Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er

Jag löser konto och ombalansering åt dig, kostar bara 0,5% i avgift :grin:

6 gillningar

Jag säger ju att SHB har steppat upp sitt game vad gäller erbjud kring sparande :slight_smile: . Min avgift är 0,24% för att hantera ett KF med dina medel @JFB . Slå till! :wink: .

2 gillningar

Avgift 0.3% men tex EUNU ETFen med 0.1% + 0.25% växling + spreds så Dimensional via HB är billigare och enklare att månadsspara i.

Vi får diskutera kommission @alec och @Jacke78 :joy::+1:

3 gillningar

True that :+1:

Ser ut som att den finns här med, eller missar jag något? Fondab AB - Dimensional World Equity SEK Acc

Edit: den går inte att köpa på fondmarknaden

1 gillning

Jag gillar @Runnemo recension av sidan :joy: (Vad tycker småspararguiden om Dimensional World Equity SEK acc?) :

Om man är trött på att Avanzas och Nordnets hemsidor mer och mer börjar likna bettingsidor för obskyra aktier kan det vara skönt att gå till fondmarknaden.se. Här slipper man sådant och kan koncentrera sig på fonderna.

Hur stora är fondmarknaden.se och varför kan inte Avanza ta in lite Dimensional fonder?

Det är konstigt för jag hittar inte World Equity om jag exempelvis söker på fondmarknadens webbsida, men länken fungerar ju.

Jag kanske helt missat vad som är så bra med dessa fonder men vad jag kan se om man jämför samtliga Dimensionalfonder som finns hos Handelsbanken så har de inte slagit en global indexfond ex Länsförsäkringar Global index om man hållt någon fond i 10 år om man jämför.

Varför ska man välja dem överhuvudtaget då?

Tack för bra tips om dessa fonder som jag inte hade hört talas om innan.
Skall kika mer på dessa nu i veckan men det lutar åt att jag öppnar ytterligare en ISK nu i veckan hos HSB. Det blir isf. det 3:e nyöppnade isk-kontot i år då jag redan öppnat upp 1 via Kiwitrader och 1 hos Danske Bank (för att Danske Bank som enda aktör jag hittat i Sverige erbjuder Seligson Top 25 Brands utanför ppm-sparandet)

Börjar likna “flest konton när man dör vinner” då jag testar och utvärderar utbudet på många håll, men kommer garanterat minska ner antalet konton sen när jag väl bestämt mig.

Det gick att hitta fonden google hos Fondab men ej direkt via sökning på deras hemsida.
Jag testade att öppna en ISK och köpa den men det gick ej utan fick följande meddelande
image

Har nu skickat ett mail till dem och frågat om det är på gång att kunna handla denna fonden via ISK hos dem.

Vettigast vore väl att införa en Nord Euro och en Syd Euro där vi går med i Nord Euron som backas upp av guld och sköter sig självt. Lagarde kan sköta Syd Euron.

2 gillningar

LF Global saknar tillväxtsmarknader. Eftersom Tillväxtmarknader har gått sämre än de utvecklecklade länderna de senaste 10 åren har alltså LF Global gått bättre under denna period än fonder som innehåller tillväxtsmarknader.
Hur tillväxtsmarknader går de kommande åren kan ingen veta, men på lång sikt är det antagligen bättre att placera marknadsviktat i så många länder som möjligt. Av samma skäl som att globalfonder rekommenderas över huvud taget.

2 gillningar

För en kan inte fatta bra investeringsbeslut med så kort historisk data som 10 år.

Även värde och småbolag har gått sämre senaste decenniet, kan bli tvärt om i kommande.

2 gillningar

Tror Handelsbanken tar ut skalavgifter på sina KF på typ 0,35-0,5%, gäller att passa sig.

1 gillning

Vilken forskning avses? Länk?

Dessa fem faktorer brukar förklara en mycket stor del av portföljers avkastning, upp till hela 95% i dom portföljerna som analyserades i studien ovan.

1. Conclusions
    There are patterns in average returns related to Size, B/M, profitability, and investment. The GRS test easily rejects a five-factor model directed at capturing these patterns, but we estimate that the model explains between 71% and 94% of the cross-section variance of expected returns for the Size, B/M, OP, and Inv portfolios we examine.

Inte helt självklart dock att man kan förvänta sig en bättre riskjusterad avkastning, särskilt inte om man antar CAPM som modell, riskfaktorerna har en högre förväntad avkastning troligtvis pga man tar högre risk. Men man kan få bättre om faktorerna i framtiden har en låg korrelation mot varandra, men blir ett bet mot att marknaden inte är perfekt effektiv, vilket få här verkar tro men ingen kan motbevisa :joy:.

1 gillning

Det stämmer att Handelsbanken har skalavgifter för att ha kapitalförsäkring som tillkommer utöver fondernas förvaltningsavgift.

ISK-konton har dock ingen fast årsavgift eller % avgift för kapitalet på kontot utan det är precis som vilket ISK hos annan svensk aktör.

1 gillning

Ah ok, då förstår jag lite bättre varför man är sugen på dessa fonder.

Du får meddela oss vilket svar du får. Synnerligen ifall du kan köpa för engånsbelopp mindre än 1 miljon :point_up:

Det går utmärkt köpa för mindre summor.

Fondmarknaden.se har inte DFAs produkter längre. Jag hörde med dem tidigare i Januari.