

Hemsidan är nu live för Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF:
https://www.avantisinvestors.com/ucitsetf/avantis-global-small-cap-value-ucits-etf/

TER: 0.39%

Max 70% USA, resterande 30% andra utvecklade marknader, ackumulerande.

Noteras enligt ovan länk på Xetra nu på tisdag 1:a oktober:

Vet att iaf @Alec varit intresserad, men kanske också @Zino mfl?

5 gillningar

Ser riktigt bra ut, även om kostanden gärna hade fått vara 0,3%. Bra att den blev Acc också. Självklara valet nu om man vill öka förväntad avkastning i TJP @janbolmeson :wink:

3 gillningar