Tror inte det är möjligt att flytta fonder som dom inte har, har frågar det förut.
Jag frågade avanza följande fråga i början av februari och fick följande svar (screenshot)
Avanza tappar jag förtroende för allt mer. Vid specifika frågor till dem ger de samma allmänna svar som finns att hitta på internetbanken, trots att det inte ger svar på den ställda frågan.
En närstående behövde hjälp med flytt av pensionssparande (till dem), från ett ”ovanligt” bolag som inte kunde väljas i listan på deras sida. Personen på Avanza svarade med en länk till den listan. Senare mailades en blankett som skulle användas. Blanketten var redan ifylld, med en annan kunds personuppgifter och uppgifter om tjänstepension. Det får liksom inte hända. Man undrar ju om ens egna personuppgifter skickas till andra kunder.
Kanske dags flytta från Avanza.
Kan bara hålla med. Därför jag nu har mitt sparande hos Handelsbanken (också för att få bättre ränta), men håller med om att man inte får den hjälp man kan förvänta sig från deras kundtjänst.
Jag har själv Handelsbanken och har nyligen varit i kontakt med dem angående saldot på ett konto. Fick väl i princip ett ”titta i Internetbanken istället för appen och om du fortfarande inte förstår kontakta någon annan” tillbaka från mitt lokala kontor och kontaktperson… Tidigare försök att få hjälp i andra ämnen har inte varit mycket bättre dem…
Mängden tekniska problem är det som oroar mig med Avanza. Men kundtjänstsupplevelsen på Avanza har iaf för mig varit betydligt bättre än vad den är hos Handelsbanken.
Edit//
För att inte tala om att SHB gömmer alla andra fonder förutom sina egna i appen. ![]()
Kul att du har hittat rätt @Anonym
. Även bankerna gillar när man samlar allt hos de då de tjänar pengar på trogna kunder. Ännu bättre när bankrångivare lurar kunden i dyra egna bank blandfonder. Inte i ditt fall då du är insatt i det och väljer själv men majoriteten blir lurade när de flyttar allt till storbankerna för att bli lockade med lägre ränta som kan ändå ändras under tiden. ![]()
![]()
Det ingår i helhets kund nöjdhet ![]()
![]()
. Det har man läst på @Runnemo
.
Klart att det ska finnas bara Handelsbanken fonder i Handelsbanken appen då de äger appen själva ![]()
![]()
!
Synd, verkar som Luxemburg har avtal med USA om 15% på källskatten nu. Det skulle ju göra Avanza global till det givna MSCI world valet om det gäller även den. Undrar om Avanza kundservice kan svara på det.
Haha nae, men har TJP och företagets KF kvar på Avanza med 60% i deras globalfond så vore trevligt om den blev billigare ![]()
Ja man vet aldrig du vet hur vi fungerar ![]()
![]()
![]()
Vart ser du det? ![]()
Lite senare i tråden:
Det har stått 15% länge på PWC.
15% gäller bara privatpersoner ?
Även jag skrev till Avanza och frågade om de skulle lägga till fonden, fick till svar att de skulle återkomma!
Jag skrev igen och bad om både World Equity samt Targeted Value (sockrade lite med hur mycket jag var intresserad av att investera
). Fick svaret att de hoppas kunna ta in båda som jag nämnde
![]()
Ja, det är inte helt uppenbart hur dessa regler appliceras på fonder. Det kan även vara så att IRS tar 15% enligt dubbelbeskattningsavtal men att Luxemburg sedan tar ut sin en källskatt (här spekulerar jag bara dock). Där är en av fördelarna med Irland, de tar inte ut någon egen källskatt på utdelningar till iaf ETF:er (som nu även Amundi verkar vilja dra nytta av då man på senare tid börjat starta fonder med säte där istället för Luxemburg).
Vad säger forumet (och @Alec) om detta? Ska vi anta att Dimensional World Equity SEK inte är det bästa alternativet med anledning av källskatten som tas ut på utdelningarna som den fonden får?